Συνέντευξη Epica (Simone Simons)

«Θέλαμε να επανεφεύρουμε τους εαυτούς μας»

Από τον Νίκο Καταπίδη, 25/04/2014 @ 12:43
To εξαιρετικό νέο άλμπουμ των Epica, "The Quantum Enigma", πρόκειται να κυκλοφορήσει σύντομα, και είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τη Simone Simons για τις αλλαγές στον τρόπο σύνθεσης και λειτουργίας της μπάντας, τις αλλαγές που έφερε στη ζωή της η γέννηση του γιού της, και πολλά ακόμη ενδιαφέροντα θέματα...

Γειά σου Simone! Tι κάνεις;
Γεια! Καλη...σπέρα; (σ.σ.: Στα ελληνικά) (γέλια)

Έχεις πολύ καλή προφορά!
Σ' ευχαριστώ! Όντως σημαίνει καλημέρα αυτό που είπα;

Αυτό σημαίνει καλό απόγευμα!
Ξέρω και το «καληνύχτα»...

Καληνύχτα σημαίνει καλό βράδυ, αλλά βλέπω ότι τα ελληνικά σου είναι πολύ καλά!
«Καλημέρα» τότε! Με την τρίτη προσπάθεια το πέτυχα! (γέλια) (σ.σ.: Ακούγεται το μωρό της να γκρινιάζει στο βάθος)

Ο μικρός σου μάλλον είναι λίγο ανήσυχος!
Ναι, είναι νευρικός για τη συνέντευξη... (γέλια)

(Γέλια) Καταρχήν, συγχαρητήρια για το νέο σας άλμπουμ. Είχα την ευκαιρία να το ακούσω αρκετές φορές μέχρι τώρα, και τολμώ να πω πως είναι η καλύτερη δουλειά σας ως τώρα...
Ευχαριστούμε! (σ.σ.: Ο μικρός Vincent κλέβει και πάλι την παράσταση με τις φωνές του) Συνήθως κάνω τις συνεντεύξεις το απόγευμα, οπότε δεν ακούγεται στο βάθος, ελπίζω να μην σε πειράζει...

Όχι φυσικά!
Οπότε, πίσω στο άλμπουμ, έχεις δίκιο, συμφωνώ, νομίζω πως είναι η καλύτερη δουλειά μας μέχρι τώρα, και ας ελπίσουμε πως κ ο υπόλοιπος κόσμος θα μοιράζεται την άποψή μας (γέλια)

Έτσι πιστεύω, τουλάχιστον αρκετά άτομα που έχουν ακούσει τον δίσκο συμφωνούν με την άποψή μου...
Αυτά είναι φοβερά νέα!

Περνώντας στη δημιουργική διαδικασία του δίσκου, πόσο διαφορετική ήταν σε σχέση με τις προηγούμενες δουλειές σας;
Βασικά ήταν το αντίθετο απ’ ότι κάναμε μέχρι τώρα, ήταν η πιο έντονη συνθετική διαδικασία, με νέες προκλήσεις, νέα σκηνικά, δουλεύαμε περισσότερο σαν μπάντα αυτή τη φορά. Επίσης, το στούντιο έπαιξε ρόλο σε όλο αυτό, είχαμε δουλέψει εκεί δύο καλοκαίρια πριν, είχαμε κάνει ένα τηλεοπτικό show για ένα Δανέζικο τηλεοπτικό κανάλι στα Sandlane Recording Facilities και διασκεδάσαμε πολύ δουλεύοντας εκεί, ήταν μια ωραία ατμόσφαιρα, καθόμασταν όλοι μαζί παίζοντας μια ακουστική έκδοση ενός pop τραγουδιού και σκεφτήκαμε «αυτό είναι πολύ ωραίο, να καθόμαστε όλοι μαζί σαν μπάντα εδώ». Μένουμε όλοι μακριά ο ένας από τον άλλο, οπότε είναι δύσκολο για μας να μαζευτούμε και ο τρόπος που γράφαμε τα προηγούμενα άλμπουμ ήταν πιο ψηφιακός, ο καθένας δούλευε στο στούντιο του σπιτιού του και στέλναμε email μεταξύ μας. Μετά πηγαίναμε στο στούντιο για να ηχογραφήσουμε, έτσι αυτή τη φορά θέλαμε πολύ να είμαστε όλοι μαζί στο στούντιο κατά τη διάρκεια της σύνθεσης πριν να ηχογραφήσουμε, ώστε να κάνουμε σωστά τα βασικά, τις κιθάρες, το μπάσο, τα τύμπανα κι όλα τα υπόλοιπα. Αγαπήσαμε αυτό το στούντιο κι έτσι είπαμε «Ok, είναι στην Ολλανδία, για τρία μέλη του συγκροτήματος είναι πιο κοντά από το να πάνε βόρεια της Γερμανίας». O Joost van den Broek, ο παραγωγός μας, δουλεύει σε αυτό το στούντιο, οπότε ήταν προφανές για μας να δουλέψουμε μαζί του, να ηχογραφήσουμε μαζί του και ήταν και μέρος της συνθετικής διαδικασίας. Κάθε μέλος, εκτός από εμένα έγραψε κάποιο τραγούδι, οπότε ο Joost ήταν εκεί, καθόταν μαζί με τον βασικό συνθέτη του κάθε τραγουδιού, βελτιώνοντας τα κομμάτια και διορθώνοντας όπου χρειαζόταν, οπότε αναμείχθηκε πολύ από την αρχή, όπου τα τραγούδια ήταν ακόμη μικρά μωρά (γέλια).

Οπότε ακόμη κι όταν έγινε η μίξη στη Δανία, ο Joost πήγε εκεί, ήταν ο φύλακας του δίσκου, μας βοήθησε πολύ στο να γράψουμε τα τραγούδια, με τις ενορχηστρώσεις και επίσης με τις φωνητικές γραμμές. Ο Sasha (Paeth) είχε κι αυτός ανάμειξη, μαζί με τον Joost και τoν Mark στο σπίτι μου, για να δουλέψουμε τις φωνητικές γραμμές, το οποίο ήταν επίσης κάτι καινούριο, αλλά αυτό έγινε κυρίως λόγω της εγκυμοσύνης μου, δεν μπορούσα να ταξιδέψω κι έτσι ήρθαν αυτοί σε μένα, ήταν πολύ ωραία να τους έχω όλους εδώ. Εκτός αυτού, είχαμε επίσης έναν νέο άνθρωπο που ανέλαβε τη μίξη, στείλαμε το "The Essence Of Silence" σε μερικά άτομα για να δούμε ποιος θα έκανε τους Epica να ακούγονται καλύτεροι, διότι η μίξη είναι πολύ σημαντική και μπορεί να αλλάξει τελείως τον ήχο, είχαμε επίσης ρωτήσει τον Sasha εάν ήθελε να πάρει μέρος σ' αυτό, αλλά δυστυχώς δεν είχε χρόνο. Οπότε ναι, ο Jacob (Hansen (Volbeat, Hatesphere)) ήταν ο καλύτερος και χαιρόμαστε πολύ που τον προσεγγίσαμε, γιατί έδωσε στους Epica μια επιπλέον ώθηση, μας έκανε να ακουγόμαστε σαν μια αληθινή metal μπάντα και θέλαμε να έχουμε τις κιθάρες πιο μπροστά στη μίξη. Ο Jacob κράτησε την ισορροπία των Epica, και υπάρχει τόση πληροφορία στη μουσική μας που είναι δύσκολη υπόθεση η μίξη, υπάρχουν τόσα επίπεδα, αλλά έκανε καταπληκτική δουλειά.

Πράγματι, και ήθελα να στο πω αυτό, νομίζω πως η παραγωγή είναι η καλύτερη που είχατε ποτέ, καταφέρνει να διατηρήσει την ισορροπία μεταξύ των συμφωνικών και των metal στοιχείων, κρατώντας τον ήχο δυνατό και βαρύ. Πιστεύω αυτή η αλλαγή σας χρειαζόταν.
Ναι, σίγουρα. Είναι λίγο σαν μια νέα αρχή για μας, το νιώθουμε έτσι γιατί τώρα βρήκαμε τον ήχο με τον οποίο είμαστε ευχαριστημένοι, το συμφωνικό κομμάτι έχει ακόμη έντονη παρουσία, αλλά ναι, είμαστε μια metal μπάντα και μπορείς σίγουρα να το ακούσεις αυτό.

Η απόφαση να αλλάξετε παραγωγό λήφθηκε με σκοπό να σπάσετε λίγο τη ρουτίνα; Σας έβγαλε καθόλου έξω από τα νερά σας;
Ναι, είναι καλό να έχεις κάποιον που να λειτουργεί ως κινητήριος μοχλός και ξέρεις, είμαστε όλοι στη μπάντα εδώ και περίπου δώδεκα χρόνια, όλα είναι λίγο ως πολύ τα ίδια από ένα σημείο και μετά, και θέλαμε να επανεφεύρουμε τους εαυτούς μας και να αλλάξουμε παραστάσεις, το να αλλάζεις στούντιο και παραγωγό είναι πάντα θετικό γιατί τότε δεν καταντάει ρουτίνα. Το να έχεις μια καλή ατμόσφαιρα και κάποιον που μπορεί να σου δίνει κίνητρο δουλεύει πολύ θετικά στη δημιουργική διαδικασία. Περάσαμε όλοι πολύ καλά στο στούντιο και μας άρεσε πολύ που δουλέψαμε με τον Joost, είμαστε ευγνώμονες που ανέλαβε την πρόκληση να δουλέψει μαζί μας και πραγματικά έβγαλε τον καλύτερο εαυτό όλων μας.

Έγραψες τους στίχους για μερικά τραγούδια, όπως για τα αγαπημένα μου "Unchain Utopia" και "Chemical Insomnia". Από πού αντλείς την έμπνευσή σου, και πώς αποφασίζεις για ποιά τραγούδια θα γράψεις στίχους;
Εγώ με τον Mark μοιραστήκαμε τους στίχους, και όταν τα τραγούδια ήταν ακόμη σε demo μορφή, με ρώτησε ποια κομμάτια με έλκυαν περισσότερο, για ποια θα ήθελα να γράψω στίχους και τα "Chemical Insomnia" και "Unchain Utopia" ήταν μερικά από τα αγαπημένα μου κι έχουν γραφτεί και τα δύο από τον Isaac (Delahaye). Όσον αφορά στους στίχους, είχαμε το Quantum Enigma, την αναζήτηση της πραγματικότητας, τη δύναμη του ανθρώπινου μυαλού, και για μένα το "Chemical Insomnia" σχετίζεται με τη δύναμη του μυαλού και πως η αϋπνία μπορεί να σε κάνει να εθιστείς στα υπνωτικά χάπια, μπαίνοντας σε ένα φαύλο κύκλο όπου δεν μπορείς να κοιμηθείς χωρίς τα χάπια και ξεκινάς να ονειροπολείς μες στη μέρα και να βλέπεις εφιάλτες.

Το "Unchain Utopia" είναι ίσως το μόνο κομμάτι με πολιτικό θέμα σε όλο τον δίσκο, όπου οι άνθρωποι προσπαθούν να πάρουν τη δύναμη πίσω από την κυβέρνηση, επειδή η κυβέρνηση δημιουργεί μια διαφορετική εικόνα για το τι πραγματικά συμβαίνει, επίσης έχει και ένα διαφορετικό όραμα για το τι είναι η ουτοπία σε σχέση με το λαό. Οπότε έχει να κάνει με το να απελευθερώνεις τον εαυτό σου από το όραμα των άλλων.

Το "Canvas Of Life" έχει να κάνει με τον κύκλο της ζωής, και το "Natural Corruption" είναι γραμμένο για το δυστυχές γεγονός πως υπάρχουν πολλοί φιλανθρωπικοί οργανισμοί που είναι διεφθαρμένοι, ο κόσμος ξοδεύει χρήματα, κάνουν δωρεές για να τα έχουν καλά με τον εαυτό τους, νομίζοντας πως βοηθούν άλλους ανθρώπους που έχουν ανάγκη, και δεν ξέρεις πάντα που καταλήγουν αυτά τα χρήματα. Η ιδέα μου ήρθε όταν είχαμε το δυστυχές γεγονός στις Φιλιππίνες, όπου ξεφύτρωναν παντού φιλανθρωπικοί οργανισμοί, δεν λέω πως όλοι είναι διεφθαρμένοι, αλλά κάποιοι είναι σίγουρα, και ο κόσμος απλά δίνει χρήματα ώστε να πει πως έκανε κάτι. Αυτό είναι με λίγα λόγια, είναι ένα από τα αγαπημένα μου κομμάτια.

Πάντοτε είχα την απορία ποιά είναι η ανάμειξή σου στη συνθετική διαδικασία για έναν καινούριο δίσκο. Προτείνεις μελωδίες και δομικές ιδέες, ή επικεντρώνεσαι στα φωνητικά σου και αφήνεις τους υπολοίπους να αναλάβουν το μουσικό κομμάτι;
Κοίτα, τα υπόλοιπα παιδιά στη μπάντα είναι υπεύθυνα για τη μουσική, αυτή γράφουν τα κομμάτια, ακόμη και ο drummer μας, για παράδειγμα το "The Essence Of Silence" που είναι ένα πολύ metal κομμάτι, γράφτηκε κυρίως από αυτόν, ενώ τα πιο pop κομμάτια τα γράφει ο Coen (Janssen). Οπότε εγώ είμαι περισσότερο υπεύθυνη για τις φωνητικές γραμμές, όταν καθόμασταν στο σπίτι μου με τον Joost και τον Mark έδινα τη γνώμη μου για κάποια τραγούδια, για παράδειγμα έλεγα «Αυτό το μέρος φαίνεται λίγο αχρείαστο», οπότε δεν συνεισφέρω στη μουσική αλλά δίνω τη γνώμη μου σχετικά με τις δομές των κομματιών, περισσότερο σαν ακροάτρια, γιατί μερικά από τα παιδιά έχουν κλασσική παιδεία, έχουν μουσικές σπουδές και ξέρουν πώς να δημιουργήσουν ένα τραγούδι, εγώ ακούω περισσότερο σαν ακροάτρια και τους λέω πότε χάνω την προσοχή μου και τι πιστεύω θα μπορούσε να γίνει ώστε να βελτιωθούν τα κομμάτια. Οπότε αυτός είναι κυρίως ο ρόλος μου, μαζί με τις φωνητικές γραμμές και τους στίχους.

Απέκτησες το πρώτο σου παιδί μερικούς μήνες πριν, συγχαρητήρια. Ήταν δύσκολο για σένα να μπεις στο στούντιο δύο μόλις μήνες μετά τον τοκετό; Σε ενέπνευσε όλο αυτό;
Ναι και όχι, από την άποψη πως, ξέρεις, να γεννάς και να θηλάζεις, έχει κάποιες επιπτώσεις στο σώμα σου, και τραγουδάς με το σώμα σου, οπότε έπρεπε να βρω ένα τρόπο να ενισχύσω την ενέργειά μου και να δώσω μια φοβερή ερμηνεία, ευτυχώς ο Joost ήξερε τα όριά μου, ήξερε πως δεν είχα την ίδια ενέργεια όπως στο παρελθόν, οπότε δουλέψαμε πολύ αποτελεσματικά, και νομίζω πως αυτό είναι το μεγαλύτερο φωνητικό μου επίτευγμα μέχρι στιγμής, ηχογράφησα το μεγαλύτερο αριθμό κομματιών στο μικρότερο χρονικό περιθώριο, οπότε ήμαστε σίγουρα μια καλή ομάδα.

Είναι δύσκολο να ανταπεξέλθεις στις υποχρεώσεις της περιοδείας τώρα που έγινες μητέρα; Θα πάρεις μαζί σου τον γιό σου όταν θα είσαι σε περιοδεία, ή θα κάνετε διαλείμματα ανάμεσα στις συναυλίες ώστε να βρίσκεσαι με την οικογένειά σου;
Περισσότερο το δεύτερο, δε σκοπεύω να τον πάρω μαζί μου σε περιοδεία, θέλω να τον κρατήσω ασφαλή στο σπίτι, στο φυσικό του περιβάλλον, είναι ακόμη πολύ μικρός και έχει ανάγκη από φροντίδα, οπότε προτιμώ να τον έχω στο σπίτι με την οικογένεια και να πηγαίνω κι εγώ στο σπίτι ανάμεσα στις περιοδείες, να είμαι απλά μια μαμά και να δουλεύω από το σπίτι.

Φαντάζομαι πως και το status της μπάντας αυτή τη στιγμή σου επιτρέπει να το κάνεις αυτό...
Ναι, είναι τέλεια που μπορώ και κάνω τις συνεντεύξεις από το σπίτι, και ότι τώρα θα παίξουμε μόνο σε καλοκαιρινά φεστιβάλ, όταν γίνει ενός χρόνου ο μικρός τότε θα αρχίσουμε να περιοδεύουμε για μεγαλύτερο διάστημα.

Πόσο δύσκολο είναι να αποφασίσετε ποια τραγούδια να συμπεριλάβετε στο setlist; Ποιά κομμάτια από το "The Quantum Enigma" θέλεις πιο πολύ να παίξετε ζωντανά;
Σίγουρα τα μικρότερα σε διάρκεια, όπως τα "Unchain Utopia" και "Natural Corruption" επειδή έχουν αυτή την ωραία ενέργεια, νομίζω επίσης πως το "Victims Of Contingency" θα δουλέψει πολύ καλά όταν το παίξουμε ζωντανά. Αυτό που κάνουμε με κάθε νέο δίσκο είναι ότι παίζουμε το intro του δίσκου και το πρώτο κομμάτι, οπότε έτσι θα αρχίσουμε τις περισσότερες συναυλίες, όταν έχουμε περιορισμένο χρόνο όπως σε ένα φεστιβάλ, προσπαθούμε να το αλλάξουμε λίγο. Τώρα έχουμε να επιλέξουμε υλικό από έξι άλμπουμ και ένα τυπικό Epica show διαρκεί περίπου δύο ώρες, ξέρεις πάντα αστειεύομαι και λέω «Aς παίξουμε όλα τα ομότιτλα κομμάτια από κάθε δίσκο και έτσι θα έχουμε ένα δίωρο setlist!» (γέλια)

Τώρα μια ερώτηση από μια fan που μου έστειλε μέσω Twitter. Ποιό είναι το αγαπημένο σου κομμάτι από το "The Quantum Enigma" και γιατί;
Αυτή τη στιγμή είναι το "Natural Corruption", επειδή έχει μια ωραία αύρα, είναι ένα ευχάριστο metal κομμάτι και απλά με αγγίζει πολύ.

Ας πάμε τώρα σε κάτι διαφορετικό. Συμμετέχεις στο Karmaflow: The Rock Opera Videogame, δίνοντας τη φωνή σου σε έναν χαρακτήρα του παιχνιδιού. Μπορείς να μοιραστείς μαζί μας κάποιες λεπτομέρειες σχετικά με την ανάμιξή σου στο project, και πόσο ενδιαφέρον ήταν για σένα να κάνεις κάτι σαν κι αυτό;
Ο Ivo van Dijk με ρώτησε εάν θα ήθελα να πάρω μέρος σε αυτό το εγχείρημα, και θεώρησα πως το concept είναι κάτι μοναδικό. Όταν παίζω βιντεοπαιχνίδια είμαι περισσότερο οπαδός του Mario Bros, στον άντρα μου αρέσουν περισσότερο τα παιχνίδια τελευταίας τεχνολογίας όπου νομίζεις πως βρίσκεσαι μες στο παιχνίδι, προσωπικά προτιμώ τα 2D παιχνίδια, αλλά μου άρεσε η ιδέα, κι επίσης νομίζω πως η μουσική είναι πολύ σημαντικό κομμάτι σε ένα παιχνίδι, ορίζει το ύφος και τα metal τραγούδια είναι καλοί υποψήφιοι για να συνδυαστούν με ένα βιντεοπαιχνίδι, οπότε όταν με ρώτησε σκέφτηκα πως είναι μια καλή ιδέα και θα ήθελα να το κάνω, άκουσα μερική από τη μουσική αλλά δεν ξέρω ακόμη τι θα έχω να τραγουδήσω, δεν είναι τελειωμένο. Αλλά εξ’ αρχής σκέφτηκα πως η ιδέα ήταν τόσο καλή που είπα «Ok, είμαι μέσα!» (γέλια)

Οπότε απλά θα δανείσεις τη φωνή σου ή θα υπάρχει χαρακτήρας στο παιχνίδι που θα μοιάζει με εσένα;
Δεν ξέρω! Ακόμη περιμένω να μου πουν, αλλά είμαι μέσα για το οτιδήποτε.

Είσαι επίσης καλεσμένη στο "Angels Of The Apocalypse" των Avalon, το οποίο είναι επίσης μια rock όπερα. Πώς ήταν να δουλεύεις με τον Timo Tolkki, και σε πόσα κομμάτια τραγουδάς;
Ο Timo μου είχε ζητήσει να συμμετάσχω ήδη κάποια χρόνια πριν, αλλά για κάποιο λόγο δεν τα καταφέραμε, οπότε μου ζήτησε ξανά τώρα για το δεύτερο project και σκέφτηκα ότι εάν είμαι ήδη στο στούντιο στην Ολλανδία, μπορώ επίσης να ηχογραφήσω και τα κομμάτια του, μου ζήτησε να τραγουδήσω σε δύο κομμάτια, το "Angels Of The Apocalypse" και μια μπαλάντα, μαζί με άλλες γυναίκες τραγουδίστριες. Ήταν ωραία που δούλεψα μαζί του, γιατί είναι ένας «golden oldie» στη σκηνή, όμως δεν έχω ακούσει ακόμη το τελικό αποτέλεσμα, οπότε είμαι κι εγώ περίεργη για το πώς θα ακούγεται.

Θεωρείς ότι οι rock όπερες σαν concept γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς τελευταία;
Ναι, πιστεύω πως ο κόσμος αγαπά το συνδυασμό της rock και metal μουσικής με τα συμφωνικά στοιχεία, οπότε σίγουρα δεν είναι απλά ένα προσωρινό στυλ που αρέσει στους ανθρώπους, πιστεύω ότι είναι εδώ για να μείνει στη metal σκηνή, και ο κόσμος είναι πεινασμένος για περισσότερο.

Εάν λοιπόν έκανες διασκευή σε ένα τραγούδι που δεν είναι metal, ποιό θα διάλεγες;
Ίσως το "Get Lucky"!

(Γέλια) Α, ok!
(Γέλια) Ναι είναι αστείο, είναι κάπως επαναλαμβανόμενο, αλλά είναι ωραίο τραγούδι, το τραγουδάμε μερικές φορές.

Να περιμένουμε να σας δούμε στην Ελλάδα σύντομα;
Το ελπίζω! Λατρεύουμε να ερχόμαστε στην Ελλάδα, έχουμε μερικούς φίλους εκεί, έκανα διακοπές πριν περίπου δεκατρία χρόνια εκεί, και άφησα την καρδιά μου στην Ελλάδα, ελπίζω πως θα επιστρέψουμε πολύ σύντομα, πάει καιρός από τότε που ήρθαμε, θα ήθελα να έρθω και για να παίξουμε ζωντανά, αλλά και για διακοπές...

Ίσως μπορείς να τα συνδυάσεις και τα δύο!
Ναι, αυτό θα ήταν τέλειο!

Έχεις κάποιο μήνυμα για τους Έλληνες οπαδούς σου;
Ναι, ευχαριστώ (σ.σ.: στα ελληνικά) και ελπίζουμε να έρθουμε πολύ σύντομα πίσω στην Ελλάδα, όπως επίσης κι ότι όλοι θα ευχαριστηθούν το "The Quantum Enigma" τόσο όσο το ευχαριστηθήκαμε εμείς!

Είμαι σίγουρος, διότι είναι ένα εξαιρετικό άλμπουμ. Σ' ευχαριστώ για τον χρόνο σου, κι ελπίζω να τα πούμε σύντομα από κοντά στην Ελλάδα!
Σ' ευχαριστώ κι εγώ Νίκο, κρατήστε τον ήλιο λαμπερό στην Ελλάδα κι εμείς θα έρθουμε πολύ σύντομα!
  • SHARE
  • TWEET