Soen: «Σαν μουσικοί πρέπει να θίγουμε τα προβλήματα που βλέπουμε»

O Martin Lopez μας μίλησε για τη δημιουργία του τέταρτου - και καλύτερου ως τώρα - άλμπουμ των Soen και για πολλά ακόμα ενδιαφέροντα θέματα

Από τον Χρήστο Καραδημήτρη, 17/01/2019 @ 11:32

Το τέταρτο στούντιο άλμπουμ των Soen αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό βήμα μπροστά για τους Σουηδούς, στον δρόμο της καταξίωσης ως μια από τις πιο αξιόλογες μπάντες στον χώρο του progressive metal σήμερα. Με την ευκαιρία της κυκλοφορίας του, μιλήσαμε με τον drummer και βασικό συνθέτη τους, Martin Lopez γύρω από όσα επηρέασαν τη δημιουργία του "Lotus", για την εξέλιξη του ήχου της μπάντας, για τη σημασία των στίχων και το τι τελικά θεωρείται προβοκατόρικο σε έναν κόσμο που δεν δείχνει να πηγαίνει και πολύ καλά. Με τον Martin να αποδεικνύεται ένας πολύ ανοιχτός και φιλικός συνομιλητής, η συζήτηση προέκυψε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, όπως θα μπορέσετε να ανακαλύψετε στις γραμμές που ακολουθούν.

Soen - Lotus

Martin, χαίρομαι πολύ που έχω την ευκαιρία να μιλήσω μαζί σου, καθώς το "Lotus" είναι το πρώτο σπουδαίο άλμπουμ που κυκλοφορεί το 2019 και έφτασε στα χέρια μου...

Το ελπίζω! Σ’ ευχαριστώ πάρα πολύ! Θυμάμαι πως κάναμε μαζί συνέντευξη για το "Cognitive" και είναι ωραίο να ξέρω πως υποστήριζες την μπάντα από την αρχή.

Ευχαρίστησή μου. Και μπορώ να πω πως η εξέλιξη της μπάντας είναι εντυπωσιακή...

Σ’ ευχαριστώ και πάλι! Ήξερα από την αρχή πως θα κάνουμε έναν ακόμη καλύτερο δίσκο από τον προηγούμενο κάθε φορά, αλλιώς δεν υπάρχει και νόημα στο να το κάνουμε αυτό.

Η μουσική του "Lykaia" είναι καλή, αλλά η παραγωγή σκότωσε λιγάκι τον δίσκο

Λοιπόν, το "Lykaia" ήταν ήδη ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός για εσάς, αλλά θεωρώ πως το "Lotus" είναι η καλύτερή σας δουλειά. Συμφωνείς; Πώς νιώθεις γι' αυτό;

Συμφωνώ απόλυτα! Νομίζω πως το "Lykaia" ήταν ένα σπουδαίο άλμπουμ, αλλά είχε πολλά θέματα σε σχέση με την παραγωγή και τον ήχο. Νομίζω πως η μουσική του "Lykaia" είναι καλή και μου αρέσει, αλλά η παραγωγή σκότωσε λιγάκι το δίσκο, γιατί δεν ήταν ποτέ όσο heavy έπρεπε. Με το "Lotus" έχουμε σίγουρα καλύτερη παραγωγή και νομίζω πως αυτό βοηθά και τη μουσική πολύ. Είναι heavy και συμπαγής και γενικότερα πολύ καλύτερη.

Δεν ξέρω αν θα έλεγα πως οτιδήποτε «σκότωσε» τον δίσκο, καθώς νομίζω πως το "Lykaia" είναι σπουδαίο γι’ αυτό που είναι. Θεωρείς πως η παραγωγή είναι κακή επειδή το πήγατε τελείως αναλογικά;

Δεν ξέρω αν είναι αυτό, αλλά το πρόβλημα έχει να κάνει περισσότερο με τον εξοπλισμό που χρησιμοποιήσαμε. Συνήθως ο Joel κι εγώ έχουμε ένα όραμα για το πώς πρέπει να ακούγεται η μπάντα, αλλά ο Marcus Jidell, ο παραγωγός μας εκείνη την περίοδο και  κιθαρίστας μας, είχε ένα διαφορετικό όραμα και χρησιμοποίησε τον εξοπλισμό που χρησιμοποιεί συνήθως. Ο οποίος έχει έναν πιο vintage ήχο, ενώ στην πραγματικότητα θέλαμε ένα βαρύ ήχο, όπως είναι στο "Lotus".

Ίσως δεν είναι και τόσο μεγάλη υπόθεση, αλλά για μένα χάλασε όλα τα κομμάτια. Το νιώθω σαν καρφί στο μάτι γιατί ποτέ δεν έγινε όσο heavy όσο ήθελα, όταν έγραφα τη μουσική.

Το καταλαβαίνω. Στο μουσικό κομμάτι, το "Lotus" μοιάζει σαν μια συνέχεια του "Lykaia", αλλά έχει και κάτι διαφορετικό ταυτόχρονα. Μου είναι κάπως δύσκολο να περιγράψω τον τρόπο που εξελιχθήκατε, οπότε μπορείς να μου πεις τι θεωρείς πως κάνει το "Lotus" διαφορετικό από τις προηγούμενες δουλειές σας;

Νομίζω πως με κάθε δίσκο που κάνουμε, έχουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και είμαστε περισσότερο ο εαυτός μας. Αυτό σημαίνει πως γινόμαστε και καλύτεροι, γιατί ο ήχος και η χημεία μεταξύ των μουσικών είναι σε καλύτερο επίπεδο αυτή τη στιγμή. Όπως είπα και πριν είναι σίγουρα η παραγωγή... Και έχει καλύτερα κομμάτια!

Μια αλλαγή που παρατήρησα είναι πως τα πιο heavy σημεία είναι πιο heavy, ενώ τα πιο απαλά είναι ακόμη απαλότερα. Ισχύει αυτό; Ήταν κάτι στοχευμένο;

Ναι, συμφωνώ. Και νομίζω πως είναι κομμάτι της αυτοπεποίθησης για την οποία μίλησα προηγουμένως, γιατί όταν είσαι σίγουρος γι’ αυτό που κάνεις και 100% σίγουρος ότι τόσο τα σκληρά μέρη, όσο και τα πιο απαλά είναι καλά, τότε είσαι πιο προετοιμασμένος να το πας στα άκρα. Ξέρεις με κάποιον τρόπο πως θα το κάνεις να δουλέψει.

Οπότε είναι αυτό, αλλά  και το γεγονός ότι επενδύουμε μεγάλη χρόνο στο να κάνουμε τα κομμάτια να έχουν ροή, ακόμη κι όταν έχουν μεγάλες αυξομειώσεις, μεταξύ πιο heavy και πιο απαλών μερών. Επενδύουμε πολύ χρόνο σε αυτό, γιατί είναι σημαντικό να υπάρχει αυτή η ροή. Πρέπει να υπάρχει συνέχεια ακόμη κι αν πας από το πιο σκληρό riff στο πιο μελωδικό σημείο.

Ένα πραγματικά καλό κομμάτι πρέπει να περιλαμβάνει ένα εύρος συναισθημάτων. Όπως κι ένας φυσιολογικός άνθρωπος

Αυτό είναι κάτι που πρόσεξα και ήθελα να σε ρωτήσω. Παίζετε πολύ με αυτές τις δυναμικές αλλαγές όχι μόνο μέσα στο άλμπουμ αλλά συχνά και μέσα στο ίδιο κομμάτι. Είναι ένα χαρακτηριστικό στο οποίο θέλετε να χτίζετε;

Ναι είναι! Νομίζω πως ένα πραγματικά καλό κομμάτι πρέπει να περιλαμβάνει ένα εύρος συναισθημάτων. Όπως κι ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Μερικές φορές είσαι επιθετικός, άλλες πιο χαλαρός, άλλες μέρες λυπημένος και κάποιες άλλες χαρούμενος. Πρέπει να έχεις όλα τα στοιχεία που απαρτίζουν έναν άνθρωπο σε ένα τραγούδι, ώστε να περάσεις από όλα αυτά τα διαφορετικά συναισθηματικά επίπεδα, ενώ το ακούς.

Έχετε και ένα νέο μέλος στην μπάντα και θα ήθελα να μας πεις τι έφερε ο Cody στην εξίσωση. Πόσο επηρέασαν το ύφος και οι ιδέες του το άλμπουμ;

Λοιπόν, η δουλειά του ήταν τα κιθαριστικά σόλο. Και νομίζω πως είναι φανταστικά! Βασικά, οι κιθαρίστες που είχαμε ποτέ δεν έκαναν κάτι άλλο, καθώς εγώ γράφω όλα τα riff ενώ και ο Lars [σ.σ.: Ahlund - πλήκτρα] έγραψε μερικά για το νέο δίσκο. Οπότε, συνήθως απλά δείχνω στους κιθαρίστες τι να ηχογραφήσουν και αυτό κάνουμε. Το μόνο πράγμα που ένας κιθαρίστας φέρνει στη σύνθεση είναι τα σόλο του.

Κι ο Cody τα κατάφερε περίφημα! Νομίζω πως έκανε εκπληκτική δουλειά. Κατάλαβε πλήρως το feeling που έπρεπε να έχουν τα κομμάτια και έκανε φανταστική δουλειά! Παίζει πάρα πολύ καλά, είναι εξαιρετικός heavy κιθαρίστας αλλά και μελωδικός. Έχει ένα μεγάλο εύρος στο οποίο είναι πολύ ικανός και κυριαρχεί σε κάθε στυλ, κάτι που δεν είχαμε πριν με τους κιθαρίστες μας. Είχαμε κιθαρίστες που επικεντρωνόταν σε ένα μόνο συγκεκριμένο στυλ, αλλά ο Cody είναι πολύ ευέλικτος.

Soen

Τώρα, ένα πράγμα που μου άρεσε στην παραγωγή του "Lotus" είναι πως έχει μια ισορροπία και κατά κάποιον τρόπο αφήνει τη μουσική να αναπνεύσει. Είναι αυτό αποτέλεσμα της συνεισφοράς του Dave Castillo;

Είναι, ναι! Και είναι κάτι που θέλαμε να επιτύχουμε για πολύ καιρό και ποτέ δεν το καταφέρναμε, πέρα από τις μπαλάντες. Ο Dave κατάφερε να κάνει τη μπάντα να αναπνεύσει ακόμη και στα πολύ βαριά κομμάτια, κάτι που είναι δύσκολο να πετύχει κανείς. Μας έφτασε όμως εκεί και βοήθησε στο να είναι το άλμπουμ όσο καλό είναι. Πιστεύω πως η παραγωγή που έκανε έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο.

Οι στίχοι είναι όντως σκοτεινοί. Θέλω να πω, κοίτα γύρω σου! Όλα είναι σκατά!

Από το ξεκίνημα με το "Opponent" είναι ξεκάθαρο πως οι στίχοι παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο. Θα έλεγα πως από τον στίχο "Possessed by greed and hunger, the more we want it all, the worse we treat each other" είναι ξεκάθαρο πως ο δίσκος είναι σκοτεινός και πραγματεύεται κάποια σοβαρά θέματα. Ποιος έγραψε τους στίχους και πώς δουλέψατε γι' αυτούς;

Εγώ το έγραψα τον συγκεκριμένο, ωστόσο όλοι μας γράψαμε στίχους. Ο Joel κι εγώ γράψαμε τους περισσότερους, και ναι είναι όντως σκοτεινοί. Θέλω να πω, κοίτα γύρω σου! Όλα είναι σκατά! Και το μεγαλύτερο μέρος του γιατί είμαστε έτσι είναι επειδή είμαστε τόσο άπληστοι και έχουμε αυτή την ψευδαίσθηση ότι χρειαζόμαστε όλα αυτά τα σκατά να μας τραβάνε την προσοχή και να μην μας αφήνουν να εστιάσουμε στους εαυτούς μας και τους γύρω ανθρώπους.

Σαν μουσικοί πρέπει να θίγουμε τα προβλήματα που βλέπουμε. Γιατί, είμαστε τυχεροί που έχουμε κόσμο ο οποίος ακούει αυτά που έχουμε να πούμε

Το θέμα είναι πως, όσο μεγαλώνεις, τόσο παρατηρείς αυτά τα προβλήματα και βλέπει πως ολοένα και πιο γρήγορα πάμε κατά διαόλου με όσα κάνουμε. Σαν μουσικοί πιστεύω πως έχουμε ένα ρόλο σε αυτό, πρέπει να θίγουμε τα προβλήματα που βλέπουμε. Γιατί, είμαστε τυχεροί που έχουμε κόσμο ο οποίος ακούει αυτά που έχουμε να πούμε, συνεπώς πρέπει και να τα πούμε. Δεν θα νιώσω ποτέ άνετα να γράψω για δράκους και θέματα φαντασίας. Νομίζω πως πρέπει να το δηλώσεις εμφατικά ότι έχεις αηδιάσει με την κοινωνία.

Είναι 2018, στη δυτική Ευρώπη, απευθύνεσαι στο metal κοινό και πάλι προκαλείς επειδή έχεις πέντε τύπους ντυμένους ως γυναίκες. Είναι τόσο τρελό...

Επίσης, το βίντεο για το "Martyrs" είναι σκοπίμως προβοκατόρικο για να δώσει ένα μήνυμα. Πώς αποφασίσατε να το κάνετε;

Ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο! Πως μπορεί να είναι προβοκατόρικο; Αυτός είναι ο στόχος του ακριβώς...

Μιλούσαμε για διάφορα θέματα και ήρθαμε σε επαφή με έναν παραγωγό που έχει κάνει διάφορα βίντεο σχετικά με drag queens και λοιπά. Και μόνο η ιδέα μας έκανε να σκεφτούμε ότι θα προκαλέσει αντιδράσεις. Ταυτόχρονα, μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε πως είναι 2018, στη δυτική Ευρώπη, απευθύνεσαι στο metal κοινό και πάλι προκαλείς επειδή έχεις πέντε τύπους ντυμένους ως γυναίκες. Είναι τόσο τρελό... Είναι ηλίθιο. Και κάπως πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτά τα θέματα.

Ξέρεις, μας επιτέθηκαν από παντού επειδή έλεγαν πως έχουμε φιλελεύθερη ατζέντα και όλες αυτές τις βλακείες. Εμείς δε δίνουμε μια δεκάρα για τίποτα από αυτά! Είμαστε απλοί και φυσιολογικοί άνθρωποι και θέλουμε ο κόσμος να είναι χαρούμενος. Αν ένας τύπος θέλει να ντυθεί σαν γυναίκα, τον υποστηρίζουμε. Γιατί είναι η ελευθερία φίλε! Εφόσον δεν κάνεις κακό σε κάποιον... Αλλά δείχνει και μέρος του τί πάει στραβά... δεν υπάρχει ανεκτικότητα! Ο metal κόσμος είναι ακόμη στην εποχή των σπηλαίων.

Αυτό είναι και το νόημα του βίντεο. Δεν είναι ατζέντα ή κάτι τέτοιο... Είναι απλά για να δείξει με το δάχτυλο και να πει: «αν αυτό σε προκαλεί, τότε κάτι πάει στραβά με σένα φίλε!»

Δεν είμαι μεγάλος οπαδός των βίντεο. Προτιμώ να ακούω τη μουσική και να κλείνω τα μάτια μου.

Όταν το γυρίζατε, δεν φοβηθήκατε μήπως επισκιάσει λίγο τη μουσική;

Νομίζω πως αυτό το κάνουν όλα τα βίντεο. Προσωπικά δεν είμαι μεγάλος οπαδών των βίντεο, γιατί μου αρέσουν μεν οι εικόνες, αλλά προτιμώ να ακούω τη μουσική και να κλείνω τα μάτια μου.

Την ίδια στιγμή, τα βίντεο αποτελούν μεγάλο μέρος της προώθησης ενός άλμπουμ. Αν έχεις την ευκαιρία να κάνεις ένα βίντεο και μπορείς να θίξεις κάποια θέματα του σήμερα, αυτό είναι κάτι καλό. Οπότε, εφόσον είχαμε την ευκαιρία είπαμε «OK! Πρέπει να κάνουμε ένα βίντεο που πραγματεύεται κάτι που να έχε αξία». Κι όχι μόνο το συγκεκριμένο βίντεο. Το βίντεο για το "Lotus" που θα έρθει σε μια - δυο βδομάδες είναι επίσης πολύ βαθύ και πρέπει να σου πω πως το λατρεύω, ελπίζω το ίδιο να κάνεις και συ... Ο τύπος που το έκανε είναι από τη Ρουμανία και λέγεται Costin Chioreanu. Κατάλαβε τους στίχους του κομματιού και νομίζω πως κουβαλάει ένα μεγάλο μήνυμα.

Έχετε δυο κομμάτια, τα "Lotus" και "River" που εστιάζουν στην πιο απαλή πλευρά σας και τα θεωρώ και τα δυο εξαίσια. Θα μπορούσες να δεις τους Soen να επικεντρώνονται περισσότερο σε αυτή τους την πλευρά στο μέλλον, ίσως για κάποια κυκλοφορία ας πούμε;

Ναι, σίγουρα. Σκεφτήκαμε να κάνουμε ένα ολόκληρο άλμπουμ σε αυτό το ύφος. Μας αρέσει πολύ αυτή η ιδέα. Ωστόσο, όταν άρχισα να γράφω όλα αυτά τα απαλά κομμάτια αυτομάτως μετατράπηκαν σε heavy... (γέλια). Πάντα καταλήγω να έχω είκοσι βαριά κομμάτια και δυο μπαλάντες. Αλλά νομίζω πως θα ήθελα να πειραματιστούμε με την πιο απαλή πλευρά της μπάντας, οπότε σίγουρα νομίζω πως είναι μια μεγάλη ευκαιρία και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να γράψουμε ένα δίσκο ή ένα EP με 5 - 6 πιο χαλαρά κομμάτια στο μέλλον.

Soen

Αυτό θα ήταν τέλειο. Έχω την αίσθηση πως αυτά τα δυο κομμάτια είναι η απόδειξη πως ο Joel έχει ωριμάσει κι έχει γίνει ένας φοβερός τραγουδιστής, έχοντας αναπτύξει το δικό του χαρακτηριστικό τρόπο τραγουδιού και είναι εντυπωσιακός στο δίσκο. Ποιο κομμάτι του "Lotus" θα επέλεγες ως την καλύτερη ερμηνεία του και γιατί;

Είναι πάντα φοβερός στις μπαλάντες. Νομίζω πως το "Lotus" το έγραψε με τη μία και είναι αυτό που κατέληξε και στον δίσκο.

Γαμώτο, είναι δύσκολο! Μου αρέσει τόσο στο "Lotus", όσο και στο "Lunacy". Ο Joel έχει μια βαθύτερη σύνδεση με τους στίχους αυτού του τραγουδιού και το κάνει ακόμη πιο ιδιαίτερο. Αλλά πάντα μιλάμε για το πώς το βλέπω εγώ, επειδή είμαι εκεί όταν ηχογραφεί τα φωνητικά του και ξέρω για τι πράγμα μιλάει και ξέρω πόσο το νιώθει. Οπότε μπορεί να επηρεάζομαι από το συναίσθημα που βγάζει σε αυτό το κομμάτι. Αλλά ναι, έκανε φανταστική δουλειά στο "Lotus" και το "Lunacy".

Κάνουμε αυτό που κάνουμε, δεν είμαστε ηλίθιοι! Είμαστε μεγάλοι άνθρωποι και ξέρουμε με τι μοιάζουν οι δίσκοι μας, όπως και το από ποιους έχουμε επιρροές

Φαντάζομαι πως θα πρέπει να ήταν κάπως ενοχλητικό ειδικά στο ξεκίνημα να σας ρωτάνε για επιρροές κλπ. Αλλά τώρα, φαντάζομαι πως κανείς δεν ρωτά πλέον κάτι τέτοιο, εφόσον έχετε αναπτύξει το δικό σας ήχο...

Ναι συμφωνώ! Αλλά δεν με πείραζε και ποτέ. Θέλω να πω, κάνουμε αυτό που κάνουμε, δεν είμαστε ηλίθιοι! Είμαστε μεγάλοι άνθρωποι και ξέρουμε με τι μοιάζουν οι δίσκοι μας, όπως και το από ποιους έχουμε επιρροές. Για μένα, το μόνο θέμα είναι να μπορείς να διακρίνεις την ποιότητα του τραγουδιού. Όπως κι αν ακούγεται, πρέπει να υπάρχει ποιότητα.

Ο κόσμος πρέπει να σταματήσει να παίρνει τόσο στα σοβαρά την τέχνη των άλλων ανθρώπων, γιατί ακόμη κι αν τη μοιραζόμαστε μαζί του, παραμένει δική μας μουσική.

Επίσης, νομίζω πως ο κόσμος παίρνει τα πάντα πολύ στα σοβαρά. Είναι η μπάντα μου. Θα κάνω αυτό που θέλω. Δεν χρωστάω σε κανέναν κάτι και όλοι μας παλέψαμε πολύ να έρθουμε στο σημείο που είμαστε σήμερα. Κανείς δε μας χαρίστηκε, δεν ήρθαμε τζάμπα ως εδώ. Οπότε, μπορούμε να γράφουμε τη μουσική που θέλουμε κι εφόσον μας αρέσει, είμαστε μια χαρά. Αλλά ο κόσμος πρέπει να σταματήσει να παίρνει τόσο στα σοβαρά την τέχνη των άλλων ανθρώπων, γιατί ακόμη κι αν τη μοιραζόμαστε μαζί του, παραμένει δική μας μουσική.

Δεν είναι pop μουσική. Δεν έχει λεφτά και αυτοκίνητα. Έχει πολλή, πολλή, πολλή δουλειά

Τί είναι αυτό που σας βοήθησε να εξελιχθείτε και να δημιουργήσετε έναν ήχο που πρωτίστως θυμίζει Soen πλέον;

Υπάρχει μια εμμονή στο να προσπαθούμε να κάνουμε την καλύτερη μουσική που μπορούμε. Αυτή την εμμονή την έχεις ως μουσικός. Αλλά ξέρεις, δεν είναι pop μουσική. Δεν έχει λεφτά και αυτοκίνητα. Έχει πολλή, πολλή, πολλή δουλειά. Και σχεδόν καθόλου χρήματα να σου επιστρέφονται. Είναι κάτι που κάνουμε γιατί είμαστε παθιασμένοι, αγαπάμε τη μουσική και θέλουμε να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε. Νομίζω αυτό τα λέει όλα. Αυτό, και το να ξέρεις πως άνθρωποι που σέβεσαι μουσικά πιστεύουν πως η μουσική σου διακρίνεται για την ποιότητά της. Αυτό είναι βασικά, αν θέλω να είμαι ειλικρινής. Να κάθεσαι να ακούς τους δίσκους σου και να είσαι πλήρως ικανοποιημένος, να νιώθεις ότι τα έδωσες όλα και τελικά βγήκε καλό, αυτό είναι όλο! (γέλια)

Φυσικά, εμπνέομαι από τους Opeth. Έπαιζα στη μπάντα για περισσότερα από δέκα χρόνια και το βλέπω μόνο σαν κάτι θετικό

Δεν θα σου πω ψέματα ούτε και θα κρυφτώ, έχετε πολλά από τα στοιχεία που αγαπώ και μου λείπουν από τις μέρες σου στους Opeth. Σε ενοχλεί όταν η μουσική των Soen συγκρίνεται με την προηγούμενη μπάντα σου;

Όχι, φυσικά όχι! Πιστεύω πως οι Opeth είναι μια εκπληκτική μπάντα και γράψαμε φοβερή μουσική… ακόμη το κάνουν! Φυσικά, εμπνέομαι από αυτό, έπαιζα στη μπάντα για περισσότερα από δέκα χρόνια και το βλέπω μόνο σαν κάτι θετικό.

Το πρόβλημα θα ήταν αν είχαμε επιρροή από τους Opeth κι ακουγόταν σαν σκατά!

Συμφωνώ πως είναι κάτι θετικό. Και το πιο σημαντικό είναι πως το κάνετε καλά...

Ακριβώς! Το πρόβλημα θα ήταν αν είχαμε επιρροή από τους Opeth κι ακουγόταν σαν σκατά! Αυτό θα ήταν πρόβλημα!

Άρα δεν υπάρχει πρόβλημα!

Σ’ ευχαριστώ!

Το να είσαι progressive σημαίνει να είσαι ανοικτόμυαλος με τη μουσική σου

Θεωρείστε progressive metal πλέον, αλλά τί ορίζεται σαν progressive metal στις μέρες μας; Νιώθεις άνετα με αυτήν την ταμπέλα;

Ναι, γιατί για μένα τουλάχιστον, το να είσαι progressive σημαίνει να είσαι ανοικτόμυαλος με τη μουσική σου. Μπορείς να έχεις κάθε είδους ρυθμό, riff ή όργανο το οποίο θεωρείς ότι κάνει τη μουσική καλύτερη. Το οποίο σημαίνει πως είναι μουσική για τη μουσική, χωρίς να ανακατεύεται η εικόνα. Δεν θα λέγαμε πως «δεν θα χρησιμοποιήσουμε σαξόφωνο γιατί δεν είναι αρκετά metal». Θα κάνουμε ό,τι θέλουμε. Αυτό σημαίνει να είσαι progressive. Πως είσαι έτοιμος να ανοίξεις όλες τις πόρτες που χρειάζεται, για να γράψεις την καλύτερη δυνατή μουσική.

Κάποιοι άνθρωποι θεωρούν progressive την τεχνική μουσική, εγώ δεν το βλέπω αυτό. Δεν νομίζω πως έχει καμία σχέση.

Τώρα, πριν κλείσουμε αυτήν τη συνέντευξη... Είναι η στιγμή του χρόνου όπου ο καθένας κάνει τη λίστα του με τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς. Οπότε, ποια ήταν τα καλύτερα σου για το 2018;

Δεν ξέρω καν ποιος κυκλοφόρησε άλμπουμ αυτήν τη χρονιά. Δύσκολο φίλε! Μήπως έβγαλαν οι Anathema κανένα δίσκο;

Όχι, δεν νομίζω.

Οι Katatonia;

Όχι, και κάνουν διάλειμμα!

Γαμώτο! Δεν μπορώ να το απαντήσω, επειδή δεν ξέρω! (γέλια)

Λοιπόν, θα σας φέρει προς τις ελληνικές ακτές η επερχόμενη ευρωπαϊκή σας περιοδεία; Ξέρω πως υπάρχουν κάποιες κουβέντες...

Περιμένουμε για μια πρόσκληση! Θέλω πολύ να έρθω στην Ελλάδα. Την αγαπώ την Ελλάδα, πραγματικά την αγαπώ. Και τον κόσμο της! Λατρεύω την ελληνική ιστορία, τη μυθολογία και όλα αυτά. Το "Lykaia" τα λέει όλα, σωστά; Σίγουρα θέλουμε να έρθουμε στην Ελλάδα και ξέρω πως πάμε στον άσπονδο εχθρό σας την Τουρκία το Σεπτέμβρη και τουλάχιστον θα είμαστε κοντά. Οπότε θέλουμε πολύ να έρθουμε εκεί αλλά δεν ξέρω αν γίνονται ακόμη συζητήσεις...

Ας το ελπίσουμε. Θα ήταν υπέροχο να σας δούμε ζωντανά εδώ...

Σίγουρα. Θα το θέλαμε πάρα πολύ. Το κοινό εκεί είναι εκπληκτικό.

Σ’ ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σου Martin. Ήταν ευχαρίστησή μου να μιλήσω μαζί σου!

Ευχαριστώ κι εγώ εσένα! "Ti kaneis?", "Ola good?" (γέλια) [σ.σ. σε σπαστά ελληνικά]

Όλα καλά! Αλλά δεν ξέρω πώς να το ρωτήσω στα Σουηδικά!

Hey do!

Λοιπόν, "Hey do?" (γέλια)

Διαβάστε εδώ την κριτική του δίσκου "Lotus" από τον Χρήστο Καραδημήτρη.

  • SHARE
  • TWEET