Satyricon: «Από τις ελληνικές μπάντες ξεχωρίζω τους πρώιμους Necromantia»

Ο drummer των Satyricon, Frost, μας μιλάει λίγο πριν την εμφάνιση του συγκροτήματος στη χώρα μας

Από τον Γιάννη Δούκα, 19/01/2018 @ 11:14

Λίγο πριν την εμφάνισή τους στο Fuzz Club επικοινωνήσαμε με τον βομβαρδιστή των Satyricon, Frost. Πέρα από τοννέο δίσκο τους περάσαμε και μια μικρή βόλτα από το παρελθόν και τα ερεθίσματα που τον οδήγησαν στα drums. Ακούστε το "Deep Calleth Upon Deep" και ετοιμαστείτε για μια καυτή βραδιά. 

Γεια σου Frost, είμαι ο Γιάννης από το Rocking.gr. Πώς είσαι; Ποιο είναι το τωρινό status των Satyricon;

Είμαι καλά, ευχαριστώ. Αυτή τη στιγμή είμαστε ανάμεσα στα επιμέρους σκέλη της παγκόσμιας περιοδείας μας και σύντομα θα έρθουμε Ελλάδα για πρώτη φορά μετά από εννιά χρόνια. Είχαμε μια καλή περιοδεία μέχρι στιγμής και ανυπομονούμε για το τι θα επακολουθήσει.

Satyricon

Ας πάμε στο νέο σας άλμπουμ. Ο ήχος, ειδικά στα drums, είναι κάτι που μου άρεσε ιδιαίτερα. Ποιοι ασχολήθηκαν με αυτό; Γιατί επιστρέψατε στον Mike Fraser για τη μίξη; Υποθέτω ότι είχατε μείνει ευχαριστημένοι από τη δουλειά του στο "Now, Diabolical", έτσι;

Στο άλμπουμ την παραγωγή την έκαναν ο Satyr και ο Mike Fraser, και φαίνεται ότι συνθέτουν μια σπουδαία ομάδα. Οι ηχητικές ιδέες του Satyr για τον δίσκο ήταν να είναι ωμός, γυμνός και οργανικός, με αρκετά περιθώρια για προσωπική έκφραση μαζί με πολλή δύναμη, σαν γροθιά. Φαντάστηκε ότι η μάλλον old school προσέγγιση και οι ικανότητες του Mike Fraser θα ταίριαζαν για το άλμπουμ αυτό.

Το παίξιμό σου εξακολουθεί να είναι πολύ εντυπωσιακό, ειδικά στον τρόπο με τον οποίο «ντύνεις» τα τραγούδια. Είναι σαν να δίνεις μια άλλη προοπτική και βαθύτητα στα βασικά κιθαριστικά riff. Αυτό προκύπτει από την συνεχή δουλειά πάνω στις ιδέες του Satyr ή σου έρχονται εξαρχής οι δομές;

Ο Satyr συνήθως σκέφτεται εξολοκλήρου τις συνθέσεις όταν τις δημιουργεί, οπότε σε πολλές περιπτώσεις έχει ιδέες και για τα τύμπανα όταν έρχεται με τα κιθαριστικά θέματα. Προφανώς δουλεύουμε στενά, μαζί, για να βρούμε τις καταλληλότερες λύσεις για τα διάφορα τραγούδια και θέματα μιας και οτιδήποτε πρέπει να βρίσκεται εκεί που πρέπει σε μια καλή σύνθεση.

Εάν θα έπρεπε να εστιάσεις κάπου όσον αφορά τις διαφορές στο drumming μεταξύ του "Deep Calleth Upon Deep" και στην υπόλοιπη δισκογραφία των Satyricon τι θα ερχόταν πρώτα στο μυαλό σου;

Σε κάθε τραγούδι έχει δοθεί μια πιο δυνατή και ξεχωριστή ταυτότητα, πράγμα που αντικατοπτρίζεται και συνθετικά και στην ερμηνεία - παίξιμο.

Ποιο τραγούδι μοιάζει το πιο δύσκολο για να το παίξεις live; Μιας και το φέρνει η κουβέντα, σε όλη την πορεία σου (Satyricon, 1349) ποιο είναι το κομμάτι που σε ταλαιπώρησε περισσότερο στο studio;

Μου είναι σχεδόν αδύνατο να ξεχωρίσω και να διαλέξω μεμονωμένα τραγούδια που να αναπαριστούν προκλήσεις σαν αυτές που αναφέρεις. Γενικώς, αυτό που είναι πιο δύσκολο να φέρεις εις πέρας είναι τραγούδια που διαφέρουν πολύ στο ρυθμό, στην ένταση και έχουν ξαφνικές μεταβάσεις από «ψηλά» σε «χαμηλά». Αυτό ισχύει και στις συναυλίες αλλά και στο studio. Το "Dissonant" είναι ένα καλό παράδειγμα τραγουδιού με πολλές και ξαφνικές αλλαγές. Το να του δώσεις μια ωραία ροή, είναι πραγματικά προκλητικό.

Ήθελα να νιώθω τη ροή και την επιθετικότητα στη μουσική και τα τύμπανα μου έδωσαν την περισσότερη επαφή με αυτό το συναίσθημα

Τι σε επηρέασε για να κάτσεις πίσω από τα τύμπανα; Ποιοι drummers σου άρεσαν όταν ξεκίνησες;

Στη πραγματικότητα είναι αρκετά δύσκολο να πω τι με επηρέασε αρχικά, μιας και η αλήθεια είναι ότι δεν πολύ ενδιαφερόμουν για τα τύμπανα όταν άκουγα μουσική νεαρός. Μάλλον η φυσική πλευρά των drums με έλκυσε και με έκανε να αρχίσω να παίζω. Ήθελα να νιώθω τη ροή και την επιθετικότητα στη μουσική και τα τύμπανα μου έδωσαν την περισσότερη επαφή με αυτό το συναίσθημα.

Τα ρυθμικά και τονικά στοιχεία από παλιά Νορβηγική φολκλορική μουσική και progressive πράγματα του '70 ταιριάζουν πολύ καλά με το black metal εάν το κάνεις σωστά

Είναι το "Blood Cracks Open The Ground" επηρεασμένο από τη φολκλορική Νορβηγική μουσική; Έχει να κάνει, στιχουργικά, με την επίδραση του παρελθόντος (μυθολογική, ιστορική) στην ανθρωπότητα;

Υπάρχουν αρκετά progressive και folk στοιχεία στο "Blood Cracks Open The Ground". Σαν Satyricon είχαμε πάντα τέτοια πράγματα, αλλά θέλαμε τώρα να τα πάμε παραπέρα και να τα καλλιεργήσουμε σε μια κάπως πιο αμιγής και ανόθευτη φόρμα με αυτό το τραγούδι. Βρήκαμε ότι ρυθμικά και τονικά στοιχεία από παλιά Νορβηγική φολκλορική μουσική και progressive πράγματα του '70 ταιριάζουν πολύ καλά με το black metal εάν το κάνεις σωστά. Αυτή η μίξη έχει μια ιδιόρρυθμη δραστικότητα.  Όσον αφορά τους στίχους το αφήνω σε σένα να τους ερμηνεύσεις.

Satyricon

Διαβάζοντας τους στίχους στο "Black Wings And Withering Gloom" έρχεται στο μυαλό μας το φυσικό περιβάλλον της Νορβηγίας. Πόσο δραστικό ρόλο παίζει στη μουσική σας;

Όντως, το Νορβηγικό τοπίο και η φύση πάντα καθρεπτιζόντουσαν στη μουσική των Satyricon, είτε με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Είναι μέρος της ταυτότητας του group.

To video στο "To Your Breathen In The Dark" είναι πολύ αντιπροσωπευτικό και εντυπωσιακό. Γιατί επιλέχτηκε αυτό το τραγούδι, είσαι ικανοποιημένος με το πώς βγήκε;

Θεωρούμε το "To Your Breathen In The Dark" σαν ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά τραγούδια του άλμπουμ μας και έτσι το διαλέξαμε σαν το δεύτερο single για το "Deep Calleth Upon Deep". Είχαμε κάνει ένα lyric video για το ομότιτλο τραγούδι, αλλά θέλαμε ένα κατάλληλο video για το δεύτερο single. Θέλαμε κάτι αρκούντως διαφορετικό από μια live εμφάνιση ή απλά να φαίνεται το συγκρότημα να παίζει, ιδιαίτερα για ένα τραγούδι σαν αυτό. Έτσι φτάσαμε στο αποτέλεσμα μαζί με τον σκηνοθέτη που είχε μια αρμόζουσα ιδέα και ειλικρινά είμαστε πολύ ευτυχείς με το πώς κατέληξε το όλο πράγμα.

Γιατί στραφήκατε στο Dodskyss για το εξώφυλλο; Μια δυνατή εικόνα σίγουρα, μια υπενθύμιση της θνητότητας ή κάτι ανάλογο, συμφωνείς;

Η ζωγραφιά του Munch επιλέχτηκε διότι αντανακλά εντυπωσιακά τη μουσική του άλμπουμ, σαν να φτιάχτηκε ειδικά για το "Deep Calleth Upon Deep". Είναι ένα εκπληκτικό κομμάτι τέχνης.

Satyricon - Deep Calleth Upon Deep

Έχω ακούσει ότι ετοιμάζετε ένα νέο δίσκο διασκευών. Πότε πιστεύεις ότι θα είναι έτοιμο; Να αναμένουμε πράγματα σαν το "INRI" ή κάτι διαφορετικό;

Ναι, θα ηχογραφήσουμε ένα άλμπουμ διασκευών, αλλά αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζω πότε θα ολοκληρωθεί. Θα επανέλθουμε σε αυτό όταν νιώσουμε έτοιμοι. Να αναμένεις τίποτε άλλο, παρά το εντελώς αναπάντεχο.

Με τον Satyr είμαστε ακόμα στο πεδίο της μάχης μαζί, πάνω από 25 χρόνια και υποθέτω ότι αυτό δείχνει αρκετά από το πόσο καλή συνεργασία έχουμε

Ας πάμε λίγο πίσω τώρα. Πώς προέκυψε το όνομα Frost και πότε πρώτο συναντήθηκες με τον Satyr; Τόσα χρόνια μαζί υποθέτω έχετε βιώσει πολλά σκαμπανεβάσματα στην συνύπαρξη σας στους Satyricon.

Κατέληξα στο Frost έπειτα από αρκετό διαλογισμό περί του θέματος. Συνειδητοποίησα ότι χρειαζόμουνα ένα κατάλληλο και συγκεκριμένο όνομα το οποίο να αναπαριστά την καλλιτεχνική μου προσωπικότητα καθώς ήμουν έτοιμος να εισέλθω σε μια μπάντα με φιλοδοξίες και σοβαρές προθέσεις. Αυτό όπως φαντάζεσαι ήταν λίγο μετά αφού συνάντησα τον Satyr και αρχίσαμε πρόβες με τους Satyricon, τέλη του 1992. Σκαμπανεβάσματα; Εννοείτε. Αλλά είμαστε ακόμα στο πεδίο της μάχης μαζί, πάνω από 25 χρόνια και υποθέτω ότι αυτό δείχνει αρκετά από το πόσο καλή συνεργασία έχουμε.

Μου λείπει η μαγεία, το μυστήριο και το momentum ενός σπουδαίου κινήματος που ερχόταν

Ποιες είναι οι διαφορές στη black metal σκηνή στις αρχές του '90 και στο σήμερα; Τι σου λείπει περισσότερο από τότε;

Η κύρια διαφορά είναι η πάνω από δύο δεκαετίες εξέλιξης. Με κάποιο τρόπο μου λείπει η μαγεία, το μυστήριο και το momentum ενός σπουδαίου κινήματος που ερχόταν, αλλά τα πράγματα είναι δέσμια του να ζουν για λίγο και δεν βγάζει νόημα να περιμένεις ότι ένα τέτοιο συναίσθημα θα υπήρχε για πάντα.

Κανένα νέο από τους 1349;

Σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε και να ηχογραφήσουμε νέο δίσκο αυτό το χρόνο, για την ακρίβεια έχουμε ήδη ξεκινήσει τη δουλειά πάνω σε αυτό.

Από όλες τις ελληνικές μπάντες που έχω ακούσει μάλλον κρατώ τους πρώιμους Necromantia ψηλότερα στην εκτίμηση μου

Τέλος, μιας και σας περιμένουμε για την εμφάνιση σας εδώ τις 23/1 θυμάσαι τίποτε από τη προηγούμενη εμφάνιση πριν κάνα εννιάρι χρόνια; Σου αρέσει καμιά ελληνική black metal μπάντα;

Θυμάμαι την τελευταία επίσκεψή μας στην Αθήνα με πολύ αγάπη και αδυναμία. Είχαμε μια απίστευτη αποδοχή και η ατμόσφαιρα ήταν πρωτοφανής. Δεν περιμένουμε τίποτα λιγότερο και αυτήν τη φορά! Από όλες τις ελληνικές μπάντες που έχω ακούσει μάλλον κρατώ τους πρώιμους Necromantia ψηλότερα στην εκτίμηση μου. Το promo tape του 90 ήταν πραγματικά κάτι το διαφορετικό όταν είχε βγει, ακόμα το ευχαριστιέμαι και το ακούω που και που.

Σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου, ελπίζω να τα πούμε Αθήνα.

Διαβάστε εδώ την κριτική του δίσκου "Deep Calleth Upon Deep" από τον Γιάννη Δούκα.

  • SHARE
  • TWEET