Opeth: «Ο νέος δίσκος δεν είναι για να παίζει στο παρασκήνιο»

Ο κιθαρίστας των Opeth, Fredrik Akesson, μας μιλά για τον Akerfeldt ως μουσικό και ως άνθρωπο, την αποχή τους από την Ελλάδα και τη στάση του σε ενδεχόμενη επιστροφή της μπάντας στο death metal

Από τον Άλκη Κοροβέση, 02/09/2019 @ 13:04

Συνήθως μια συνέντευξη των Opeth θα γίνει με τον ιθύνοντα νου Mikael Akerfeldt. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε, ήταν μια καλή ευκαιρία να δούμε και την οπτική ενός άλλου μέλους, που έχει πλέον αρκετά χρόνια στη μπάντα. Στο μισάωρο που είχα στη διάθεσή μου κατάφερα να αποσπάσω ενδιαφέρουσες πληροφορίες σχετικά με το μέλλον των Opeth, τα σχέδια τους για την 30η επέτειό τους, την άποψή του για τον Mikael, και φυσικά να συζητήσουμε για τον νέο τους δίσκο.

Opeth

Γεια σου Fredrik. Τι κάνεις;

Γεια σου Άλκη. Είμαι αρκετά καλά. Έχω βάλει λίγο καφέ για τη συνέντευξη.

Εξαιρετικό timing. Πώς ήταν το καλοκαίρι σου;

Παίξαμε σε αρκετά festival, οπότε δεν έκανα ιδιαίτερες διακοπές. Λίγο πήγαμε με την οικογένεια στη δυτική πλευρά, έξω από το Gothenburg για καμιά βδομάδα. Όμως σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο είχαμε συναυλίες. Μου άρεσε ιδιαίτερα το Wacken, ήταν η καλύτερη μας εμφάνιση στο συγκεκριμένο festival. Ήταν επίσης καλό το καλοκαίρι, γιατί σε αντίθεση με πέρσι, φέτος δεν είχαμε φωτιές. Όπως και στην Ελλάδα δηλαδή.

Ήδη το feedback είναι αρκετά θετικό, από όσο δηλαδή μου μεταφέρουν στις συνεντεύξεις

Πώς νιώθεις για την επερχόμενη κυκλοφορία του νέου σας άλμπουμ;

Είμαι ενθουσιασμένος πραγματικά. Είμαστε όλοι ικανοποιημένοι με τον δίσκο και πιστεύω θα τον απολαύσουν όσοι ενδιαφέρονται για τους Opeth. Ήδη το feedback είναι αρκετά θετικό, από όσο δηλαδή μου μεταφέρουν στις συνεντεύξεις, όχι από κάποια επίσημη κριτική μέχρι στιγμής.

Κατά την άποψη μου είναι ο πιο ενδιαφέρον δίσκος της εποχής μετά το "Watershed". Είναι ένας πολύ συμπαγής δίσκος και κάτι καινούργιο για την μπάντα. Για πρώτη φορά έχετε λατινικό τίτλο ("In Cauda Venenum"), επίσης είναι ο πρώτος δίσκος που είναι ολόκληρος στα σουηδικά. Πόσο διαφορετικά ήταν τα πράγματα αυτή τη φορά σε όλη τη διαδικασία;

Για αρχή, ο Mikael σκέφτηκε να γίνει ο δίσκος στα σουηδικά και αυτό τον προκάλεσε να συνθέσει με διαφορετικό τρόπο, οι στίχοι του ήθελαν περισσότερο ψάξιμο, αν και αυτός είναι πιο κατάλληλος για να τους σχολιάσει. Ήδη από τα demo που έγραφα τα σόλο φαινόταν ότι κάτι πάει να γίνει, κάτι δυνατό. Πίστευα ότι θα ήταν παράξενο με τους σουηδικούς στίχους, αλλά όταν το άκουσα δεν είχε και τόσο μεγάλη διαφορά (από την αγγλική έκδοση). Προσωπικά, δεν προσέχω ιδιαίτερα τους στίχους όταν ακούω μουσική. Σημασία έχει η μελωδία της φωνής. Φυσικά, από μικρός θυμάμαι να τρέχω να διαβάζω τους στίχους και να χαζεύω το εξώφυλλο. Ήταν και ένα καλό μάθημα Αγγλικών αλλά και ιστορίας, τραγούδια όπως το "Alexander The Great" των Iron Maiden.

Μετά δουλέψαμε λίγο μαζί με τον Michael στο πιο jazz κομμάτι του δίσκου, το "Garroter / Bannnemannen". Στη συνέχεια πήραμε όλοι τα demo και αποφασίσαμε, για πρώτη φορά, να προβάρουμε τα κομμάτια πριν μπούμε να ηχογραφήσουμε. Οπότε αυτό κάναμε για μερικές βδομάδες, μαζί με τρία επιπλέον κομμάτια, τα οποία θα κυκλοφορήσουμε στο μέλλον. Και ξαφνικά προέκυψαν 84 λεπτά μουσικής.

Λέγαμε να το κυκλοφορήσουμε όλο όπως ήταν, αλλά θα χρειάζονταν τέσσερα βινύλια!

Ο μεγαλύτερης διάρκειας δίσκος των Opeth.

Ναι, και λέγαμε να το κυκλοφορήσουμε όλο όπως ήταν, αλλά θα χρειάζονταν τέσσερα βινύλια! Μιλάμε για πολύ πλαστικό.

Και πρέπει να προσέχουμε την ανακύκλωση.

Σωστά. (γέλια) Οπότε αυτήν τη φορά μπήκαμε στο στούντιο και εστιάσαμε στο να επιλέξουμε τα κατάλληλα όργανα, τις κατάλληλες κιθάρες και ενισχυτές, ή το μπάσο που θα είχε τον ήχο που θέλαμε. Είχαμε πολλές vintage κιθάρες, Stratocaster του '58, Fender Mustang για το πιο heavy κομμάτι του δίσκου το "Heart In Hand". Παραδόξως, αυτές ακούγονταν πιο άγριες (brutal κατα λέξη), από τις πιο μοντέρνες τύπου Les Paul humbucker. Ο Martin Mendez παίζει στο συγκεκριμένο κομμάτι με ένα Hofner μπάσο, παρόμοιο με αυτό που έπαιζε ο Paul McCartney στους Beatles. Γενικά, δεν αφήσαμε τίποτα στην τύχη. Είχαμε και πάλι τον Dave Stewart, ο οποίος έκανε τις ενορχηστρώσεις στο "Pale Communion". Κάναμε το κάτι παραπάνω αυτή τη φορά όσον αφορά την ηχογράφηση.

Opeth

Ο δίσκος αν και περίπλοκος είναι πολύ συμπαγής. Ωστόσο, προσωπικά, δυσκολεύομαι να κάνω κάτι και να ακούω παράλληλα το δίσκο. Απαιτεί πλήρη αφοσίωση.

Πρέπει να είσαι αραχτός στην αιώρα σου ίσως, δεν λειτουργεί στο παρασκήνιο.

Έχει αρκετές λεπτομέρειες που θα ανακαλύψεις με τις ακροάσεις. Πάντα το απολαμβάνω αυτό στους δίσκους

Είναι αρκετά απαιτητικός και είναι κάτι που χαίρομαι να συναντώ σε δίσκους.

Ευχαριστώ πολύ. Αυτό ίσως και να του δίνει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Έχει αρκετές λεπτομέρειες που θα ανακαλύψεις με τις ακροάσεις. Πάντα το απολαμβάνω αυτό στους δίσκους. Κάποια στοιχεία, όπως οι παιδικές φωνές, είναι πράγματα που τα βάζουμε πρώτη φορά και έχουν ιδιαίτερη σημασία, παίζουν το ρόλο τους. Η κόρη μου και η κόρη του Mikael έκαναν το διάλογο που παίζει στο "Charlatan".

Βαδίζει στα χνάρια σου σιγά σιγά δηλαδή.

Μου λέει τις προάλλες «είμαι και γω στην μπάντα τώρα». (γέλια) Αυτό, λοιπόν, που σκέφτηκε ο Mikael αν και είναι χαριτωμένο, προσθέτει ένα βάθος στο κομμάτι.

Ας γυρίσουμε στο jazz κομμάτι του δίσκου, το "Banemannen".

Ή "The Garotter" στην αγγλική του έκδοση.

Σωστά, αν και να σου πω την αλήθεια, προτιμώ τη σουηδική.

Είναι παράξενο που το ακούω αυτό και δεν είσαι ο πρώτος που το λέει.

Σε κάθε περίπτωση το κομμάτι αυτό έχει στοιχεία flamenco και jazz.

Στην αρχή ο Mikael παίζει το flamenco και εγώ μετά τα πιο jazz licks. Στο παρελθόν είχα παίξει ένα τύπου Al Di Meola στυλ στο "Throat Of Winter" ή στο solo του "Pyre", bonus track του "Watershed", είχε κάτι παρόμοιο. Στον καινούργιο δίσκο ο Mikael παίζει στην εισαγωγή και γω έχω γράψει τα σημεία πάνω από τη στροφή, ακούγεται αρκετά bebop jazz. Χρησιμοποίησα μια παλιά Gibson 335 με έναν πολύ παλιό ενισχυτή Maestro της Gibson από τα ‘50. Ήταν αρκετά διαφορετικό από τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούμε συνήθως. Ταίριαζε πολύ με το κομμάτι, το οποίο είναι και το παράταιρο του δίσκου.

Opeth

Υπάρχει κάποιος δίσκος που σας επηρέασε στη σύνθεση του "In Cauda Venenum";

Πράγματι, ένας δίσκος του 1978 για την ακρίβεια, των Renaissance, το "As Long For All The Seasons". Έχει ένα πολύ βαρετό εξώφυλλο, αλλά είναι progressive, αρκετά βαρύ με γυναικεία φωνητικά. Έχει πολύ καλές στιγμές. Προφανώς δεν αντιγράψαμε το δίσκο, οπότε μην περιμένεις να βρεις παρόμοια στοιχεία.

Παίζουμε τα death metal κομμάτια ζωντανά και τα απολαμβάνουμε και τα growls του Mikael είναι πιο μοχθηρά από ποτέ. Οπότε δεν είναι αλήθεια ότι δεν μπορεί να το κάνει πλέον

Θα τον ακούσω τότε. Ας αφήσουμε το δίσκο για τώρα. Τι θα έλεγες αν σου πρότεινε ο Mikael στον επόμενο δίσκο να παίξετε death metal;

Ναι ! (ενθουσιασμένος) Μου αρέσει και το death metal και 70s progressive rock πλευρά των Opeth. Στη δισκοθήκη μου θα βρεις από black metal μέχρι ABBA. Παίζουμε τα death metal κομμάτια ζωντανά και τα απολαμβάνουμε και τα growls του Mikael είναι πιο μοχθηρά από ποτέ. Οπότε δεν είναι αλήθεια ότι δεν μπορεί να το κάνει πλέον.

Απλά στη συγκεκριμένη φάση επιλέγει να μην γράφει έτσι.

Επειδή ξέρω πώς λειτουργεί ο Mikael, αν τον πιέζουν όλοι να κάνει κάτι, συνήθως κάνει το αντίθετο ακριβώς. Θα ήταν ένα ενδιαφέρον στοιχείο κάποια στιγμή να κάνουμε κάτι που δεν θα ήταν ωστόσο όπως το "Ghost Reveries" ή το "Blackwater Park", αλλά με ένα διαφορετικό τρόπο. Δεν έχει κλείσει αυτή η πόρτα.

Όταν όλοι θα έχουν συμβιβαστεί με την ιδέα ότι δεν πρόκειται να γίνει, ίσως.

Ακριβώς, όταν κανείς δεν θα το περιμένει.

(Ο Mikael) είναι πολύ καλλιτεχνική φύση και έχει ακεραιότητα όταν συνθέτει μουσική. Δεν μπορεί να του λένε τι να κάνει

Είναι εύκολος άνθρωπος ο Mikael;

Ναι, τα πάμε πολύ καλά. Περνάμε ωραία όταν κάνουμε πρόβες και σπάνια υπάρχουν διαφωνίες. Είναι πολύ καλλιτεχνική φύση και έχει ακεραιότητα όταν συνθέτει μουσική. Δεν μπορεί να του λένε τι να κάνει. Αν και σε ορισμένες φάσεις έχω βοηθήσει στις συνθέσεις, αυτή τη φορά το έκανε όλο μόνος του. Προσωπικά, με ενδιαφέρει το τελικό αποτέλεσμα. Δεν με νοιάζει να πάρω τα εύσημα της σύνθεσης, και πάλι νιώθω ότι συνεισφέρω.

Το 2019 κλείνετε τριάντα χρόνια ως μπάντα, ενώ είναι και τα εικοστά γενέθλια του "Still Life". Σκοπεύετε να κάνετε κάτι για αυτό;

Πρέπει να κάνουμε κάτι ιδιαίτερο για αυτό. Πολύ πιθανόν ο manager μας να μας προτείνει κάτι τέτοιο. Λέγαμε να κάνουμε κάτι τέτοιο με το "Watershed" που έκλεισε δέκα χρόνια πέρσι, αλλά δεν συνέβη.

Πέρασαν δέκα χρόνια από το "Watershed";

Ναι, και του χρόνου θα κλείσω δεκατρία χρόνια στους Opeth. Ο χρόνος τρέχει.

Έχεις συνεργαστεί με αρκετούς τραγουδιστές σε διάφορες μπάντες. Εκτός από τον Mikael ποιον ξεχωρίζεις;

Αφού ηχογραφήσαμε το άλμπουμ με τους Opeth, πήγα στην Αγγλία να γράψω τις κιθάρες για το σόλο δίσκο του Biff Byford. Έγραψα δύο κομμάτια εκεί, μια διασκευή του παραδοσιακού "Scarborough Fair". Ήταν φανταστική εμπειρία να δουλεύω μαζί του, είναι ένας από τους τρεις ενεργούς τραγουδιστές της NWOBHM σκηνής. Χάρηκα πολύ που είχα αυτήν την ευκαιρία.

Opeth

Ευχαριστώ για την ενημέρωση. Βλέπεις ταινίες;

Ναι, φυσικά.

Αν το "In Cauda Venenum" ήταν ταινία, ποια θα επέλεγες;

Μάλλον το "Μωρό Της Ρόζμαρι". Σίγουρα μια παλιά, τρομακτική ταινία. Δεν μου έρχεται κάποια πιο σύγχρονη.

Δεν πειράζει, αρκεί. Υπάρχει λόγος που έχετε να έρθετε στην Ελλάδα 4 ½ χρόνια;

Είναι αλήθεια ότι έχουμε πολύ καιρό να έρθουμε. Μου αρέσει πολύ να παίζω στην Ελλάδα, στο Rockwave αλλά και στη Θεσσαλονίκη. Αράζαμε με την Patti Smith στο ίδιο ξενοδοχείο. Προσωπικά έχω έρθει και στην Κρήτη με την οικογένεια για διακοπές. Τρελαίνομαι για τις ντομάτες σας και τη φέτα. Και η Θεσσαλονίκη είναι πολύ όμορφη πόλη, η Αθήνα είναι πολύ μεγάλη.

Υπάρχει κάποιο σχέδιο για συναυλία εδώ;

Θα επιμείνω σε αυτό, έχει περάσει πάρα πολύς καιρός.

Σε ποιο μέρος δεν έχετε παίξει και θα θέλατε κάποια στιγμή;

Ήμασταν πολύ κοντά στο να παίξουμε στη Γροιλανδία μπροστά σε αρκούδες και πιγκουίνους. Είχαμε μια προσφορά για εκεί και θα ήταν μια καλή ευκαιρία να το βγάλουμε από τη bucket list. Αλλά ο διοργανωτής εξαφανίστηκε! Η μόνη ήπειρος στην οποία δεν έχουμε πάει είναι η Αφρική. Συνήθως οι μπάντες επισκέπτονται τη Νότια Αφρική. Κατά τα άλλα, θα παίξουμε πάλι στην Ινδία, όπου τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Μεγάλο, εξαιρετικό κοινό. Και στην Κίνα για δεύτερη φορά με 3-4 συναυλίες. Η συναυλία μας στις Μαλδίβες ήταν μια μοναδική εμπειρία. Ήταν από τις λίγες φορές που είχαμε πολυτέλειες και διαθέσιμο χρόνο για διακοπές. Δωρεάν μπίρα και κολύμπι. Οπότε πρέπει να ξαναπάμε εκεί γρήγορα, πριν βυθιστούν λόγω της υπερθέρμανσης τους πλανήτη.

Έχεις ακούσει το νέο δίσκο των Tool;

Μόνο ένα κομμάτι, αυτό που δημοσίευσαν. Αλλά μου άρεσε πολύ. Οι Tool είναι από τις μπάντες που δεν έχω δει ακόμα live.

Πρέπει να ντρεπόμαστε τότε που έχουμε να παίξουμε τόσο καιρό εκεί, και μια μπάντα σαν τους Tool το έκανε δυο φορές σε εννιά μήνες

Και εμείς εδώ στην Ελλάδα τους είδαμε δύο φορές μέσα σε εννιά μήνες.

Πρέπει να ντρεπόμαστε τότε που έχουμε να παίξουμε τόσο καιρό εκεί, και μια μπάντα σαν τους Tool το έκανε δυο φορές σε εννιά μήνες.

Αρκετά παράδοξο είναι η αλήθεια. Κλείνοντας τη συνέντευξη σιγά σιγά, μίλησε μου για τα πλάνα της μπάντας.

Ετοιμάζουμε το setlist και τη headline περιοδεία στο Ηνωμένο Βασίλειο, επίσης θα παίξουμε όπως είπα και πριν στην Κίνα, την Ιαπωνία, την Ινδία και την Αυστραλία. Του χρόνου θα κάνουμε μερικές συναυλίες στη Σκανδιναβία, στη Βόρεια Αμερική τον Φεβρουάριο και τη Νότια Αμερική αργότερα. Και το καλοκαίρι λογικά αρκετά φεστιβάλ, ελπίζοντας να έρθουμε και στην Ελλάδα. Όταν βγει ο δίσκος θα έχουμε και ένα videoclip. Αλλά δεν ξέρω αν μπορώ να μιλήσω γι’ αυτό ακόμα. Κάποιες φορές λέω παραπάνω πράγματα από ότι πρέπει και τα ακούω μετά. (γέλια)

Έχει να κάνει με την κυκλοφορία του "Cirkelns Riktnin" στις 15 Σεπτεμβρίου;

Δεν ήξερα ότι είχε ανακοινωθεί. Οπότε, αυτό θα είναι το videoclip. Αφού το είπες εσύ, είμαστε μια χαρά. (γέλια)

Τέλεια. (γέλια) Λοιπόν, Fredrik, σε ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σου και την ενδιαφέρουσα συζήτηση. Ελπίζω να σας δούμε σύντομα.

Ήταν ευχαρίστησή μου. Υπόσχομαι ότι θα κάνω ό,τι μπορώ για να έρθουμε.

Φωτογραφίες: Anne C. Swallow, Jonas Akerlund

Διαβάστε εδώ την κριτική του δίσκου "In Cauda Venenum" από τον Άλκη Κοροβέση.

  • SHARE
  • TWEET