Tool

Undertow

Zoo Entertainment (1993)
Από τον Γιώργο Ζαρκαδούλα, 02/09/2007
Πώς βαθμολογείτε το δίσκο;

Λένε πως η αρχή είναι το ήμισυ του παντός και παντού υπάρχει η εξαίρεση για να επιβεβαιώνει τον κανόνα: Η αρχή των πάντων συντελέστηκε το 1993 με την κυκλοφορία του "Undertow" και οι παραλήπτες πολλοί όπως και τα μηνύματά του. Ένας από αυτούς ήταν και ο γράφων που μυήθηκε στον κόσμο των Tool λίγους μόλις μήνες μετά, ένεκα της παθολογικής αγάπης που κυρίευσε έναν πρώην συνεργάτη και στενό φίλο. Η λέξη "παράκρουση" ταιριάζει γάντι στην περίπτωσή του, ειδικά μετά το πέρας των προβολών των video clips "Sober" και "Prison Sex" και η προσπάθεια του να ασπαστώ το μουσικό δόγμα των Αμερικανών πρωτοπόρων στέφθηκε με πλήρη επιτυχία λίγο καιρό αργότερα.

Το grunge γνωρίζει μεγάλες στιγμές, προωθείται ανελλιπώς από το Mtv και ο χώρος του metal ψάχνει απεγνωσμένα να βρει τη χαμένη του αίγλη, μέσα σ' ένα ομιχλώδες, μη πολλά υποσχόμενο τοπίο. Η ανανέωση κρίνεται επιβεβλημένη, τόσο σε μουσικό όσο και σε στιχουργικό επίπεδο, και οι Maynard James Keenan, Danny Carey, Paul D' Amour και Adam Jones αναλαμβάνουν δράση. Προκλητικά ευφάνταστοι καλλιτέχνες, που σοκάρουν με τις αλήθειες τους τη συντηρητική αμερικανική κοινωνία, αναδεικνύοντας το στουρθοκαμηλισμό της και μουσικές ευφυίες που είναι μπροστά από την εποχή τους, ίσως και από τους ίδιους τους εαυτούς τους. Ισορροπούν ιδανικά ανάμεσα στο progressive, στο alternative, στο heavy metal και βέβαια δεν αποστασιοποιούνται από τον ήχο της εποχής, τον οποίο δεν κάνουν κτήμα τους, αλλά τον ενσωματώνουν τέλεια στις παρανοϊκές μελωδίες τους.

Τα φωνητικά του M. J. Keenan είναι σκοτεινά, αλλά όχι καταθλιπτικά, με λυρική και συνάμα θυμωμένη χροιά και η οικειότητα που βγάζουν προς τα έξω είναι η παρηγοριά, ο σύντροφος για τις πραγματικά δύσκολα σκεπτόμενες ώρες ακρόασης ετούτου του λαμπερού σκοταδιού! Οι Tool έχουν άποψη και την καταθέτουν με όπλο τους τα αριστουργηματικά video clips, γνωρίζοντας αλλά όχι επιδιώκοντας το σάλο και τη λογοκρίσία που θα προκαλέσουν. Το κλειστοφοβικό τους κλίμα μόνο αδιάφορο δε σε αφήνει και το μικροσκοπικό καραφλό ανθρωποειδές (;) τρομάζει με την απρόσμενη συμπάθεια που βγάζει προς τα έξω.

Μουσικά, η μπάντα έχει όλες τις δυνατότητες να παίξει απίστευτα τεχνικά, αλλά κατέχει καλά τη συνταγή που διαχωρίζει τον επιδειξία μουσικό από αυτόν που παράγει μουσική και δημιουργεί τέχνη. Έχοντας οριοθετήσει τις ορέξεις τους, συνθέτουν 10 εξαιρετικά κομμάτια, που αποτελούν το καλούπι για το επικείμενο μνημείο (γεια σου ρε Γιάννη K.), την καταιγίδα πριν από τη βιβλική καταστροφή ονόματι "Aenima", και τα οποία δε χρήζουν περαιτέρω ανάλυσης. Οι δημιουργικές ανησυχίες των Tool δεν περιορίζονται στη σύνθεση / συγγραφή κομματιών, αλλά επεκτείνονται και στο artwork μέσω του Adam Jones. Το ιδανικό οφθαλμόλουτρο υπό τους ήχους του "Undertow" ή μήπως το τέλειο μουσικό χαλί μιας έκθεσης σε γκαλερί στην πόλη των αγγέλων με κύριο ομιλητή τον Charles Bukowski;

Οι πωλήσεις του "Undertow" το έχρισαν δις πλατινένιο, αλλά το σημαντικότερο όλων είναι πως πρόκειται για το δισκογραφικό ξεκίνημα μιας τεράστιας μπάντας, που έδωσε ώθηση σε μια περίοδο που η ροκ μουσική ψυχορραγούσε, ενέπνευσε πολλά νέα συγκροτήματα και καλλιτέχνες και μεταμόρφωσε ένα παθητικό ακροατήριο σε σκεπτόμενο. Η καλλιτεχνική του αξία είναι ανεκτίμητη, η επιδραστικότητά του πλέον προφανής και η μόνη σκέψη-απορία που στροβιλίζει το μυαλό μου είναι τί θα γινότανε αν τους είχε συναντήσει ο Miles Davis.. .Φτηνά το γλυτώσαμε το "Panthala... teralus", πολύ φτηνά... Καλή μας συναυλία!

  • SHARE
  • TWEET