Voice Of Baceprot

Retas

12WIRED (2023)
Το αντισεξιστικό, πασιφιστικό, αυθάδες metal έρχεται φέτος από την Ινδονησία
Πώς βαθμολογείτε το δίσκο;

Πριν δέκα χρόνια, ένας δάσκαλος πρότεινε σε τρία κορίτσια - ταραξίες να το γυρίσουν στη μουσική, με την ελπίδα πως θα ξεδώσουν από την άτεγκτη πειθαρχία της συντηρητικής τους κοινωνίας, τη σχολική περιθωριοποίηση, και την εφηβική τους ανησυχία. Εκείνες πρόθυμα υπάκουσαν, και το γύρισαν στη metal, συστήνοντας ένα συγκρότημα που θα έδινε φωνή στον θόρυβο και την γκρίνια που τις έπνιγε - στη γλώσσα τους, "baceprot".

Η Firda Marsya Kurnia (κιθάρα και φωνή), η Euis Siti Aisyah (μπάσο), και η Widi Rahmawati (ντραμς) ξεκίνησαν να γράφουν μουσική, κερδίζοντας παράλληλα φήμη μέσα από βιντεάκια στο YouTube που έκαναν covers των Metallica, των Slipknot, των Red Hot Chili Peppers, και των System of a Down. Η πορεία τους ουδεμία σχέση είχε με ροδοπέταλα, καθώς έπρεπε να αντιμετωπίσουν ομόκεντρους κύκλους αντίστασης, από τις ίδιες τους τις οικογένειες, μέχρι τους μουσουλμάνους της Ινδονησίας, αλλά και το gatekeeping της metal κοινότητας. Το γεγονός ότι παίζουν metal φορώντας hijab δεν βοηθούσε.

Ωστόσο, αργά και σταθερά άρχισαν να χτίζουν το όνομά τους, με τον δάσκαλό τους Abah Erza να αναλαμβάνει τη θέση του μάνατζερ και του στιχουργού. Μετά από ορισμένα singles, έφτασε η ώρα η τριάδα από την δυτική Τζάβα να ηχογραφήσει το πρώτο της LP, με τις προσδοκίες του κοινού να είναι στο θεό, μιας και είχαν λάβει ήδη σφραγίδα εγγύησης από τους αγαπημένους σου μουσικούς: Slash, Tom Morello, και Flea. Είναι σίγουρο ότι ένα νεανικό, all-female συγκρότημα, με ριζοσπαστικό λόγο, αντισεξισμό, και πασιφιστικά μηνύματα θα κέρδιζε θετικά σχόλια, ειδικά εφόσον υπάρχει και το βιωματικό στοιχείο εναντίωσης στον θρησκευτικό φονταμενταλισμό, το οποίο είναι πειστικό και ελκυστικό origin story. Πέρα από τη σημειολογία, όμως, θα έπρεπε να υποστηρίζεται αυτή η περσόνα και με καλή μουσική, κι εδώ τα κορίτσια θα έπρεπε να τα βγάλουν πέρα μόνες τους.

Με το "What's The Holy (Nobel) Today?", το τοπίο ξεκαθαρίζει λίγο, καθώς μιλάμε για ένα τραγούδι δυναμίτη, με δυνατό riffing, γκρούβα, και τρομερό παίξιμο (η Siti είναι ενδεχομένως η πιο προικισμένη μουσικός από τις τρεις, με το μπάσο να ακούγεται δυνατό, περίπλοκο, και funky). Τραγούδια σαν αυτό, το "PMS" με τους Σουνδανικούς στίχους του (και που εκτός από έμμηνο ρύση, σημαίνει και Perempuan Merdeka Seutuhnya, δηλαδή «εντελώς ελεύθερες γυναίκες»), ή το "Age Oriented", είναι τόσο κολλητικά και καλογραμμένα, που είναι αναμενόμενο να προκαλέσουν ντόρο. Οι διδαχές του σύγχρονου metal, το μπαστάρδεμα με rap φωνητικά (θύμισαν αρκετά Nova Twins σε σημεία), το groove κληροδότημα από τις nu metal καταβολές τους, τα μεγάλα ρεφραίν και οι δισολίες, με ορισμένες ανατολίτικες λεπτομέρειες στο κάδρο, καθιστούν το όλο εγχείρημα των Voice of Baceprot προορισμένο για επιτυχία.

Παρ’ όλο που τα τραγούδια του "Retas" είναι γραμμένα μέσα σε διάστημα πολλών χρόνων, στην μορφή που τα ακούμε τώρα κρύβουν τις διαφορές στην συνθετική τους ωριμότητα. Το "School Revolution" που κλείνει τον δίσκο αποτελεί ένα από τα παλαιότερα τραγούδια τους, κι ωστόσο είναι ένα από τα πιο επιθετικά κομμάτια, με σχεδόν punk διάθεση, ενώ το "The Enemy of Earth is You" έχει ένα riff που είναι δύσκολο να μην καρφωθεί στο μυαλό σου (και σπάω το κεφάλι μου να δω που το έχω ακούσει στο παρελθόν). Το δε "God, Allow Me (Please) to Play Music", είναι ενδεχομένως και ένα τραγούδι/σύμβολο για τις ίδιες και την ιστορία τους, και παίζει ωραία μεταξύ του αργόσυρτου ρεφραίν και του γρήγορου riffing, και ενθουσιάζει το σόλο στο μπάσο.

Υπάρχουν βέβαια και ορισμένα ψεγάδια που δεν μας κάνουν να ξεχνάμε πως οι τρεις καλλιτέχνιδες μπορούν αν θέλουν να τροχίσουν κι άλλο τα λεπίδια τους. Στο ορχηστρικό "Kawani" που ελαφρώς progίζει, αλλά και στο "[NOT] Public Property" φαίνονται οι παικτικές ατέλειες, στην κιθάρα κυρίως, αλλά και στο ότι καμιά φορά βασίζονται σε φιγουρατζίδικες τεχνικές (βλ. tapping) για να βγάλουν ένταση, ενώ λείπει η ουσιαστική συνθετική δεινότητα. Οι δε στίχοι, παρ’ όλο που αντλούν έμπνευση από μεγάλες προσωπικότητες, όπως ο ποιητής Χαλίλ Γκιμπράν, ο Ινδονήσιος κομμουνιστής επαναστάτης Ταν Μαλάκα, και ο λογοτέχνης Πραμούντια Ανάντα Τόερ, δεν καταφέρνουν να ξεπεράσουν ένα επίπεδο αφέλειας, και επιφανειακής πολιτικής αντίδρασης. Τι από αυτά οφείλεται στις ίδιες και τι στον Abah Erza, βέβαια, δεν είναι σίγουρο.

Παρ’ όλα αυτά, οι Voice of Baceprot έχουν μπει για τα καλά στο δημόσιο μουσικό διάλογο, και φαίνεται πως η προώθηση που έχει γίνει στην Δύση έχει αποδώσει καρπούς, μιας και αποτελούν ένα καυτό όνομα στην Ευρώπη, ενώ ξεκινάνε και την περιοδεία τους στη Βόρεια Αμερική αυτές τις μέρες. Η αλήθεια είναι πως ελπίζω να μην σβήσουν σαν πυροτέχνημα, αλλά να τις δούμε να μεγαλώνουν και να εξελίσσονται ως άνθρωποι και ως μουσικοί. Το γεγονός ότι στη metal έχουμε πια τέτοια αντιπαραδείγματα, γυναικεία, μη δυτικά, φεμινιστικά, δεν ήταν πάντα δεδομένο - ας μην κοροϊδευόμαστε, δεν είναι ούτε τώρα. Ας ελπίσουμε η ρωγμή να γίνει κάταγμα που θα σπάσει τα στερεότυπα, και θα μας χαρίζει τέτοια αξιόλογα ντεμπούτα σε αφθονία. Εξάλλου, "Retas" είναι το όνομα μίας πέτρας στην Ινδονησία, πιο σκληρής, που χρησιμεύει για να σπάει άλλες πέτρες. Το μήνυμα ελήφθη.

YouTube Music Stream | Spotify 

  • SHARE
  • TWEET