μastroKristo: «Το ωμό και φωτισμένο ταλέντο δεν θα πάψει ποτέ να μας αφοπλίζει και να μας εντυπωσιάζει με την απλότητα του»

Ο πολυπράγμων δημιουργός μας αποκαλύπτει τον τρόπο που εμπνέεται και δημιουργεί μουσική και αναλύει το project "Departures" από την σύλληψη του έως την παρουσίαση του στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

Από τον Αντώνη Μουστάκα, 17/01/2023 @ 13:30

Λίγες ημέρες πριν την παρουσίαση του "Departures" στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών ο μastroKristo (κατά κόσμον Χρίστος Παραπαγκίδης) απαντά στις ερωτήσεις μας και παρουσιάζεται στο κοινό του Rocking.gr.

Διαβάστε παρακάτω τις σκέψεις του για τη μεταμόρφωση του θεάματος από την εξέλιξη της τεχνολογίας και το πως καλείται ο δημιουργός να προστατέψει το έργο του.

Ο δημιουργός αποκαλύπτει το πως η ξυλογλυπτική επηρέασε την αντίληψη του στην επίλυση μουσικών θεμάτων αλλά και το πως θα συνδυάσει τη μουσική του με την παρατήρηση του ουρανού.

μαστροKristo

Πώς και πότε ξεκίνησες να δημιουργείς μουσική;

Από πολύ νεαρή ηλικία, λόγω της ενασχόλησης των μεγαλύτερων αδερφών μου με τη μουσική, είχα την πρόσβαση σε μια κιθάρα και ένα κασετόφωνο, τα οποία συχνά επεξεργαζόμουν καθώς μου προκαλούσαν έντονο ενδιαφέρον. Όταν κάποια στιγμή βρέθηκαν στην κατοχή μου δύο κασετόφωνα και συνειδητοποίησα πως μπορώ να ηχογραφώ από το ένα στο άλλο, ήταν σαν μια επαναστατική αποκάλυψη. Έτσι μπορούσα να προσθέτω συνεχώς νέα θέματα και στοιχεία, ακολουθώντας συνεχώς την ίδια διαδικασία. Αργότερα έμαθα πως αυτή η τεχνική ονομάζεται reducing mixing και ping ponging. Εύχομαι να μπορούσα να τις βρω και να τις ακούσω ξανά αυτές τις απόπειρες. Ήταν οι πρώτες μου προσπάθειες να δημιουργήσω μουσική.

Ποια ήταν τα πρώτα ακούσματα σου και πως αυτά σε επηρέασαν στην πορεία σου ως συνθέτης, παραγωγός και σχεδιαστής ήχου;

Μεγάλωσα σε ένα σπίτι που ακουγόταν η μουσική του Hendrix, του Santana, του Stevie Ray Vaughan, των Police, και πολλών άλλων από τον μεγάλο μου αδερφό, αλλά και διάφορες κασέτες με ηλεκτρονική και χορευτική μουσική από τα προγράμματα των clubs που δούλευε ως dj ο μεσαίος αδερφός μου. Αυτή η συνθήκη καλλιέργησε μέσα μου από νωρίς, την ικανότητα να είμαι δεκτικός σε κάθε είδος μουσικής, δίνοντας μου έτσι τη δυνατότητα όταν συναντήθηκα με πιο απαιτητικά μουσικά είδη, όπως η jazz, η κλασική μουσική, η σύγχρονη σύνθεση, κ.α. να έχω ήδη ανεπτυγμένους μηχανισμούς τόσο για την κατανόηση τους, όσο και για την ανάλυση τους.

Κρατώ σαν βέλη στη φαρέτρα μου, τα ακούσματα και τα ερεθίσματα που εμφανίστηκαν και εμφανίζονται στη ζωή μου, και τα χρησιμοποιώ ανακαλώντας τα με ευκολία και χωρίς ενοχές, σε οποιαδήποτε μουσική μου δραστηριότητα.

Έχεις παρουσιάσει με επιτυχία την πολυαισθητηριακή εγκατάσταση Συναισθησία - Solomon's case και τώρα επιλέγεις τον συνδυασμό μουσικής και παρατήρησης για την παρουσίαση του Departures. Πιστεύεις πως η εποχή μας οδηγεί την τέχνη σε ποιο ολοκληρωμένες μεθόδους προσέγγισης του κοινού με σκοπό και την εξασφάλιση της προσοχής του;

Θεωρώ πως η διευκόλυνση των μετακινήσεων που έχει επέλθει τις τελευταίες δεκαετίες στις ζωές μας, σε συνδυασμό με την εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία και στις εικόνες μέσω του διαδικτύου, έχουν σίγουρα συντελέσει στη δημιουργία νεών και αχαρτογράφητων προσδοκιών τόσο για το κοινό όσο και για τους καλλιτέχνες.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει μεταμορφώσει το σύγχρονο θέαμα με ασύλληπτη ταχύτητα και άγνωστο προορισμό. Αδιαμφισβήτητα καλείται ο δημιουργός να αντισταθεί και να διατηρήσει ανέπαφες τις αρχικές του προθέσεις, προστατεύοντας πάνω από όλα το έργου του αλλά και τον τρόπο που παρουσιάζει τη δουλειά του. Πιστεύω όμως ακράδαντα, πως δεν θα πάψει ποτέ, το ωμό και φωτισμένο ταλέντο, να μας αφοπλίζει και να μας εντυπωσιάζει με την απλότητα του.

μαστροKristo

Πόσο σε έχει επηρεάσει η ενασχόληση σου με την ξυλουργική στην αντίληψη σου πάνω στη σύνθεση - ειδικά στην πρακτικότητα και την απλοϊκότητα στην οποία θες να δώσεις έμφαση.

Συνήθως τα τελικά στάδια των ξυλουργικών εργασιών και ειδικά της ξυλογλυπτικής, αποτελούνται από τη λείανση και το τρίψιμο της εκάστοτε επιφάνειας. Τα λειαντικά αυτά εργαλεία κατηγοριοποιούνται σε μεγέθη, με το χαμηλό νούμερο να είναι το πιο τραχύ και τα υψηλότερα νούμερα να είναι τα πιο μαλακά προσφέροντας μεγαλύτερη λείανση. Στις πρώτες μου κατασκευές, το κριτήριο του κατά πόσο θα λειανθεί το κάθε σημείο, θεωρώ πως μου το υποδείκνυε η αισθητική που έχω καλλιεργήσει μέσω της μουσικής.

Η ενασχόληση μου όμως με την ξυλογλυπτική, και ο τρόπος με τον οποίο διαμορφώνεται μια μορφή ή ένα σχέδιο στο ξύλο, έχω παρατηρήσει πως μου έχουν προσφέρει μια καινούργια οπτική, και έναν διαφορετικό και πρακτικό τρόπο αντίληψης για την επίλυση μουσικών θεμάτων. Όπως για παράδειγμα, το κατά πόσο πρέπει και αν πρέπει, να "λειανθεί" ένα μουσικό σημείο, ή ένα μουσικό θέμα, ή ένα μουσικό έργο στο σύνολο του.

Πώς διάλεξες τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιήθηκαν στο "Departures";

Το "Departures" δημιουργήθηκε την περίοδο της πρώτης καραντίνας του 2020 και μέσω αυτού του υλικού, θέλησα να συνδιαλλαγώ με την αίσθηση της ακινησίας και την προοπτική του χρόνου. Αναζήτησα να εκφραστώ μέσω ενός John Spencer & Co, όρθιου Πιάνου που ήταν ακινητοποιημένο για χρόνια, και να αναμείξω την τονική ανασφάλεια που προκαλούνε οι γερασμένοι μηχανισμοί του, με τα ιδιαίτερα ηχοχρωματικά χαρακτηριστικά και τους περιορισμούς του λυρικού Φαγκότου και της θαμπής Τούμπας.

μαστροKristo

Πώς η φθαρμένη μηχανική ενός ξεκούρδιστου πιάνου αποτίνει φόρο τιμής στη νύχτα;

Μέσω των αρμονικών μικρόκοσμων που δημιουργούνται από την ανασφαλή τονικότητα του Πιάνου, σε συνδυασμό με την ευερεθιστότητα που προκαλείται από τους εκτεθειμένους ήχους των σφυριών και των υπόλοιπων μηχανισμών του οργάνου, προσπαθώ να περιγράψω την αίσθηση της φθοράς που βιώνει ένας άνθρωπος που υποφέρει από αϋπνία. Πρόθεση μου είναι, μέσω της ανάμειξης όλων των συστατικών που χρησιμοποίησα για τη δημιουργία αυτού του υλικού, να προκληθεί μια χαμηλής ενέργειας, θαμπή ηχοχρωματικά αίσθηση που θα λειτουργήσει ως βοήθημα στην επέλευση του ύπνου.

μαστροKristo

Τι να περιμένει το κοινό στην παρουσίαση του Departures στο Εθνικό Αστεροσκοπείο; Πώς θα συνδυαστεί η μουσική με την παρατήρηση του ουρανού;

Στη παρουσίαση του Departures, oι θεατές θα τοποθετηθούν περιμετρικά από το εμβληματικό τηλεσκόπιο Δωρίδη, δημιουργώντας έτσι μια τελετουργική αίσθηση όπως αυτή που συναντάται στις συνθέσεις, με τελικό προορισμό της εκδήλωσης, τις αναχωρήσεις στο παρελθόν μέσω της παρατήρησης των πλανητών και των αστερισμών.

Επίσης, καθώς η μεταφορά του πιάνου δεν είναι εφικτή για διάφορους τεχνικούς λόγους στο Αστεροσκοπείο, έχω δημιουργήσει ειδικά για την παρουσίαση του Departures ένα χειροποίητο έπιπλο από μασίφ Πλατάνι με το οποίο θα παίξω τα μέρη του πιάνου, προσθέτοντας έτσι στην παράσταση πέρα από τη μουσική μου και ένα δείγμα της ξυλουργικής μου τέχνης.

Ποια είναι τα άμεσα μελλοντικά σου πλάνα; Υπάρχει κάτι που μπορείς να μοιραστείς με εμάς;

Βρίσκομαι στη διαδικασία δημιουργίας ενός νέου διαδραστικού έργου με εκπαιδευτικό χαρακτήρα που θα συνδυάζει την τέχνη της φωτογραφίας, του κινηματογράφου και της μουσικής.

Ο μastroKristo παρουσιάζει, με τη συνοδεία δύο καταξιωμένων μουσικών, το Departures, στις 20, 21 & 27 Ιανουαρίου στις 21:00 μ.μ., στο Κέντρο επισκεπτών του Εθνικού Αστεροσκοπείου, στο Θησείο. Οι εμφανίσεις είναι όλες sold-out.

Επιμέλεια: Αντώνης Μουστάκας

  • SHARE
  • TWEET