Λίστες, λίστες, λίστες: Τα καλύτερα album του 2013 για το διεθνή μουσικό Τύπο

Βάλαμε στο μπλέντερ 153 λίστες με τα καλύτερα album του 2013, όπως ψηφίστηκαν από τα διεθνή μουσικά Μέσα και ιδού η υπερ-λίστα που προέκυψε...

Από τον Παντελή Μαραγκό, 17/01/2014 @ 13:27
Σε πρόσφατή συνέντευξή του στο περιοδικό Rolling Stone, ο Noel Gallagher ρωτήθηκε σχετικά με το τελευταίο άλμπουμ των Arcade Fire και -φαφλατάς καθώς είναι- απάντησε:

«Δεν ξέρω, δεν το έχω ακούσει (σ.σ.: το "Reflektor" είχε κυκλοφορήσει λίγες ημέρες πριν τη συνέντευξη). Για εμένα, όποιος βγάζει διπλό άλμπουμ καλά θα κάνει να πάει «εξορύξει» τον  εαυτό του μέσα από την ίδια του την κωλοτρυπίδα (σ.σ. συγγνώμη, αλλά έτσι ακριβώς τα είπε ο λεβέντης μας). Δεν είμαστε στα 70s, εντάξει; Πηγαίνετε να ρωτήσετε τον Billy Corgan για τα διπλά άλμπουμ. Εν έτει 2013, ο κόσμος δεν διαθέτει καλά-καλά το χρόνο για να καθίσει να ακούσει 45 λεπτά ενός μονού άλμπουμ. Πόσο εγωπαθείς είναι αυτοί οι άνθρωποι και νομίζουν ότι ο κόσμος έχει διαθέσιμη μιάμιση ώρα για να ακούσει έναν γαμημένο διπλό δίσκο;»

Τα γεγονότα τον διέψευσαν (το άλμπουμ των Καναδών αγαπήθηκε από τον κόσμο και ξεχώρισε σε πάμπολλες λίστες με τα καλύτερα της χρονιάς) και προφανώς τα παραλέει σχετικά με τη διάθεση του κοινού να ακούσει ολοκληρωμένες δουλειές (έστω κι αν είναι ξεκάθαρο πια ότι ο κόσμος προτιμά να ακούει μεμονωμένα τραγούδια). Ωστόσο, παρά τις υπερβολές, η αλήθεια είναι ότι με εύγλωττο τρόπο έδωσε το στίγμα του ακροατή που πελαγοδρομεί ενώπιον της σωρείας μουσικών -και όχι μόνο- ερεθισμάτων στην εποχή της υπερπληροφόρησης και της ελλειμματικής προσοχής.

Ζούμε σε μια εποχή με υπερπληθώρα μουσικών κυκλοφοριών και η δουλειά τόσο των κριτικών, όσο και των ακροατών γίνεται ολοένα και δυσκολότερη, καθώς πρέπει να έχουμε τις κεραίες μας στραμμένες κυριολεκτικά προς κάθε κατεύθυνση για να διακρίνουμε τις σημαντικότερες εξ αυτών. Από τον κάθε hipster που φτιάχνει μουσική στο laptop του, μέχρι τους μαθουσάλες που δεν λένε να το βάλουν κάτω (εδώ δεν το βάζουν κάτω οι πεθαμένοι -βλέπε Hendrix-, οι ζωντανοί θα σταματήσουν;), το πιο εύκολο πράγμα στη μουσική πραγματικότητα του σήμερα είναι να χαθείς.

Οι ανά τον κόσμο κριτικοί (κι εγώ τελευταίος και χειρότερος ανάμεσά τους), μπορεί να κάνουν τη δουλειά τους με ζήλο καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, αλλά πολύ συχνά δεν βοηθούν την κατάσταση ψάχνοντας εναγωνίως να συνδέσουν το όνομά τους με την «ανακάλυψη» του next best thing. Δίχως την παραμικρή αμφιβολία, για κάθε ένα που πετυχαίνουν και τελικά «μένει», φλομώνουν τον κόσμο με 100 «αριστουργήματα» που μένουν για πάντα ...«πουθενάδες». Τόσοι καλλιτέχνες, τόσες κυκλοφορίες, τόσα μουσικά είδη, τόσο hype, τόσες εταιρείες, τόσα Μέσα, τόσο internet, τόσοι κριτικοί, τόσες απόψεις... Τι μένει από όλα αυτά;

Γίνονται, βέβαια και προσπάθειες να μπει μια τάξη σε όλο αυτό χάος. Πρόσφατα το metacritic.com αποκάλυψε ότι μέσα στο 2013 υπήρξαν 919 νέα studio άλμπουμ που καλύφθηκαν με κριτική από τουλάχιστον 7 μουσικά Μέσα. Μικρό νούμερο αν λάβουμε υπόψη τον τεράστιο αριθμό κυκλοφοριών και τον επίσης μεγάλο αριθμό Μέσων. Από αυτά τα 919, τα 117 (περίπου το 13%)  έλαβαν μέσο όρο βαθμολογίας από 81/100 και άνω («universal acclaim»).

Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι ο μουσικός Τύπος (αν τον δούμε ως ενιαίο Σώμα, που προφανώς και δεν είναι) προσπαθεί να τιθασεύσει το αχαλίνωτο πάθος του για ανακάλυψη, επικεντρώνοντας στα «σημαντικά» (δηλαδή σε εκείνα που συνδυάζουν ή έχουν σε υψηλό βαθμό τους εξής παράγοντες: i. εγνωσμένη αξία, ii. αναγνωρισιμότητα, iii. εμπορική προοπτική, iv. συναυλιακό ενδιαφέρον) που υπάρχουν διάσπαρτα στη ζούγκλα της μουσικής του σήμερα.

Έστω κι έτσι πάντως, ακόμη και αυτά τα 919 άλμπουμ που έτυχαν μιας επαρκούς κάλυψης, είναι πολλά - πάρα πολλά. Εξωφρενικά πολλά ακόμη και για δεδηλωμένους μουσικόφιλους, που θέλουν να τα ξέρουν όλα. Έχει δίκιο ο Noel, λοιπόν. Υπάρχει πρόβλημα στις μέρες μας και ο ακροατής χρειάζεται βοήθεια. Εξ ου και οι τόσες και τόσες λίστες με τα «καλύτερα» άλμπουμ που δημοσιεύονται στα τέλη κάθε χρονιάς σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου σε περιοδικά, websites, τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές, δημοφιλή blogs κλπ.

Οι λεγόμενες End Of Year Lists (EOYL) έρχονται με κάθε καλή πρόθεση να συνοψίσουν τους διακριθέντες κάθε χρονιάς, «διορθώνοντας», παράλληλα, αδικίες που έγιναν κατά τη διάρκειά της. Για παράδειγμα, το «ράπισμα» που δέχθηκαν οι Arcade Fire στις κριτικές που συνόδευσαν την κυκλοφορία του "Reflektor", ως δια μαγείας ξεχάστηκε και το άλμπουμ βρέθηκε να φιγουράρει πολύ ψηλά στις τελικές λίστες που δημοσιεύτηκαν μόλις έναν μήνα αργότερα! Έλατε όμως, που και αυτές οι λίστες με τη σειρά τους έχουν γίνει τόσες πολλές, που αντί να βοηθούν, τελικά θολώνουν τα νερά (η ανάγκη για πρωτοτυπία των κριτικών μεταδίδεται στα Μέσα που αυτοί συνθέτουν...).

Ποιά είναι η λύση λοιπόν;

Calculating Quality

Όπως έγραφα και πέρυσι, το πρόβλημα αναλύεται στα εξής λόγια:

«Ποιά μέθοδο θα ακολουθούσατε για να δώσετε μια όσο το δυνατόν αντικειμενικότερη λίστα με τα καλύτερα/σημαντικότερα άλμπουμ της χρονιάς και πώς θα εξαλείφατε τον «παραπλανητικό» παράγοντα της υποκειμενικότητας;»

Η απάντηση βρίσκεται στην παραγωγή μιας συγκεντρωτικής λίστας, η οποία αποτελεί το αθροιστικό προϊόν από τις λίστες που δημοσίευσαν τα γνωστότερα μουσικά Μέσα (περιοδικά, websites, ραδιόφωνικοί / τηλεοπτικοί σταθμοί, δισκοπωλεία κλπ.) από όλον τον κόσμο, τα οποία καλύπτουν τα επικρατέστερα μουσικά ρεύματα. Πίσω από κάθε μια από αυτές τις λίστες βρίσκεται ένας μεγάλος αριθμός από αφοσιωμένους μουσικογραφιάδες (κατά τεκμήριο «ειδικούς»), που άκουσαν πολλά και πρόκριναν τα καλύτερα. Ας τους βάλουμε να ψηφίσουν όλοι μαζί στην ίδια κάλπη να δούμε τί θα βγει. Δημοκρατικά πράγματα.

Δεν έχω πρόθεση να οικειοποιηθώ την ιδέα. Διεθνώς αυτή η προσέγγιση ακολουθείται εδώ και χρόνια, από sites όπως το metacritic.com, το albumoftheyear.org ή το anydecentmusic.com. Ωστόσο, εδώ στο Rocking.gr μπορούμε να ισχυριστούμε με καμάρι, ότι στο παρόν άρθρο συνυπολογίσαμε περισσότερες λίστες από οποιονδήποτε άλλο επιχείρησε κάτι παρόμοιο για το 2012 και -το κυριότερο-, ότι μεριμνήσαμε ώστε τα παραμελημένα μέσα του «σκληρού» ήχου να έχουν την εκπροσώπηση που τους αρμόζει, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει στις λίστες των τριών προαναφερθέντων sites, που για κάποιο λόγο επέλεξαν είτε να τις αγνοήσουν ή να συμπεριλάβουν ελάχιστες από αυτές. Στο σημείο αυτό πρέπει να ευχαριστήσω τους Μανώλη Κληρονόμο, Αντώνη Μουστάκα, Ιάσονα Τσιμπλάκο, Αντώνη Κονδύλη και Πάνο Κατσούρη για τις λίστες που μου υπέδειξαν.

Ούτε λίγο, ούτε πολύ, συγκεντρώθηκαν 153 λίστες, ένα ικανοποιητικότατο δείγμα, ακόμη και με όρους στατιστικής. Ως προς τη βαθμολόγηση εφαρμόστηκε «απλή αναλογική». Ο υπολογισμός περιορίστηκε στο top15 κάθε λίστας και δόθηκαν δεκαπέντε πόντοι στο #1 και ένας πόντος στο #15. Αξίζει να αναφερθεί ότι στο top15 αυτών των End Of Year Lists συναντά κανείς 552 διαφορετικά άλμπουμ. Ιλιγγιώδες νούμερο που αποδεικνύει την αναγκαιότητα παραγωγής μιας αθροιστικής λίστας. Για σκεφτείτε το. Ένα άλμπουμ την ημέρα να ακούγατε, θα χρειαζόσασταν ενάμιση χρόνο απλά και μόνο για να πάρετε μια ιδέα...

Αυτές είναι οι λίστες που συνυπολογίστηκαν (με κλικ μπορείτε να μεταβείτε στην πρωτότυπη λίστα κάθε Μέσου, όπου αυτή είναι διαθέσιμη):
3Voor12 (Netherlands), Abcnews, AbsolutePunk.net, All Music, Alternative Press, Altmusic.about.com, Amazon.com, Amazon.co.uk, American Blues Scene, American Songwriter, Antiquiet, Arizona Republic, A.V. Club, BBC (Radio 6), Besteveralbums.com, Billboard, Bleep, Blues Rock Review, Boston Globe, Chicago Sun-Times, Chicago Tribune, Clash, Classic Rock, Classic Rock Revisited, CMJ, Cokemachineglow, Complex Music, Consequence Of Sound, Craveonline.com, Decibel, Digital Spy, Drowned In Sound, Eddie Trunk, eMusic.com, Entertainment Weekly, Evening Standard, Exclaim!, Exclaim! (Metal), Examiner, FACT, Fast 'n' Bulbous, Faster Louder (Australia), Get Ready To Rock, Gigwise, Global Grind, Gorilla Vs. Bear, Guitar World, Hidden Track, Humo, Hot Metal, Idolator, Immaculate Noise, Insound, Internationale.it (Italy), Kerrang!, Les Inrockuptibles (France), Los Angeles Times, Loudwire (Rock), Loudwire (Metal), Magnet, Metacritic (Users), Metal Hammer (Germany), Metal Hammer (Norway), Metal Hammer (UK), Metal Sucks, Metro Weekly, Mixmag, MOJO, Mondo Sonoro, MusicOMH, Music Enthusiast Magazine, New Republic, Newsday, New York Daily News, NME, Noise Creep, No Ripcord, Norman Records, Now Magazine (Toronto), NPR (Listeners), NPR (Metal), Obscure Sound, Okayplayer, OOR, Paste, Philadelphia Inquirer, Piccadilly Records, Pitchfork, Pitchfork (Metal), PopMatters, Pretty Much Amazing, Q Magazine, Radio UTD, Rateyourmusic.com (όπως ήταν στις 11/01/2014), Revolver, Rhapsody, Rock Candy (Omaha), Rock Genius, Rock Sound, Rolling Stone, Rolling Stone (Metal), Rough Trade, Salt Lake Tribune, San Jose Mercury News, Slant Magazine, SPIN, SPIN (Metal), Slate, State (Ireland), Stereogum, Stereogum (Metal), Terrorizer, The 405, The Daily Beast, The Fly, The Globe And Mail, The Guardian, The Hollywood Reporter, The L Magazine, The Line Of Best Fit, The Needle Drop, The Sydney Morning Herald, The Telegraph, The Oregonian, The Obelisk, The Quietus, The Wounded Jukebox, The Wire, Thrash Hits, Tight To The Nail, TIME, Time Out (London), Time Out (New York), Tiny Mix Tapes, Treble, Ultimate Classic Rock, Uncut, Under The Radar, Variety, Vibe, VH1, Vulture, Wall Street Journal, Washington Post.

(θερμή παράκληση να μου υποδείξετε κάποια λίστα που ενδεχομένως μου ξέφυγε, ώστε να συμπεριληφθεί του χρόνου - καλά να 'μαστε)

Θα μου πείτε τώρα: «μα καλά, ίδια βαρύτητα έχουν οι λίστες του Pitchfork, του Rolling Stone ή του MOJO με εκείνη π.χ. Idolator και τις συνυπολογίζεις με τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας;» και πιθανότατα θα έχετε δίκιο. Αλλά, όπως συμβαίνει και στον πραγματικό κόσμο, στη δημοκρατία όλοι ψηφίζουν στην ίδια κάλπη και με την ίδια βαρύτητα, ανεξαρτήτως του ειδικού βάρους της γνώμης τους και της αναγνώρισης που απολαμβάνουν.

Όμως, ας μην σας κρατάω άλλο σε αγωνία. Πάμε στο κυρίως πιάτο. Για κάποιους η συλλογή πόντων ήταν εύκολη υπόθεση, για κάποιους άλλους όχι και τόσο. Οι 50 που ακολουθούν, πάντως, τα πήγαν θαυμάσια.

Ιδού λοιπόν, η μετά-κριτική υπερ-λίστα για την πληθωρικότατη μουσική παραγωγή του 2013 (σε παρένθεση οι πόντοι που συγκέντρωσε το κάθε άλμπουμ):




#50. (71 Πόντοι)

Tim Hecker - "Virgins"

Είδος: Ambient, Drone
Εταιρεία: Kranky
Η κριτική μας
Δείγμα



#49. (72 Πόντοι)

Ghost - "Infestissumam"

Είδος: Heavy Metal, Heavy Psych
Εταιρεία: Loma Vista Recordings
Η κριτική μας
Δείγμα



#48. (73 Πόντοι)

Bill Callahan - "Dream River"

Είδος: Americana, Singer/Songwriter
Εταιρεία: Drag City
Η κριτική μας
Δείγμα



#47. (78 Πόντοι)

Foxygen - "We Are The 21st Ambassadors Of Peace & Magic"

Είδος: Psychedelic Pop/Rock
Εταιρεία: Jagjaguwar
Η κριτική μας
Δείγμα



#46. (79 Πόντοι)

Clutch - "Earth Rocker"

Είδος: Hard Rock, Stoner Rock
Εταιρεία: Weathermaker Music
Η κριτική μας
Δείγμα



#45. (79 Πόντοι)

Sky Ferreira - "Night Time My Time"

Είδος: Synth Pop, Indietronica
Εταιρεία: Capitol
Δείγμα




#44. (83 Πόντοι)

Pusha T - "My Name Is My Name"

Είδος: Gangsta Rap, Southern Hip Hop
Εταιρεία: Virgin EMI
Δείγμα




#43. (83 Πόντοι)

Boards Of Canada - "Tomorrow's Harvest"

Είδος: IDM, Ambient Techno
Εταιρεία: Warp
Η κριτική μας
Δείγμα



#42. (84 Πόντοι)

Jason Isbell - "Southeastern"

Είδος: Americana, Singer/Songwriter
Εταιρεία: Southeastern
Η κριτική μας
Δείγμα



#41. (84 Πόντοι)

Factory Floor - "Factory Floor"

Είδος: Electronic, Minimal Synth-Wave
Εταιρεία: DFA Records
Δείγμα




#40. (85 Πόντοι)

Atoms For Peace - "Amok"

Είδος: Electronic, Glitch Pop, Experimental Rock
Εταιρεία: XL
Η κριτική μας
Δείγμα



#39. (92 Πόντοι)

Phosphorescent - "Muchacho"

Είδος: Americana, Chamber Folk
Εταιρεία: Dead Oceans
Η κριτική μας
Δείγμα



#38. (93 Πόντοι)

Earl Sweatshirt - "Doris"

Είδος: West Coast Hardcore Hip Hop
Εταιρεία: Columbia
Δείγμα




#37. (100 Πόντοι)

Justin Timberlake - "The 20/20 Experiece"

Είδος: Contemporary R&B, Progressive Pop
Εταιρεία: RCA
Η κριτική μας
Δείγμα



#36. (104 Πόντοι)

Laura Marling - "Once I Was An Eagle"

Είδος: Indie Folk Singer/Songwriter
Εταιρεία: Virgin
Δείγμα




#35. (105 Πόντοι)

Paramore - "Paramore"

Είδος: Alternative Pop / Rock
Εταιρεία: Fueled by Ramen
Η κριτική μας
Δείγμα



#34. (113 Πόντοι)

Run The Jewels - "Run The Jewels"

Είδος: Hardcore Hip Hop
Εταιρεία: Big Dada
Δείγμα




#33. (116 Πόντοι)

Julia Holter - "Loud City Song"

Είδος: Experimental Ambient Art Pop, Chamber Pop
Εταιρεία: Epitaph
Δείγμα




#32. (117 Πόντοι)

Neko Case - "The Worse Things Get, The Harder I Fight, The Harder I Fight, The More I Love You"

Είδος: Singer/Songwriter, Alt-Country
Εταιρεία: Epitaph
Δείγμα




#31. (124 Πόντοι)

John Grant - "Pale Green Ghosts"

Είδος: Singer/Songwriter, Synth Chamber Pop
Εταιρεία: Bella Union
Δείγμα




#30. (125 Πόντοι)

Beyoncé - "Beyoncé"

Είδος: Contemporary R&B
Εταιρεία: Columbia
Δείγμα




#29. (128 Πόντοι)

Gorguts - "Colored Sands"

Είδος: Technical Death Meta
Εταιρεία: Season Of Mist
Η κριτική μας
Δείγμα



#28. (132 Πόντοι)

Danny Brown - "Overgrown"

Είδος: Hip Hop
Εταιρεία: Fool's Gold
Δείγμα




#27. (133 Πόντοι)

James Blake - "Overgrown"

Είδος: Experimental Art Pop, Dubstep, Contemporary R&B
Εταιρεία: Polydor
Η κριτική μας
Δείγμα



#26. (145 Πόντοι)

Parquet Courts - "Light Up Gold"

Είδος: Indie Punk Rock
Εταιρεία: Mom+Pop / What's Your Rapture
Η κριτική μας
Δείγμα



#25. (153 Πόντοι)

The Knife - "Shaking The Habitual"

Είδος: Electronic, Experimental, Dark Ambient, Art Pop
Εταιρεία: Mute
Η κριτική μας
Δείγμα



#24. (154 Πόντοι)

Jon Hopkins - "Immunity"

Είδος: Microhouse, IDM, Tech House, Ambient
Εταιρεία: Domino
Η κριτική μας
Δείγμα



#23. (160 Πόντοι)

Kacey Musgraves  - "Same Trailer Different Park"

Είδος: Contemporary Country
Εταιρεία: Mercury
Δείγμα




#22. (165 Πόντοι)

Chance The Rapper - "Acid Rap"

Είδος: Abstract Hip-Hop
Εταιρεία: Self-Released
Δείγμα




#21. (166 Πόντοι)

Black Sabbath - "13"

Είδος: Heavy Metal, Traditional Doom Metal
Εταιρεία: Vertigo
Η κριτική μας
Δείγμα



#20. (169 Πόντοι)

Janelle Monáe - "The Electric Lady"

Είδος: Psychedelic Funk/Soul, Art Pop, Contemporary R&B
Εταιρεία: Bad Boy / Atlantic
Η κριτική μας
Δείγμα



#19. (170 Πόντοι)

Drake - "Nothing Was The Same"

Είδος: Pop Rap, Contemporary R&B
Εταιρεία: Cash Money
Δείγμα




#18. (170 Πόντοι)

Carcass - "Surgical Steel"

Είδος: Melodic Death Metal
Εταιρεία: Nuclear Blast
Η κριτική μας
Δείγμα



#17. (180 Πόντοι)

Kurt Vile - "Wakin On A Pretty Daze"

Είδος: Psychedelic Folk Rock, Singer/Songwriter
Εταιρεία: Matador
Η κριτική μας
Δείγμα



#16. (191 Πόντοι)

CHVRCHES - "The Bones Of What You Believe"

Είδος: Synthpop, Electropop
Εταιρεία: Virgin
Δείγμα




#15. (206 Πόντοι)

Nick Cave & The Bad Seeds - "Push The Sky Away"

Είδος: Art Rock, Singer/Songwriter
Εταιρεία: Bad Seed Ltd
Η κριτική μας
Δείγμα



#14. (219 Πόντοι)

Savages - "Silence Yourself"

Είδος: Post-Punk
Εταιρεία: Beggars
Δείγμα




#13. (229 Πόντοι)

David Bowie - "The Next Day"

Είδος: Art Rock
Εταιρεία: Columbia
Η κριτική μας
Δείγμα



#12. (262 Πόντοι)

Deafheaven - "Sunbather"

Είδος: Blackgaze, Atmospheric Black Metal
Εταιρεία: Deathwish
Η κριτική μας
Δείγμα



#11. (265 Πόντοι)

Lorde - "Pure Heroine"

Είδος: Indie Art Pop, Indietronica
Εταιρεία: Virgin EMI
Δείγμα




#10. (272 Πόντοι)

The National - "Trouble Will Find Me"

Είδος: Indie Rock
Εταιρεία: 4AD
Η κριτική μας
Δείγμα



#09. (283 Πόντοι)

ΗΑΙΜ - "Days Are Gonne"

Είδος: Indie Pop/Rock
Εταιρεία: Polydor
Δείγμα




#08. (287 Πόντοι)

My Bloody Valentine - "M B V"

Είδος: Shoegaze, Noise Pop
Εταιρεία: Pickpocket
Η κριτική μας
Δείγμα



#07. (293 Πόντοι)

Arctic Monkeys - "AM"

Είδος: Indie Rock
Εταιρεία: Domino
Η κριτική μας
Δείγμα



#06. (306 Πόντοι)

Disclosure - "Settle"

Είδος: UK Funky Garage, House
Εταιρεία: Island
Δείγμα




#05. (308 Πόντοι)

Queens Of The Stone Age - "...Like Clockwork"

Είδος: Alternative Rock
Εταιρεία: Matador
Η κριτική μας
Δείγμα



#04. (486 Πόντοι)

Arcade Fire - "Reflektor"

Είδος: Indie Rock, Alternative Dance
Εταιρεία: Merge
Η κριτική μας
Δείγμα



#03. (493 Πόντοι)

Daft Punk - "Random Access Memories"

Είδος: Nu-Disco, French House
Εταιρεία: Columbia
Η κριτική μας
Δείγμα



#02. (625 Πόντοι)

Vampire Weekend - "Modern Vampires Of The City"

Είδος: Indie Pop/Rock
Εταιρεία: XL
Η κριτική μας
Δείγμα



#01. (826 Πόντοι)

Kanye West - "Yeezus"

Είδος: Experimental Hip Hop
Εταιρεία: Def Jam
Η κριτική μας
Δείγμα




Ομολογώ ότι ξεπατώθηκα για την παραγωγή αυτής της λίστας. Ελπίζω να την εκτιμήσετε και -γιατί όχι;- να ανακαλύψετε πράγματα που τυχόν σας ξέφυγαν ή δεν σας είχαν γεμίσει το μάτι μέχρι σήμερα, ακόμη κι αν δεν βρίσκονται στο επίκεντρο του γούστου σας. Βρίσκονται εκεί που τα βλέπετε γιατί έτυχαν της ευρύτερης δυνατής κριτικής αποδοχής σε διεθνές επίπεδο. Είναι οι κορυφές κάθε είδους και οι κορυφές του 2013.-

Άντε και του χρόνου με υγεία!
  • SHARE
  • TWEET