Metal Machine

Free Nation

Dream (2014)
Από τον Θοδωρή Μηνιάτη, 12/01/2015
Χαμηλής ποιότητας heavy metal εν έτει 2015
Πώς βαθμολογείτε το δίσκο;
Δεν σας κρύβω ότι τα τελευταία χρόνια η λέξη «metal» έχει χάσει λίγο την αίγλη του παρελθόντος στα μάτια μου. Δυστυχώς αρκετά σχήματα, πρωτοεμφανιζόμενα και μη, στον βωμό της αναγνωρισιμότητας και της όποιας επιτυχίας, την χρησιμοποιούν για να τραβήξουν τα βλέμματα των οπαδών. Έτσι όποιο συγκρότημα ονοματίζει τον δίσκο του ή κάποιο/-α τραγούδι/-α έτσι ή προσθέτει λέξεις στην ήδη υπάρχουσα, το αντιμετωπίζω με μεγάλη επιφύλαξη. Ο λόγος απλός. Η πληθώρα τέτοιων σχημάτων/ τραγουδιών δεν έχει πάντα την ποιότητα που αρμόζει σε ένα είδος που έχει εκμοντερνιστεί τόσο όσο να έχει χάσει την ηχητική μαγεία που περιέβαλε τις παρελθοντικές κυκλοφορίες, εκφυλίζοντας πια πολλές φορές την πραγματική έννοια του όρου.

Ο Σέρβος τραγουδιστής Csaba Zvekan, γνωστός στους πολύ μυημένους οπαδούς από την συμμέτοχη του στα metal σχήματα Ravenlord και Exorcism μεταξύ άλλων τα τελευταία χρόνια, αλλά και στα πιο μελωδικά Sardonyx και Emergency στην διετία 1989-1990, περίπου δυο μήνες πριν μας αποχαιρετήσει το 2014 αποφάσισε να κυκλοφορήσει με το καινούργιο του σχήμα, τους Metal Machine, την παρθενική δουλειά του, "Free Nation". Όσοι έχετε ακούσει άλμπουμ ενός εκ των παραπάνω metal σχημάτων, σίγουρα θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι ο Κος Zvekan είναι μια από τις καλύτερες φωνές στην σύγχρονη metal δισκογραφία. Αν και Ευρωπαίος, η φωνή του ηχεί αρκετά λες και κατάγεται από την Αμερική, ικανοποιώντας βεβαίως όσους ασχοληθούν με τα γκρουπ που έχει καταπιαστεί. Από την άλλη το γεγονός ότι τα άλμπουμ που έχει τραγουδήσει δεν ξέφυγαν εμπορικά από τον στενό κύκλο των ανθρώπων που ψάχνουν ότι κινείται στο metal, εν κατακλείδι δίνει το συμπέρασμα ότι μια καλή φωνή δεν αρκεί για να γίνει ένα συγκρότημα διάσημο.

Όταν ήταν έφηβος σίγουρα είχε στο δωμάτιο του παντού αφίσες του Rob Halford, θέλοντας όταν μεγαλώσει να του μοιάσει. Μετά την ακρόαση του "Free Nation" δεν θέλει και πολύ για να καταλάβεις ότι σαφώς το έχει καταφέρει στο έπακρο. Οι φωνητικές του ομοιότητες με τον Metal God είναι πάρα πολλές και έτσι «πατάει» πάνω σε αυτές με επιτυχία. Στην νέα του προσπάθεια ο ακροατής θα συναντήσει εννέα συνθέσεις που είναι ένας καλός ηχητικός συνδυασμός των Judas Priest του "Painkiller", των Fight, των Beyond Fear του Tim 'Ripper' Owens αλλά και των δύο πρώτων άλμπουμ του Halford. Τραχείς, επιθετικές καθαριστικές μελωδίες που εκ πρώτης δεν μπορούν να μην σε ξεσηκώσουν, αξιόλογα ρεφρέν και έναν Zvekan που ο «δάσκαλος» του θα ήθελε πολύ να ηχεί σαν αυτόν τώρα πια, είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που θα ακούσει ο οπαδός με το που θα πατήσει το play στο στερεοφωνικό του. Όλα τα τραγούδια είναι επιλογή ιδεών που σαφώς όποιος τα ακούσει δεν θα δυσανασχετήσει, αλλά θα του θυμίσουν σε αρκετά σημεία πιστή αντιγραφή των προαναφερθέντων σχημάτων. Προσπαθήστε να φέρετε στο μυαλό σας τα πέντε άλμπουμ και θα έχετε μια σαφή άποψη για το τι παίζουν οι Metal Machine.

Αυτή είναι η μια άποψη / γνώμη που θα σχηματίσει κάποιος ακούγοντας το "Free Nation". Η άλλη δεν είναι καλή αφού οι Metal Machine είναι ουσιαστικά one man band. Το σχήμα δεν έχει μόνιμα μέλη. Ο Csaba Zvekan έχει γράψει όλες τις συνθέσεις, παίζει τα keyboards, τα synthesizers και τις ρυθμικές κιθάρες αλλά έχει κάνει την τελική μίξη και mastering στο άλμπουμ. Την άλλη κιθάρα αλλά και το drum programming τα έχει αναλάβει ο φίλος του, Pierre Andre Mougenot. Και θα μου πείτε «ε καλά και τι έγινε, το άλμπουμ αν είναι καλό, δεν πειράζει». Δυστυχώς το τελικό αποτέλεσμα χάνει στις λεπτομέρειες που κατατάσσουν ένα άλμπουμ έστω λίγο πάνω από το μέτριο. Ενώ υπάρχουν πολλές και πωρωτικές ιδέες από τον σύνθετη, τα τραγούδια αυτά καθαυτά χωλαίνουν σε συνολικό επίπεδο. Κατά πρώτον το drum machine είναι πολύ εκνευριστικό σε πολλά σημεία της ακρόασης, λες και ακούς κάποιον να βαράει τενεκεδάκια. Κατά δεύτερον ο Zvekan, θέλοντας να αποδείξει στον ακροατή ότι είναι άξιος μαθητής του Halford, το παρακάνει, τσιρίζοντας παραπάνω από το κανονικό, δημιουργώντας εκνευρισμό στον ακροατή παρά απόλαυση. Ευτυχώς τα μέρη είναι λίγα αλλά και πάλι αφήνουν μια μελανή εικόνα. Τέλος, τα "World Of Temptation" και "Black Sun" είναι fillers που δεν αντέχονται. Μάλιστα το πρώτο ακούγεται πιο χαμηλά από όλα τα υπόλοιπα. Δεν ξέρω αν είναι μόνο στην promo κόπια που έχει σταλεί ή είναι και στην επίσημη κυκλοφορία, αλλά αποτελεί σαφέστατο λάθος παραγωγής. Το όλο αποτέλεσμα δείχνει εμπράκτως πόσο μεγάλη διαφορά θα υπήρχε αν κάθε όργανο ακουγόταν από τον μουσικό του. Η επιλογή να τα κάνει ουσιαστικά όλα μόνος του απέτυχε παταγωδώς. Δυστυχώς η όλη προσπάθεια με γύρισε πολλά χρόνια πίσω όταν με φτηνούς τρόπους κάποιος ήθελε να γίνει γνωστός.

Συνδυάστε όλα τα παραπάνω και αν ενώσετε όλα τα κομμάτια του πάζλ, το αποτέλεσμα ηχεί βαρετό και πολύ πρόχειρο. Λες και έπρεπε οπωσδήποτε, επειγόντως να δει το υλικό του το φως της δημοσιότητας. Ο Κος Zvekan είναι πολύ ταλαντούχος μουσικός αλλά με το "Free Nation" το μόνο που καταφέρνει είναι να σπιλώνει το όνομά του παρά να το διαφημίζει. Σαφώς και υπάρχει η θέληση για κάτι καλό αλλά θέλει πάρα πολύ δρόμο και δουλειά / προσπάθεια από τον ίδιο απλά και μόνο για να ασχοληθείς λίγο μαζί του. Αν θέλει να παρουσιάσει κάτι καλό, θα πρέπει να αλλάξει επειγόντως πορεία. Εξαιτίας του ότι δεν μπορεί να πληρώσει μόνιμους μουσικούς να τον συνοδεύουν στο στούντιο παρά μόνο στα live, το τελικό αποτέλεσμα είναι κάτω του μετρίου. Και φανταστείτε ότι στις ζωντανές εμφανίσεις που θα κάνει θα τον πλαισιώνουν μουσικοί όπως οι Jari Kainulainen (ex-Stratovarius, ex-Kotipelto κλπ) και Jon Dette (με συμμετοχή στους Anthrax, Heathen, Iced Earth, Testament, Slayer και Evildead, μεταξύ άλλων, στις ζωντανές εμφανίσεις τους) σε μπάσο και drums αντίστοιχα. Το γεγονός ότι στο press kit αναφέρεται ότι έχει κάνει support σε καλλιτέχνες όπως οι AC/DC, Alice Cooper, Soulfly και Iron Maiden αφενός του δίνει credits αλλά αφετέρου θα έπρεπε να τον είχαν διδάξει επαγγελματισμό και όχι την προχειρότητα που κατακλύζει την νέα δουλειά του. Αν αλλάξει μυαλά, ίσως ασχοληθούμε μαζί του. Μέχρι τότε «στην πυρά» και γρήγορα!
  • SHARE
  • TWEET