SecondHand Daylights

Fade

Inner Ear (2015)
Από την Κέρη Καραλή, 21/07/2015
Το "Fade", που ηχογραφήθηκε στο ιστορικό studio II της Columbia το 1985, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2015, σχεδόν αναδυόμενο από τον προσφιλή κατάλογο της Creep Records
Πώς βαθμολογείτε το δίσκο;
Παρά τους αδυσώπητους εγκεφαλικούς πολέμους και τις ισχυρές ψυχικές πιέσεις που αενάως διαπλάθουν την σύμπτωση της ύπαρξής μας, η εγχώρια μουσική μήτρα της δεκαπενταετίας των '00s μάλλον εξαιρετικά «μαραμένη» μπορεί να θεωρηθεί, έως και στείρα, κυρίως ως προς την ευρύτερη ροκ πορεία και πρωτοπορία. Το βασικό της συστατικό, θα έλεγα ότι συνυφαίνεται με την -κατ' εξακολούθησιν- αναπαραγωγή ενός ενδόξου παρελθόντος, αλλά και την αναπαρουσίαση κρυμμένων μουσικών μυστικών των περασμένων χρόνων. Τα revivals μπορεί να λειτουργούν ως trends, αφορώντας -εν μέρει- τους hipsters και -στην καλυτέρα των περιπτώσεων- τους ονειροπόλους, όμως συχνά αποβαίνουν επικίνδυνα για την τύχη της μουσικής, λόγω της έλλειψης «νιότης» στην σύνθεση και στην προσέγγισή της.

Βέβαια, το δημιουργικό κενό και η απώλεια έμπνευσης απορρέουν την ενθύμηση κάποιων πρωτοποριακών τάσεων, που εισήχθησαν στην Ελλάδα στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '80 και επηρέασαν αρκετά την ανεξάρτητη DIY έκφραση των '00s. Αυτή λοιπόν η «πηγή του κακού», όταν στην εποχή της στέρεψε, αδυνατώντας να ξεδιψάσει εκείνες τις δημιουργικές τάσεις, αποτυπώνοντάς τες σε κάποιο βινύλιο, πλημμυρίζει τώρα με το ακραιφνές ύδωρ της ακρόασης, στοιχίζοντάς τες στον δρόμο προς την εξωτερίκευση. Ακριβώς αυτό συμβαίνει στην περίπτωση των SecondHand Daylights, που επιστρέφουν την σήμερον, 26 χρόνια μετά, με τον δίσκο "Fade", για να εκφωνήσουν τον επίλογο μιας μουσικής πορείας, που ποτέ δεν γράφτηκε.

Ανάστατοι ήχοι, εκπορευόμενοι από την κρύπτη μιας σκοτεινής παρόρμησης, ενταφιάζονται στο dark wave, minimal synth και παροίχονται στο ανοιχτό τραύμα μιας μοναχικότητας. Το "Fade", που ηχογραφήθηκε στο ιστορικό studio II της Columbia το 1985, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2015, σχεδόν αναδυόμενο από τον προσφιλή κατάλογο της Creep Records, αφού εις εκ των SecondHand Daylights υπήρξε μέλος των Headleaders, στο single "Voices" (1982) και στο μοναδικό, ντεμπούτο, LP των τελευταίων  "What It Means To Me" (1983). Εν τούτοις όμως, μάς αποχαιρετά με την ανάμνηση του «αν!».

Κι «αν!» τα εφτά tracks αυτού του κυκνείου άσματος εκείνης της γενιάς είχαν κυκλοφορήσει στην ώρα τους, τότε «ίσως!» να μην διδόταν η ευκαιρία στους απομακρυσμένους από την εν λόγω δεκαετία, να τα γευτούμε με μια σύγχρονη, μεταμοντέρνα ματιά. Κάπως έτσι φτάνει στ' αφτιά μου η πρώτη μελωδία της β' πλευράς του δίσκου, που ενσκήπτει στον βόρβορο των -εν λόγω- αποστάσεων, υπό τον -ομώνυμο με τον δίσκο- τίτλο "Fade".

Η παγωμένη αναπαράσταση του νεογοτθικού κυνισμού, αναθερμαίνεται στις μικρές, επαναλαμβανόμενες μελωδίες της κιθάρας, στα χαοτικά πλήκτρα του analog synth στο "Inside Your Mind" της α' πλευράς, και παρεισδύει στην αναταραχή της ατμόσφαιρας του δίσκου. Η μακάβρια φωνή του Λάκη Χαλκιόπουλου (ex-Headleaders) σε συνδυασμό με το χαρακτηριστικό '80s μπάσο, ηχογραφημένο σε υψηλή ένταση, του Χρήστου Τριάντη, αλλά και τα staccati, άνυδρα, απόκοσμα τύμπανα του Χρήστου Σβάρνα, ισοπεδώνουν τους ευτελείς συναισθηματισμούς, αποκυώντας ένα αχαρτογράφητο τοπίο έντονης συναισθησίας και άλγους. Η ηχογράφηση του "War" της β' πλευράς, εικονογραφεί την έκρυθμη μυσταγωγία των SecondHand Daylights, των οποίων το όνομα έχει τις ρίζες του στο δεύτερο στούντιο άλμπουμ των Magazine, "SecondHand Daylight" (1979).

Επιστρέφοντας λοιπόν στην αφετηρία των άνω, μπορεί η δεκαπενταετία των '00s να μην έχει συστήσει ένα νέο ηχοτρόπιο ή μια άλλη προσέγγιση της εγχώριας ηλεκτρικής μουσικής, όμως έχει δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε κάτι που στην δεκαετία του '90 φάνταζε ξεπερασμένο, σήμερα να μοιάζει ζωντανό. Είναι ο καιρός της ενσωμάτωσης; Ο καιρός της ανάμνησης; Ο καιρός της μουσικής ατονίας; Ο καιρός της ηχητικής ξεκούρασης; Δεν ξέρω! Πάντως το βέβαιον είναι πως ετούτος ο καιρός γεμίζει τα ηχεία μας με ό,τι δεν προλάβαμε να ζήσουμε, ό,τι δεν προλάβαμε ν' ακούσουμε, ό,τι κρύφτηκε πίσω από τις κουίντες του χρόνου!
  • SHARE
  • TWEET