Tony Allen @ Fuzz, 22/11/08

26/11/2008 @ 10:52
Ο Tony Allen, ο «μεγαλύτερος drummer που έζησε ποτέ», σύμφωνα με την άποψη του Brian Eno, παρουσίασε το Σάββατο στο Fuzz τη σύγχρονη ματιά του στο Afrobeat, το μουσικό είδος για τη δημιουργία του οποίου είναι συνυπεύθυνος μαζί με τον έτερο Νιγηριανό συμπατριώτη του Fela Kuti.

Λίγα λόγια όμως πρώτα για το τι εστί Afrobeat. Αποτελεί το υβρίδιο διαφόρων αφρικανικών μουσικών ιδιωμάτων που ήταν διαδεδομένα στην Αφρική στα '60s, όπως η yoruba και το highlife, η jazz και το funk. Όλα αυτά τα συνέδεσε στο Afrobeat η μουσική ιδιοφυία του Fela Kuti, βασιζόμενος στο μεγάλο ρυθμό που έδωσε ο Allen, το οποίο πήρε την τελική πρώτη μορφή του στις αρχές των '70s και τελικά αποτέλεσε μια έκφραση διαμαρτυρίας, μέσω του καυστικό-πολιτικού λόγου που το συνόδευε, για την κοινωνικοπολιτική κατάσταση της Νιγηρίας και γενικότερα της Αφρικής. Μεγάλη ορχήστρα πολλών πνευστών, κρουστών, μεγάλης διάρκειας συνθέσεις αλλά και το μουσικό παιχνίδι του call and response, της ανταλλαγής δηλαδή φωνητικών αλληλουχιών μεταξύ του ερμηνευτή και της μικρής χορωδίας, είναι τα σημαντικά συστατικά του Afrobeat.



Ο Tony Allen αποχώρησε από τη μπάντα του Fela το 1979, μετά από σύγκρουση απόψεων για το πολιτικό αλλά και το μουσικό ύφος της μουσικής τους. Στη συνέχεια μετακόμισε στο Παρίσι και συνέχισε ως σόλο καλλιτέχνης να κυκλοφορεί δίσκους και να πειραματίζεται πάνω στις βασικές νόρμες του Afrobeat, εμπλέκοντας και άλλα μουσικά είδη, όπως το dub, το hip hop και την electronica.

Στη δεύτερη επίσκεψη του στη χώρα μας συνοδεύτηκε από τέσσερις μουσικούς, που αν μη τι άλλο πρέπει να τον κάνουν περήφανο για την υψηλή μουσικότητα τους. Σε ένα γεμάτο αλλά και υποψιασμένο Fuzz, o Allen μας έδειξε τι σημαίνει να είσαι ο εμπνευστής ενός τόσο μεγάλου ρυθμού, να τον έχεις εξελίξει και να τον παραδίδεις προς κατανάλωση, ο οποίος συνοδεύεται αυστηρά από την κίνηση γοφών και ποδιών.



Χωρίς να αναζητά την αυτοπροβολή πάνω στη σκηνή, καθότι το set του ήταν στημένο δεξιά αυτής και ο τρομπετίστας του είχε ουσιαστικά τον front ρόλο, επικοινωνούσε με ψιθύρους με τον κόσμο και μας έστελνε το βαθύ groove δημιούργημα του να μας γαργαλήσει τις πατούσες. Εξαιρετικοί οι μουσικοί σύντροφοι του, έδειχναν το σεβασμό τους στον μεγάλο Allen και ξεσήκωναν όλους εμάς με την ενεργητικότητα και τους ηχοβολισμούς τους.

Μετά από δυο ώρες χορού και την ευρεία αναγνώριση του κοινού στο πρόσωπο του Tony Allen, η αφρικανο-κοσμοπολίτικη τελετή έληξε εν μέσω κάποιων σκόρπιων σκέψεων για τον ερχομό και άλλων Afrobeat καλλιτεχνών, μιας και το είδος είναι ζωντανό και συνεχώς εξελισσόμενο.



Afrobeat is the Beat.

Παναγιώτης Τσώνης
  • SHARE
  • TWEET