Συνέντευξη με τον Jens Ludwig των Edguy

02/02/2006 @ 07:16
Οι Γερμανοί Edguy έχουν κατηγορηθεί πολλάκις για εμπορικότητα και για τη λογική του εύπεπτου τραγουδιού που αποσκοπεί στην εύκολη και γρήγορη επιτυχία. Οι ίδιοι λόγοι όμως είναι που τους έχουν καταξιώσει ως μία από τις πιο αγαπημένες μπάντες του ελληνικού κοινού. Με βάση τις παραπάνω σκέψεις ο Jens Ludwig (κιθάρα) μιλά στο Rocking.gr για τη νέα κυκλοφορία των Edguy "Rocket Ride", απαντά στις κατηγορίες για τη μουσική του group, συζητά για τη σχέση του με τον Tobias Sammet και σχολιάζει τον χαρακτήρα του, απορεί για τον Michael Kiske, παραδέχεται τις AOR επιρροές του αλλά και οριοθετεί τη νέα πορεία του group...

Καλησπέρα είμαι ο Jens Ludwig από τους Edguy. Πώς είσαι;

Μια χαρά Jens, εσύ πως τα πας;
Όλα καλά, σ' ευχαριστώ πολύ.

Που βρίσκεσαι τώρα που μιλάμε;
Σπίτι μου με την οικογένεια μου.

Οι Edguy κυκλοφόρησαν τη νέα τους δουλειά "Rocket Ride". Υπάρχει αλήθεια κάποιος συμβολισμός πίσω από αυτό τον τίτλο;
Ναι ασφαλώς. Ψάχναμε για καιρό ο καθένας ξεχωριστά κάποιο τίτλο και καταλήξαμε όλοι σε αυτόν αφού είναι αντιπροσωπευτκός του album. Από τη μια πλευρά παρουσιάζει μια τάση αναζήτησης νέων στοιχείων στη μουσική μας και από την άλλη μου φέρνει στο μυαλό μια παρέα που περνά καλά, κάτι το οποίο είναι χαρακτηριστικό των Edguy.

Είναι αλήθεια ότι τα εξώφυλλα των "Superheroes" (EP) και "Rocket Ride" δε μπορούν σε καμία περίπτωση να χαρακτηριστούν ως τυπικά Edguy ή δύο τυπικά metal artworks...
Ποιος μπορεί να ορίσει πως είναι ένα τυπικό metal εξώφυλλο; Σίγουρα δεν είμαστε οι Manowar και χαίρομαι γι' αυτό (!) αλλά είναι θέμα γούστου. Μας άρεσε πολύ η ιδέα που υπήρχε για το εξώφυλλο του "Superheroes" όπου το group εμφανίζεται με την εικόνα υπερηρώων. Σε όλους άρεσε και ήταν μια πολύ γρήγορη απόφαση. Από τη στιγμή που είδαμε ότι ήταν αρκετά «πιασάρικο» αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι παρόμοιο και στο "Rocket Ride". Μας παρουσιάστηκαν διάφορες ιδέες πάνω σε αυτό το ύφος και καταλήξαμε σε αυτό που είναι στο album. Προχωράμε μπροστά...

Ποιος είναι ο ρόλος που έχουν τα δεύτερα φωνητικά και τα choruses στο νέο album αλλά και γενικότερα στη μουσική των Edguy;
Είναι πράγματι πολύ σημαντικός. Είναι κάτι σα σήμα κατατεθέν της μουσικής μας. Κάποτε χρησιμοποιούσαμε μεγάλα χορωδιακά μέρη. Και τώρα βέβαια χρησιμοποιούμε αλλά όχι όπως στο παρελθόν. Προσέχουμε πάρα πολύ τα φωνητικά αφού είναι η ουσία του τραγουδιού και προσπαθούμε να τα κάνουμε όσο πιο μελωδικά και «πιασάρικα» (!) γίνεται. Σε πολλές περιπτώσεις γράφουμε διαφορετικές μελωδίες στα δεύτερα φωνητικά ή μπορεί να χρησιμοποιούμε μεγάλες χορωδίες στους δίσκους μας αλλά όταν έρχεται η ώρα του live είμαστε μόνο 4 άτομα που μπορούμε να τραγουδήσουμε. Έτσι, ότι κάνουμε στο studio και πριν από αυτό στη σύνθεση, αποβλέπει περισσότερο εκεί. Μπορεί να ακούγεται λίγο διαφορετικά κάποιο κομμάτι ζωντανά αλλά αυτό είναι rock 'n' roll live. Αν παίζαμε τα κομμάτια μας όπως ακριβώς είναι στα albums δε θα υπήρχε λόγος να έρθει κάποιος να μας δει ζωντανά.

Τι έχεις να πεις σε όλους αυτούς που κατηγορούν τα νέα κομμάτια σας ως "cheesy" και εμπορικά;
Είναι θέμα γούστου. Κάθε group προσπαθεί να γράψει κομμάτια που θα βοηθήσουν τις πωλήσεις ενός album και θα φέρουν λεφτά στο συγκρότημα και παράλληλα γράφει κομμάτια που προσπαθεί να τα κάνει όσο πιο ολοκληρωμένα και καλά γίνεται. Δε νομίζω πάντως ότι τα νέα κομμάτια είναι πιο εμπορικά απ' ότι στα προηγούμενα albums. Ένα καλό τραγούδι είναι ένα καλό τραγούδι όπως και να το κάνουμε.

Κομμάτια σαν τη διασκευή του "Τhe Spirit" (Magnum) στο "Superheroes" ep και τα "Save Me", "Matrix" και "Trinidad" στο "Rocket Ride" προκάλεσαν τεράστια έκπληξη σε μένα αλλά και σε όλους τους οπαδούς του group. Είναι τα κομμάτια αυτά μια ένδειξη ότι οι Edguy γυρίζουν σελίδα στη μουσική τους πορεία;
Δεν ξέρω ακόμα. Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται κυρίως για ένα στάδιο πειραματισμού σε διαφορετικά είδη μουσικής. Σε αυτό τον πειραματισμό έπαιξε πολύ σπουδαίο ρόλο η παρουσία του Sasha Paeth που ανέλαβε την παραγωγή του "Rocket Ride". Μάλιστα το "Save Me" όταν το γράψαμε ακουγόταν σα μια τυπική metal μπαλλάντα αλλά στο τέλος με τη βοήθεια του Sascha ακουγόταν πολύ διαφορετικό. Δεν ξέρω τι θα κάνουμε στο επόμενο album αλλά σίγουρα θα συνεχίσουμε να πειραματιζόμαστε.

Το "Save Me" αποτελεί ένα κομμάτι μελωδικού rock. Έχεις εσύ προσωπικά κάποια σχέση με την AOR και μελωδική rock σκηνή;
Όλοι στο group λατρεύουμε groups που προέρχονται από την AOR μουσική. Είναι αλήθεια ότι είμαστε όλοι μεγάλοι οπαδοί των Journey (ακολουθεί ιδιαίτερος ενθουσιασμός από τον υπογράφοντα...) που είναι πραγματικά καταπληκτικοί. Είναι πολύ δύσκολο όμως να ξεχωρίσει κανείς τα σύνορα ανάμεσα στη rock, τη μελωδική rock, την AOR και τη metal μουσική. Πολύ πιο δύσκολο γίνεται όταν μιλάμε για μπαλλάντες όπως τα "The Spirit" και "Save Μe".

Τι συμβαίνει αλήθεια στο τέλος του "Catch Of The Century" (σημ: o Tobias Sammet μοιάζει να ξεφεύγει από κάθε έλεγχο και όριο παροξυσμού αγγίζοντας την παράνοια...);
Τι να σου πω; Ο τύπος παίρνει "ecstasy". Είχε ταυτιστεί τόσο πολύ με τους στίχους που ξεπέρασε κάθε όριο και έπρεπε μετά να τον ηρεμήσουμε. Δεν ήταν σχεδιασμένο. Ο Tobias δεν είχε στο μυαλό του να κάνει κάτι τέτοιο για να μπει στον δίσκο. Μετά όμως που το ακούγαμε αποφασίσαμε ότι ακούγεται πολυ αστείο και αυθόρμητο, οπότε το χρησιμοποιήσαμε.


Ποια είναι τελικά τα καινούρια στοιχεία που συναντάμε στο "Rocket Ride" σε σχέση με albums όπως τα "Vain Glory Opera" και "Tears Of A Mandrake" που έχουν σημαδέψει το group;
Το "Rocket Ride" έχει ποικιλομορφία. Κάθε φορά προσπαθούμε να εντάσσουμε νέα στοιχεία στις δουλειές μας γιατί έτσι έχουμε και εμείς μεγαλύτερο ενδιαφέρον για αυτό που κάνουμε και μας αρέσει να εκπλήσσουμε τον ακροατή. Αυτή τη φορά έχουμε πολλά μοντέρνα στοιχεία όπως στο "Matrix" αλλά και πολλά '70s και '80s. H πρόκληση για εμάς είναι να κάνουμε τις επιρροές μας να ακούγονται σαν Edguy.

Πιστεύεις ότι ο ήχος που υιοθέτησε ο Sasha Paeth (παραγωγός) στις προηγούμενες δουλειές του με τους Rhapsody και Kamelot θα μπορούσε να είναι ο βασικός λόγος που αποφασίσατε να συνεργαστείτε μαζί του;
Δεν πιστεύω ότι ο ήχος των Rhapsody και των Kamelot έχει κάποια σχέση με τους Edguy. Γνωρίζαμε όμως των Sasha και συζητήσαμε μαζί του για το πoιο θα μπορούσε να είναι το επόμενο βήμα του group. Τον γνωρίζουμε πολύ καλά και θαυμάζουμε το μουσικό του ταλέντο. Γι' αυτό και εμπιστευόμαστε 100% τη γνώμη του. Όλοι συμφωνήσαμε ότι ήταν ο ιδανικός για τη θέση του παραγωγού στο νέο μας album. Έχει κάτι σαν το μαγικό άγγιγμα. Συνήθως δενόμαστε πολύ με τα κομμάτια μας και είμαστε πολύ συγκεντρωμένοι όταν είμαστε στο studio. Γι' αυτό χρειαζόμαστε μια τρίτη γνώμη που να εμπιστευόμαστε και θα μπορούσε να έχει ουσιαστική συμμετοχή στο τελικό αποτέλεσμα κάθε τραγουδιού. Τον αφήσαμε λοιπόν σε απόλυτη ελευθερία όσον αφορά στην παραγωγή και το mixing του δίσκου. Συζητούσαμε βέβαια όλοι μαζί τις ιδέες που είχαμε και συνήθως συμφωνούσαμε απόλυτα με κάθε σκέψη του Sasha.

Θα μπορούσες να ισχυριστείς ότι οι Edguy ωριμάζουν τον ήχο τους σε κάθε νέα κυκλοφορία;
Ξέρω σίγουρα ότι εμείς μεγαλώνουμε ως άνθρωποι και μάλλον ωριμάζουμε και ως μουσικοί και συνθέτες με αποτέλεσμα να φαίνεται και στη μουσική μας, χωρίς όμως να επιδιώκουμε κάποια μεγάλη αλλαγή στον ήχο των Edguy.

Γιατί επιλέξατε να μη δώσετε συνέχεια στην πολύ επιτυχημένη συνεργασία σας με τη "movie orchestra of Babelsberg";
Στο προηγούμενο album ("Hellfire Club") είχαμε πολλά σημεία που χρειαζόμασταν μια ορχήστρα. Στο "Rocket Ride" όμως δεν έτυχε να συνθέσουμε κάτι παρόμοιο. Γιατί, λοιπόν, να προσλάβεις κάποιον όταν δεν τον χρειάζεσαι; Εξαρτάται πάντα από το τραγούδι. Αν στο επόμενο album τους χρειαζόμαστε θα συνεργαστούμε πάλι.

Πως εξηγείς τη νέα συνήθεια των Edguy να κυκλοφορούν ένα EP πριν τη βασική κυκλοφορία ενός νέου album ("King Of Fools", "Superheroes");
Νομίζω ότι η κυκλοφορία ενός EP είναι πολύ καλύτερη από την κυκλοφορία ενός single με τραγούδια που θα υπάρχουν και στο album. Η αρχή έγινε με το "King Of Fools". Παρ' όλο που η εταιρεία ζήτησε να κάνουμε ένα single για το "Hellfire Club" που θα ακολουθούσε κανείς δεν ήθελε να ηχογραφήσουμε απλά ένα κομμάτι σε εναλλακτική version και να συμπεριλάβουμε και μια ζωντανή εκτέλεση σε ένα single. Θελήσαμε να συμπεριλάβουμε σε αυτό τραγούδια που δε θα μπορούσες να τα ακούσεις σε κάποια άλλη κυκλοφορία μας αλλά να είναι original συνθέσεις. Δε στοχεύαμε ποτέ στο πως θα πάρουμε μόνο λεφτά από τους οπαδούς μας χωρίς να τους προσφέρουμε κάτι ουσιαστικό.

Πως καταφέρατε να πείσετε τον Michael Kiske (ex-Helloween) να συμμετάσχει σε ένα καθαρά metal τραγούδι όπως είναι το "Judas At The Opera" ("Superheroes") ενώ είναι γνωστό ότι ο ίδιος αρνείται οποιαδήποτε συμμετοχή του σε κάτι ανάλογο;
Απλά με ένα τηλέφωνο. Ο Tobias γνώρισε τον Kiske από τη συνεργασία τους στα "Avantasia" και όταν γράψαμε το "Judas At The Opera" σκεφτήκαμε αμέσως τη φωνή του Kiske να το τραγουδά. Το άκουσε, του άρεσε και αυτό ήταν... Δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να σου πω την αλήθεια.

Ποια είναι η άποψη σου για τη στάση που κρατά ο Kiske έναντι του metal;
Είναι αλήθεια ότι διαφωνώ με τα περισσότερα από αυτά που λέει αλλά είναι δεδομένο ότι είναι ένας καταπληκτικός τραγουδιστής. Λάτρεψα πραγματικά τον τρόπο που τραγούδησε το "Judas At The Opera". Κατά τ' άλλα δε με νοιάζει τι λέει στις συνεντεύξεις.

Θεωρείτε ακόμα ότι είστε μια power metal μπάντα;
Ναι, βέβαια είμαστε μια metal μπάντα. Με τον όρο power metal δε συμφωνώ απόλυτα γιατί ακούγεται ιδιαίτερα δεσμευτικό. Είναι αλήθεια όμως ότι έχουμε πολλά power στοιχεία. Είμαστε μια rock 'n' roll - metal μπάντα.

Πιστεύεις στο διαχωρισμό της «γερμανικής σχολής» του heavy metal και τους υπόλοιπους μουσικούς του κόσμου;
Ασφαλώς όχι. Για μένα σημασία έχει το καλό τραγούδι είτε το έχει γράψει Αμερικάνος είτε κάποιος που ανήκει στη «γερμανική σχολή». Σημασία έχει να με προκαλεί είτε με μια καλή μελωδία είτε με την παραγωγή του. Δεν είμαι ρατσιστής. Όλοι μπορούν να γράψουν ένα καλό κομμάτι.

Ποια είναι η γνώμη σου για τη metal οπερα "Avantasia" που κυκλοφόρησε ο Tobias; Πιστεύεις ότι θα μπορούσε κάποια στιγμή να κυκλοφορήσει κάτι ανάλογο κάτω από το όνομα των Edguy;
Δεν ξέρω... Το "Avantasia" και οι Edguy ήταν πάντα πολύ κοντά αφού έχουν τον ίδιο βασικό συνθέτη και τον ίδιο βασικό τραγουδιστή. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι το "Avantasia" ήταν project και οι Edguy είναι group. Δεν αποκλείεται πάντως να υπάρξει κάτι στο μέλλον απλά δεν ξέρω αν θα είναι ένα ολοκληρωμένο concept ή κάτι παρόμοιο.

Έχετε στο μυαλό σας την κυκλοφορία ενός ολοκληρωμένου DVD;
Ναι, βέβαια. Θα περιμένουμε την κατάλληλη στιγμή από την τωρινή περιοδεία για να μαγνητοσκοπήσουμε ένα ολόκληρο show και πιστεύω ότι αυτή τη φορά θα πάνε όλα καλά γιατί στο παρελθόν είχαμε κακοτυχία με το συγκεκριμένο θέμα.

Αντιμετωπίσατε ποτέ κάποιο πρόβλημα με το γεγονός ότι ο Τobias αφιέρωνε πολύ χρόνο σε projects και guest εμφανίσεις;
Όχι. Πάντα γνώριζε ότι η βασική του προτεραιότητα ήταν οι Edguy. Αν όμως υπάρχει ο χρόνος να ασχοληθεί κάποιος με κάτι άλλο δεν πρέπει ποτέ να ξεχνά τη βασική του αυτή προτεραιότητα.


Έχεις σκεφτεί ποτέ για ένα δικό σου project;
Το έχω σκεφτεί αλλά δεν υπάρχει πίεση χρόνου. Ηχογραφώ διάφορες ιδέες και όταν είναι η κατάλληλη στιγμή θα σκεφτώ για μια προσωπική κυκλοφορία...

Ενοχλήθηκες ποτέ από το γεγονός ότι ο Tobias είναι το πρόσωπο του group που προωθείται περισσότερο;
Μάλλον όχι. Πιστεύω ότι γεννήθηκε γι' αυτό. Ο καθένας στο group κάνει αυτό που μπορεί καλύτερα και γι' αυτό γίνονται και οι απαραίτητοι συμβιβασμοί.

Το "Rocket Ride Tour" δεν περιλαμβάνει την Ελλάδα. Πως αποφασίσατε κάτι τέτοιο τη στιγμή που έχετε γνωρίσει τον δεδομένο θαυμασμό και την εκτίμηση των Ελλήνων απέναντι σας;
Δεν περιλαμβάνει την Ελλάδα ...ακόμα. Ήρθαμε στο προηγούμενο tour σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα αλλά πρέπει να ξέρεις ότι το να έρθεις στην Ελλάδα θέλει πολύ διαφορετικό προγραμματισμό από μια συνηθισμένη ευρωπαϊκή συναυλία. Σε όλες τις χώρες τις Ευρώπης ταξιδεύουμε με λεωφορείο αλλά στην Ελλάδα πρέπει να έρθουμε με αεροπλάνο. Έτσι, μάλλον, η Ελλάδα θα ενταχθεί αργότερα στο πρόγραμμα μας.

Ποια είναι η σχέση που έχετε με τους Dragonforce και ποια η γνώμη σου για εκείνους;
Ουσιαστικά δεν έχουμε κάποια σχέση εκτός του ότι θα περιοδεύσουμε μαζί. Άκουσα την τελευταία δουλειά τους (εννοώντας το "Sonic Firestorm") και μου φανήκαν πολύ καλοί με πολύ καλή τεχνική. Μια πολύ καλή power metal μπάντα. Δεν ξέρω όμως κανέναν τους προσωπικά και ανυπομονώ για τη γνωριμία μας.

Ποια είναι η γνώμη σου για την «παγκόσμια κυριαρχία» των γυναικείων φωνητικών;
Υπάρχει όντως τέτοια κυριαρχία (γέλια); Γεννήθηκαν κάποια groups όπως οι Within Temptation και οι Nightwish με τους οποίους δεν έχω απολύτως τίποτα. Ξεκίνησαν μια μόδα που πολλοί την ακολούθησαν. Έτσι συμβαίνει συνήθως. Κάτι ξεκινά σα μόδα και κάποιοι το αναπαράγουν και το υποστηρίζουν ακόμα και όταν σταματήσει η μόδα αυτή.

Ποιες είναι οι επιρροές σου που μετέδωσες στη μουσική των Edguy;
Αυτή είναι μια πολύ δύσκολη ερώτηση. Το group πάντως που με έκανε να ασχοληθώ με τη μουσική και να ασχοληθώ με την κιθάρα είναι οι Scorpions με το "World Wide Live" album που ήταν το πρώτο μου hard rock άκουσμα. Από τη στιγμή που ένιωσα αυτή την ενέργεια ήξερα τι θα κάνω στη ζωή μου.

Ποιο κομμάτι των Edguy σου αρέσει να παίζεις ζωντανά και ποιο από αυτά σημαίνει κάτι ιδιαίτερο για σένα;
Δύσκολη ερώτηση. Το ποιο κομμάτι μου αρέσει να παίζω ζωντανά αλλάζει. Είναι φυσικό όταν παίζεις συνέχεια τα ίδια κομμάτια να κουράζεσαι λίγο αλλά αυτό τον καιρό ευχαριστιέμαι πολύ να παίζω το "Superheroes" και το "Sacrifice" τα οποία προβάρουμε αυτό το διάστημα για την περιοδεία μας. Και για το ποιο τραγούδι είναι το ποιο ιδιαίτερο για μένα είναι σα να ρωτάς ένα γονιό να σου πει ποιο από τα παιδιά του θεωρεί πιο σπουδαίο. Έτσι συμβαίνει και με έναν μουσικό και τα τραγούδια του.

Ποια πλευρά του group σου ταιριάζει περισσότερο; Η αστεία πλευρά ή η heavy power;
Είναι η σύνθεση όλων. Είναι σα να έχεις ένα γεύμα που αποτελείται από διάφορα τρόφιμα. Έτσι συμβαίνει και με αυτό. Κάθε στοιχείο μόνο του θα ήταν βαρετό ενώ όλα μαζί συνθέτουν κάτι πραγματικά ευχάριστο. Όπως και ένα καλό γεύμα. Έτσι είναι οι Edguy. Ο συνδυασμός αυτός του να περνάς καλά με το να παράγεις ποιοτική μουσική είναι χαρακτηριστικό μας. Αν έλειπε το χιούμορ ή η ποιότητα στη μουσική μας τότε δε θα ήμασταν πλέον οι Edguy. Γι' αυτό μου αρέσει να βρίσκομαι σε αυτό το group. Είμαι ανάμεσα σε πολύ καλούς φίλους με τους οποίους γυρίζω όλο τον κόσμο.

Μετάνιωσες ποτέ για την αλλαγή της εταιρείας σας;
Όχι ...ακόμα. Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι. Έχω παρατηρήσει πολλές διαφορές από το προηγούμενο label αφού πλέον εντάξαμε στο πρόγραμμα μας και την περιοδεία στην Αμερική που μπορεί να γίνει πλέον κάτω από τις καλύτερες συνθήκες και προϋποθέσεις με το καλύτερο promotion.

Πότε σκέφτηκες για πρώτη φορά ότι οι Edguy είναι ένα πετυχημένο group;
Για μένα μάλλον ήταν στο πρώτo live που είδα πολύ κόσμο κάτω από τη σκηνή. Για το group άλλωστε όλα προχώρησαν σχετικά αργά. Είμαστε μαζί 14 χρόνια, έχουμε βγάλει 7 δίσκους και θα γυρίσουμε τον κόσμο για τρίτη φορά. Στο πρώτο μας live θυμάμαι ότι είχαμε 10 με 15 άτομα για κοινό και όσο πέρναγε ο καιρός και κυκλοφορούσαν μία μία οι δουλειές μας οι χώροι που παίζαμε γέμιζαν.

Έχεις κάποια συμβουλή να δώσεις στους νέους κιθαρίστες;
Αυτό που πρέπει οπωσδήποτε να κάνουν είναι να δουλεύουν πολύ την τεχνική τους όσο βαρετό και αν είναι. Αυτό που έκανα εγώ είναι να βάζω στο cd player ένα κομμάτι που μου αρέσει και να προσπαθώ να ακολουθήσω με την κιθάρα μου.

Έχεις κάτι να πεις στο ελληνικό κοινό;
Θέλω πραγματικά να σας ευχαριστήσω όλους για την εκτίμηση και την υποστήριξη που μας δείχνετε αλλά και την ανταπόκριση που δείξατε στο τελευταίο live που κάναμε στην Ελλάδα. Ελπίζω να σας δούμε σύντομα στην τωρινή περιοδεία.

Σ' ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο που αφιέρωσες στη συζήτηση μας...
Εγώ σ' ευχαριστώ για την κουβέντα που είχαμε και υπόσχομαι μια συνάντηση από κοντά μόλις έρθουμε στην Ελλάδα. Σε καληνυχτώ από τη σκοτεινή και χειμωνιάτικη Γερμανία...

  • SHARE
  • TWEET