Συνέντευξη Spock's Beard (Dave Meros)

«Είμαστε η μεγαλύτερη μικρή μπάντα στον κόσμο»

Από τον Χρήστο Καραδημήτρη, 12/08/2015 @ 11:21
Έχοντας μιλήσει πολλές φορές με διάφορα μέλη των Spock's Beard και, όντας όχι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος με την νέα δουλειά τους, είχα μια μικρή αμφιβολία για το πώς θα κυλούσε μια νέα συνέντευξη μαζί τους. Όμως, ο μπασίστας Dave Meros αποδείχθηκε κάτι περισσότερο από ενδιαφέροντας τύπος, με χιούμορ, ειλικρίνεια και πειθώ στον λόγο του. Διαβάζοντας ξανά τα όσα ενδιαφέροντα είπε για το "The Oblivion Particle" και για την μπάντα και για την progressive μουσική, θυμήθηκα ότι ο κύριος λόγος που αυτή η μουσική είναι τόσο σπουδαία είναι γιατί έχει τέτοιους μουσικούς να την υπηρετούν.

Γεια σου Dave. Χαίρομαι πολύ που έχω την ευκαιρία να μιλήσω μαζί σου για πρώτη φορά, καθώς έχω κατά καιρούς κάνει συνεντεύξεις με αρκετούς άλλους από την οικογένεια των Spock's Beard. Θα ήθελα να σε συγχαρώ και να σε ευχαριστήσω για όσα έχετε κάνει με αυτή την μπάντα όλα αυτά τα χρόνια.
Σ' ευχαριστώ!

Κυκλοφορείτε αυτό τον καιρό το δωδέκατο στούντιο άλμπουμ σας και το δεύτερο με το νέο line-up. Πώς είναι τα πράγματα στο στρατόπεδο των Spock's Beard.
Είναι πολύ καλά. Είμαστε ενθουσιασμένοι με την κυκλοφορία του άλμπουμ και έχουμε πολλές ζωντανές εμφανίσεις που επίκεινται. Ένα σόου στο Los Angeles στις 29 Αυγούστου και μετά ξεκινάει μια ευρωπαϊκή περιοδεία στις 16 Σεπτεμβρίου. Επίσης, παίζουμε στο Cruise To The Edge τον Νοέμβριο και νομίζω πως θα είναι υπέροχα εκεί.

Το "Oblivion Particle" θα έλεγα πως είναι ένα «περίεργο» άλμπουμ στη δισκογραφία σας, αν μου επιτρέπεται να πω κάτι τέτοιο. Έχει τυπικά στοιχεία της μουσικής σας, αλλά ταυτόχρονα δείχνετε να αναζητείτε νέα πράγματα. Είναι αλήθεια; Αν ναι, ήταν κάτι που προέκυψε ή κάτι που θέλατε να δοκιμάσετε;
Ναι, είναι αλήθεια αυτό. Θεωρώ πως αυτό οφείλεται στο ότι ο βασικός συνθέτης αυτού του άλμπουμ είναι ο εδώ και πολλά χρόνια φίλος και συνεργάτης μας, John Boegehold. Έγραψε τα πέντε από τα εννιά τραγούδια του άλμπουμ. Επίσης, το συνθετικό ύφος του Ted είναι αρκετά διαφορετικό από αυτό που νομίζει ο κόσμος όταν σκέφτεται το κλασσικό ύφος των Spock's Beard κι έγραψε άλλα δυο τραγούδια αυτός. Οπότε αυτά είναι επτά από τα εννιά σύνολο. Ακόμα κι η συνεισφορά του Al (σ.σ.: Morse) στο άλμπουμ, το "Center Line", δεν λες πως είναι και το συνηθισμένο Spock's Beard τραγούδι κι αυτό, οπότε υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους ακούς το άλμπουμ και σου φαίνεται διαφορετικό. Δεν είναι ότι προέκυψε σκοπίμως, δεν υπήρχε κάποιο πλάνο, απλά έτυχε να συμβεί έτσι... κάθε φορά είναι διαφορετική.

Spock's Beard

Γενικά, υπήρχαν διαφοροποιήσεις τόσο σε συνθετικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο ηχογραφήσεων. Φαντάζομαι πως αισθάνεστε περισσότερο ως μπάντα με τον Jimmy και τον Ted, μετά το προηγούμενο άλμπουμ και έχοντας περιοδεύσει μαζί τους...
Το κομμάτι της σύνθεσης το εξήγησα στην προηγούμενη ερώτηση. Η διαδικασία ηχογράφησης ήταν γενικά η ίδια με αυτή που ακολουθήσαμε στους τελευταίους δίσκους. Τα drums ηχογραφούνται σε ένα μεγάλο στούντιο, κάνουμε πολλά overdubs στα δικά μας home studios και μετά γίνονται η μίξη και το mastering για το σύνολο του άλμπουμ σε ένα μεγάλο στούντιο. Η μόνη διαφορά αυτή τη φορά είναι πως κάναμε μεγαλύτερο ποσοστό των overdubs στα προσωπικά μας στούντιο, κατά κύριο λόγο για να εξοικονομήσουμε χρήματα.

Για μια ακόμα φορά είχατε «εξωτερική» βοήθεια στο συνθετικό κομμάτι με τον John Boegehold όπως αναφέρθηκε και με τον Stan Ausmus, όπως και σε προηγούμενες δουλειές. Θα μπορούσαν να θεωρηθούν μαζί με τον Rich Mouser, ως μέλη της μπάντα κατά μία έννοια; Ποιό είναι το πιο σημαντικό στοιχείο που συνεισφέρει ο καθένας τους στη μουσική της μπάντας;
Βασικά δεν είναι μέλη της μπάντας, αλλά ειλικρινά δεν θα μπορούσαμε να υπάρχουμε χωρίς αυτούς. Ο Rich έχει ένα εξαιρετικό στούντιο και εξαιρετικά αυτιά, και πραγματικά βοηθάει στο να κάνουμε παραγωγή στα άλμπουμ. Πάντα έχει εξαιρετικές ιδέες για τους ήχους, ακόμα και για συγκεκριμένα μέρη, και από ένστικτο ξέρει τι θέλουμε να πετύχουμε όταν ακούσει τι παίζουμε και ξέρει πώς να το κάνει να ξεχωρίσει.

Ο John έχει εξελιχθεί στον βασικό συνθέτη μας όπως είπα και πριν, αλλά παράλληλα ασχολείται και με πολλές άλλες αποφάσεις και με την παραγωγή του άλμπουμ. Επίσης, τρέχει το website μας και βοηθάει πολύ με οτιδήποτε μπορεί να κρίνει ότι χρειάζεται προσοχής.

Ο Stan εμφανίζεται με ένα φανταστικό τραγούδι σε κάθε άλμπουμ. Είναι πολύ ταλαντούχος παίκτης και συνθέτης, θα μπορούσαμε να τον χρησιμοποιούμε περισσότερο! Έγραψε το "Tides Of Time" που σαν ειρωνεία αποτελεί το μόνο τραγούδι που ακούγεται σαν κλασικό Spock's Beard στο άλμπουμ.

Μου δίνεται η αίσθηση γενικά πως αυτή τη φορά τα τραγούδια χτίστηκαν λίγο περισσότερο γύρω από τη φωνή του Ted...
Το ίδιο με το τελευταίο άλμπουμ, το "Brief Nocturnes And Dreamless Sleep".

Προφανώς, το "Bennett Built A Time Machine" ξεχωρίζει τόσο γιατί ο Jimmy έχει αναλάβει τα πρώτα φωνητικά, όσο και γιατί είναι αρκετά διαφορετικό, με μια πιο '70s προσέγγιση από το συνηθισμένο. Πώς και κατέληξε στο να το τραγουδήσει ο Jimmy;
Για να είμαι ειλικρινής, του Ted δεν του άρεσε και πολύ η μελωδία σε αυτό το τραγούδι, δεν θεωρούσε πως ταιριάζει καλά στη φωνή του. Ο Jimmy ήθελε να το δοκιμάσει, κι έτσι το κάναμε κατ’ αυτό τον τρόπο, καθώς η φωνή του Jimmy είναι πολύ συμβατή με αυτό το τραγούδι... και πάλι, σε απόλυτη συνέχεια της παράδοσης που έχουμε με τους Spock’s Beard, δεν υπήρξε κανένα σχέδιο για να συμβεί αυτό, αλλά μείναμε πολύ ευχαριστημένοι με το τελικό αποτέλεσμα.

Spock's Beard - The Oblivion Particle

Δημιουργείτε και μια ενδιαφέρουσα παράδοση με τους drummer που τραγουδάνε, ε; Θα έπρεπε να φοβάται ο Ted για τη δουλειά του μήπως; Αστειεύομαι προφανώς...
Όχι, αλλά θα πρέπει να φοβάται πως θα φύγει από την μπάντα για κάποιον απρόβλεπτο λόγο, όπως ο Neal κι ο Nick! Κι εγώ αστειεύομαι... φρόντισε να μην ξεκινήσει καμιά φημολογία, ε... χαχα.

Είμαι περίεργος να διαβάσω τους στίχους του άλμπουμ. Σε τραγούδια όπως το "Disappear" είναι πιο προφανές το περιεχόμενό τους, αλλά σε τραγούδια όπως το "Get Out While You Can" και το "Center Line" θα ήθελα μερικές επεξηγήσεις. Θα μπορούσες να πεις δυο λόγια για τους στίχους μερικών εκ των κομματιών που θεωρείς ότι ξεχωρίζουν;
Βασικά, ζήτησα από τον ίδιο τον John να μιλήσει για το νόημα των στίχων των τραγουδιών του, καθώς έχουν ενδιαφέροντες στίχους που δεν ήξερα για τι μιλάνε και να τι είπε:

"Bennett Built A Time Machine": Ένας τρελός επιστήμονας, προφανώς ένα σχιζοφρενικό ον στον κόσμο του, ανακαλύπτει αυτό που αποκαλεί "The Oblivion Particle". Αντί να το χρησιμοποιήσει για το καλό της ανθρωπότητας, αποφασίζει να το χρησιμοποιήσει για να ταξιδέψει πίσω στο χρόνο για να αλλάξει το τι συμβαίνει στη ζωή του.

"Get Out While You Can": Κάποιος που παλεύει με το παρελθόν, στοιχειωμένος από δαίμονες που δεν μπορεί να διώξει.

"A Better Way To Fly": Ένας πλούσιος άνδρας πείθεται πως η ζωή έχει πολύ περισσότερα από το να είναι κολλημένος στο έδαφος μέσα στα υλικά πράγματα που κατέχει.

"To Be Free Again": Μια μυστήρια παραθρησκευτική οργάνωση προσελκύει ακολουθητές, υποσχόμενη αιώνια ζωή χωρίς τα προβλήματα της επίγειας πραγματικότητας.

"Disappear": Το να εγκαταλείπεις μια αφόρητη και γενικά καταπιεστική κοινωνία. Να βγαίνεις εκτός δικτύου με έναν εμφατικό τρόπο.

Πώς και έχετε τον David Ragsdale των Kansas να παίζει βιολί στο "Disappear"; Πώς προέκυψε η συμμετοχή του;
Ο John σκέφτηκε πως θα ήταν ιδανικός για αυτό το τραγούδι και έχει δουλέψει με τον David μερικές φορές στο παρελθόν οπότε τον κάλεσε και τον έφερε αυτός. Έκανε τέλεια δουλειά, ακούγεται πολύ ωραίος στο εν λόγω τραγούδι.

Όταν άκουσα πρώτη φορά το υπέροχο "A Treasure Abandoned" από το προηγούμενο άλμπουμ άμεσα αναγνώρισα την επιρροή των Kansas και αυτό συνέβη και πάλι με την a capella εισαγωγή του "Minion". Είναι όντως τόσο μεγάλη επιρροή ή απλά τους λατρεύει υπερβολικά ο Ted;
Όλοι μας λατρεύουμε τους Kansas, και θεωρώ πως όλοι μας έχουμε επηρεαστεί από αυτούς, αλλά ο Ted έχει μια ιδιαίτερα δυνατή αγάπη για αυτή τη μπάντα.

Πραγματικά εκτιμώ το γεγονός πως δεν παίζετε εκ του ασφαλούς, αυτός ήταν κι ένας από τους παράγοντες που με έκαναν να αγαπήσω τους Spock's Beard εξαρχής. Αλλά μετά από όλα αυτά τα χρόνια βγάζοντας μουσική, πιστεύεις ότι μια κίνηση μπορεί να προσελκύσει περισσότερους νέους οπαδούς σε σχέση με τους παλιούς που μπορεί να χαθούν;
Πραγματικά δεν ξέρω, είναι πολύ δύσκολο να πω. Μας είναι πολύ δύσκολο να προσελκύσουμε σημαντικό αριθμό νέων οπαδών, ασχέτως του τι κάνουμε, αλλά έχουμε απλά αρκετούς νέους ώστε να αντικαθιστούν τους παλιούς που φεύγουν. Δεν υπήρξε ποτέ στην πραγματικότητα κανένα σχέδιο για να κάνουμε νέα πράγματα, απλά προκύπτει. Όλοι μας προερχόμαστε από πολύ διαφορετικά μουσικά backgrounds, οπότε έχουμε πολλές δυνατές επιρροές κι όχι μόνο progressive rock επιρροές.

Spock's Beard

Για να είμαι ειλικρινής, μου αρέσει αρκετά το νέο άλμπουμ, αλλά δεν κατάφερε να με ενθουσιάσει, όπως τα δυο προηγούμενα. Θα έλεγες ότι υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο στοιχείο της μουσικής σας που απουσιάζει από το "The Oblivion Particle" ή είναι δική μου ιδέα;
Δική σου ιδέα είναι! Χα,χα! Τώρα, στον καθένα αρέσει αυτό που του αρέσει και είμαι τρομερά χαρούμενος που σου άρεσαν το "X" και το "Brief Nocturnes And Dreamless Sleep". Γενικά, ο κόσμος λέει ότι το "The Oblivion Particle" χρειάζεται μερικές ακροάσεις για να το εκτιμήσεις, οπότε ίσως να το αγαπήσεις περισσότερο τις επόμενες εβδομάδες.

Χρειάστηκαν είκοσι χρόνια αλλά επιτέλους όταν κάποιος αναφέρει το όνομα των Spock’s Beard, το προλογίζει με τη λέξη «θρυλικοί». Εγώ ξέρω ότι σας αξίζει, αλλά εσύ πώς νιώθεις για αυτό;
Νιώθω πως είμαστε μεγάλο κομμάτι της αναβίωσης του prog που έλαβε χώρα στα μέσα της δεκαετίας του ’90 και λόγω αυτού μας αξίζει μια μικρή θέση στην ιστορία της μουσικής και έχουμε καθιερώσει μια μικρή κληρονομιά. Φυσικά, είμαι πολύ υπερήφανος που αποτελώ μέρος όλου αυτού, αλλά η ευχή μου θα ήταν να μπορούσαμε να το μεταφράσουμε αυτό σε μεγαλύτερες πωλήσεις άλμπουμ και περισσότερο κόσμο στις συναυλίες. Για κάποιο λόγο, συνεχώς μοιάζουμε να αποτυγχάνουμε σε αυτούς τους τομείς συγκρινόμενοι με το τι πιστεύει ο κόσμος ότι πουλάμε. Κάποιος μου είπε κάποτε πως είμαστε η μεγαλύτερη μικρή μπάντα στον κόσμο και αυτό είναι αρκετά αληθές αν το σκεφτείς.

Με όλη αυτή την αναγνώριση που η prog μουσική λαμβάνει εσχάτως, θεωρείς ότι σήμερα είστε πιο επίκαιροι από ποτέ;
Όχι, και δεν προσπαθώ να ακουστώ καταθλιπτικός, αλλά θεωρώ πως ήμασταν πιο επίκαιροι όταν πρωτοξεκινήσαμε και ήμασταν μια από τις μπάντες που πραγματικά δημιουργούσαν κάτι νέο και συναρπαστικό σε ένα είδος μουσικής που είχε σχεδόν πεθάνει.

Πέραν τούτου, το prog πλέον έχω την αίσθηση ότι έχει πάρει άλλη κατεύθυνση. Εμείς βρισκόμασταν στην πιο χαρούμενη, χαλαρή και ανεβαστική πλευρά του progressive rock, ενώ αυτή την εποχή το πιο δημοφιλές progressive rock είναι το πιο σκοτεινό, το οποίο μου αρέσει να αποκαλώ «Goth Prog».

Κρατάς επαφή με νέες progressive rock μουσικές που κυκλοφορούν γενικά; Έχεις κάποια σύγχρονη, αγαπημένη μπάντα;
Η αγαπημένη μου μπάντα αυτή τη στιγμή είναι μια νέα μπάντα από το Salt Lake City, της Utah που λέγεται Advent Horizon. Έχουν όλα όσα μου αρέσουν... δυνατές μελωδίες, σπουδαίες ενορχηστρώσεις, εξαιρετικό παίξιμο το οποίο είναι πάντα στην υπηρεσία του τραγουδιού και ποτέ απλά βιρτουόζικο για επίδειξη. Πολύ εύκολο να το ακούσεις, όχι ιδιαίτερα πολύπλοκο, αλλά με απλά αρκετή πολυπλοκότητα για να το καθιστά ενδιαφέρον. Έχουν κάτι από King’s X και Porcupine Tree, αλλά με πολύ αυθεντικό ήχο.

Πρέπει να έχει γίνει πολύ δύσκολη η διαδικασία να επιλέξετε τραγούδια για τις συναυλίες σας. Είμαι σίγουρος πως αν σας δω να παίζετε ζωντανά θα μετράω τα τραγούδια που μου έλειψαν, ό,τι κι αν παίξετε. Πώς το αντιμετωπίζετε αυτό;
Ε, ναι, με δώδεκα άλμπουμ γεμάτα τραγούδια, ποτέ δεν μπορούμε να ικανοποιήσουμε τους πάντες, έχουμε μόνο δύο ώρες να παίξουμε. Στις περιοδείες συνήθως περιλαμβάνουμε το νέο άλμπουμ σε μεγάλο ποσοστό, αλλά επίσης παίζουμε και παλιότερο υλικό που έχουμε καιρό να παίξουμε, για να το κρατήσουμε ενδιαφέρον για το κοινό.

Spock's Beard

Έχω παρατηρήσει πως σε κάθε περιοδεία διατηρείτε σταθερό το setlist. Είστε υποχρεωμένοι να το κάνετε; Δεν θα ήταν πιο περιπετειώδες και ενδιαφέρον να εκπλήσσετε τον κόσμο από σόου σε σόου;
Είναι πολύ δύσκολο να ετοιμάσεις ένα δίωρο σόου, και δεν έχει να κάνει μόνο με το να μάθεις τη μουσική, αλλά μια από τις κύριες δυσκολίες είναι ότι ο Ryo έχει να προγραμματίσει τα πλήκτρα του για να μπορεί να πηγαίνει από τον ένα ήχο στον άλλο με την σωστή σειρά. Αν προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τα πράγματα, αυτό τον μπερδεύει τελείως.

Επίσης, για λόγους απόστασης και φυσικά για οικονομικούς , έχουμε πολύ περιορισμένο χρόνο για πρόβες (δεν μένουμε όλοι στην ίδια πόλη), οπότε δεν έχουμε την ευχέρεια να κάτσουμε δυο μήνες στο προβάδικο για να μάθουμε το επιπλέον υλικό.

Υπάρχουν στόχοι που θέτετε ως μπάντα για το μέλλον; Έχετε πλάνα ή όνειρα που δεν πραγματοποιήσατε και θα θέλατε να πετύχετε τώρα ή παίρνετε ένα-ένα τα πράγματα και βλέπετε πως θα εξελιχθούν;
Θα πουλήσουμε 800.000 αντίτυπα του "The Oblivion Particle" και θα βγάλουμε αρκετά λεφτά να κάνουμε ό,τι έχουμε ονειρευτεί, να παίζουμε μπροστά σε 10.000 κόσμο κάθε βράδυ και ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα. Αυτό είναι το πλάνο και θα πιάσει αυτή τη φορά, χαχα...

Σοβαρά τώρα, είναι όπως το είπες, ένα-ένα τα πράγματα. Η μουσική βιομηχανία είναι σε μεγάλη πτώση αυτή την περίοδο, είμαστε τυχεροί και μόνο που είμαστε εδώ.

Δεν θα μπω στη διαδικασία να ρωτήσω αν θα έρθετε στην Ελλάδα. Αν ρωτήσω κάποιον promoter εδώ θα πουν ότι είστε πολύ ακριβοί ή κάτι τέτοιο, αλλά η αλήθεια είναι ότι απλά δεν εμπιστεύονται το progressive rock. Θα μπορούσε άραγε να υπάρχει άλλος τρόπος να περάσετε όσο είστε σε ευρωπαϊκή περιοδεία; Είναι κρίμα που δεν έχουμε την ευκαιρία...
Αυτό που είπες είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο δεν παίζουμε εκεί... δεν λαμβάνουμε ποτέ προσφορές που να είναι λογικές. Πραγματικά, δεν χρεώνουμε πολλά λεφτά συγκρινόμενα με άλλες μπάντες, αλλά έχουμε ένα μικρό επιτελείο, ένα λεωφορείο κι ένα trailer και πολύ ενοικιασμένο εξοπλισμό, καθώς επίσης πρέπει να έρθουμε αεροπορικώς από τις Η.Π.Α.. Πρέπει να τα πληρώσουμε όλα αυτά, οπότε δεν μπορούμε να έρθουμε για 500 ευρώ και μια δωρεάν μπύρα. Πάντως, θα θέλαμε πάρα πολύ να παίξουμε στην Ελλάδα, οπότε ίσως κάποια μέρα που τελικά θα πουλήσουμε εκείνα τα 800.000 άλμπουμ οι promoters θα είναι λίγο πιο γενναίοι, χαχα...

Σ' ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο που αφιέρωσες. Εύχομαι τα καλύτερα για σένα και για την μπάντα.
Εγώ σ' ευχαριστώ.
  • SHARE
  • TWEET