Συνέντευξη: Katatonia

Από τον Άλκη Κοροβέση, 30/09/2006 @ 07:28
Βράδυ Σαββάτου 23/9 και δύο συντάκτες του rocking.gr, κυνηγημένοι από τη βροχή, βρίσκονται στα καμαρίνια του Gagarin για να κάνουν συνέντευξη με τους Katatonia, το συγκρότημα που με το έβδομο album του, "The Great Cold Distance", κατάφερε να εδραιωθεί στη συνείδηση του κοινού ως ένα από τα σημαντικότερα σχήματα του ατμοσφαιρικού ήχου. Παρόντος ολόκληρου του συγκροτήματος, οι Jonas Renkse (φωνή) και Anders Nystrom (κιθάρα) ανέλαβαν να απαντήσουν στις ερωτήσεις μας, αλλά όντας απόλυτα βαριεστημένοι δικαιολόγησαν πλήρως το όνομα του συγκροτήματος. Διαβάστε τη συνέντευξη αν θέλετε να μάθετε τι θα γίνει με το επερχόμενο dvd του συγκροτήματος, αν υπάρχει πιθανότητα να μπουν γυναικεία φωνητικά σε κάποια μελλοντική κυκλοφορία τους, ποιο από τα album τους θα έπαιζαν ολόκληρο ζωντανά και πώς αισθάνθηκαν σε παλαιότερο Rockwave παίζοντας με τον ήλιο να τους χτυπάει "κατακούτελα"...

Καλησπέρα παιδιά! Ας αρχίσουμε με ένα σχόλιο για το τελευταίο σας album, το "The Great Cold Distance". Είστε ευχαριστημένοι; Θα αλλάζατε κάτι;
Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα και δε θα αλλάζαμε τίποτα. Ο δίσκος είναι "τέλειος" υπό την έννοια ότι ακούγεται όπως τον είχαμε στο μυαλό μας. Η αλήθεια είναι ότι δε θέλουμε να αλλάζουμε πολύ τον ήχο μας από δίσκο σε δίσκο. Φυσικά πάντα υπάρχουν κάποια πράγματα που θα μπορούσαν να είναι καλύτερα, αλλά όχι κάτι το σημαντικό.

Θεωρείτε πως με το "The Great Cold Distance" έχετε κάνει ένα βήμα μπροστά; Πιστεύετε πως εξελίξατε τη μουσική σας;
Ναι σίγουρα, καθώς η μουσική μας εξελίσσεται φυσιολογικά από μόνη της με την πάροδο των χρόνων. Όταν γράφουμε μουσική δεν πολυσκεφτόμαστε αν πρέπει να αλλάξουμε κάτι συγκεκριμένο ή όχι. Απλά συμβαίνει. Δίνοντας πολλές συναυλίες, καταφέρνουμε να εξελιχθούμε ως μουσικοί και έτσι πιστεύω πως κάθε νέος μας δίσκος είναι ένα βήμα μπροστά για εμάς.

Οι κριτικοί θεωρούν πως οι Katatonia βγάζουν συνεχώς όλο και καλύτερους δίσκους. Τέτοιου είδους τοποθετήσεις σας αγχώνουν όταν πρέπει να ηχογραφήσετε μια νέα δουλειά; Νιώθετε πίεση από τους οπαδούς σας;
Κατ' αρχάς κάθε φορά προσπαθούμε να "υπερβάλλουμε εαυτόν". Κάθε φορά που θα βγει ένας νέος δίσκος μας δε σκεφτόμαστε αν θα πρέπει να είναι καλύτερος ή χειρότερος από τον προηγούμενο. Απλά γράφουμε τη μουσική που μας αρέσει και αισθανόμαστε εκείνη την περίοδο. Στο κάτω - κάτω πάντα θα υπάρξουν κάποιοι που θα πουν πως το νέο album είναι κατώτερο των δυνατοτήτων μας και κάποιοι άλλοι που θα το εκθειάσουν. Δε μπορείς να τους ικανοποιήσεις όλους. Δεν τα σκεφτόμαστε όλα αυτά. Απλά προσπαθούμε να βελτιωνόμαστε για εμάς (σημ.: "in our own minds" είπε συγκεκριμένα).

Οι συλλογές best of συνήθως θεωρούνται ως μια "αλλαγή πλεύσης" για ένα συγκρότημα. Πως και βγάλατε τα "Black Sessions" και "Brave Yesterdays" album; Συνέβη κάποια αλλαγή στους Katatonia;
Δεν ήταν δική μας απόφαση. Ήταν μια απόφαση της δισκογραφικής μας για να πουλήσει περισσότερους δίσκους. Φυσικά πήραμε και εμείς μέρος στην επιλογή των τραγουδιών και στην απόφαση για τα bonus tracks και το bonus dvd, και οι δύο αυτές συλλογές είναι 100% υποστηριζόμενες από το συγκρότημα. Απλά την απόφαση την πήρε η εταιρία μας. Εμείς μόνο βοηθήσαμε και επιβλέψαμε το τελικό αποτέλεσμα, αυτό είναι όλο.

Μια από τις σύγχρονες τάσεις στο χώρο της metal μουσικής είναι τα υπερτεχνικά μέρη, τα οποία συγκροτήματα όπως οι Opeth, οι Nevermore και οι Mastodon χρησιμοποιούν κατά κόρον. Θα αλλάζατε ποτέ τον ήχο σας προς το πιο τεχνικό; Θα βάζατε ποτέ περισσότερα πλήκτρα ή γυναικεία φωνητικά για να μην κατηγορηθείτε για "επανάληψη";
Νομίζω ότι κάποιος μπορεί να είναι progressive χωρίς να παίζει "παπάδες". Σίγουρα για κάποια συγκροτήματα είναι πρόκληση να παίζουν τόσο τεχνικά, αλλά σίγουρα οι Katatonia δεν ακολουθούν αυτή τη λογική. Θέλουμε απλά να παίζουμε ενδιαφέροντα πράγματα για τους εαυτούς μας. Μπορεί να προσθέτουμε κάποια κιθαριστικά κόλπα από εδώ και από εκεί, αλλά μέχρι εκεί. Αναφορικά με τα πλήκτρα, όπως ξέρεις τα χρησιμοποιούμε στη μουσική μας από την αρχή του συγκροτήματος, αλλά πάντα συνοδευτικά. Δεν έχουμε και δε νομίζω ότι θα πάρουμε κάποιον μόνιμο πληκτρά. Επίσης ούτε γυναικεία φωνητικά θα βάλουμε. Ξέρω ότι είναι η πιο πρόσφατη "μόδα" στο χώρο, αλλά είμαστε πλέον πολλά χρόνια στη metal σκηνή ώστε να επηρεαστούμε από κάτι τέτοιο.

Το όνομα του συγκροτήματος προέρχεται από την ελληνική λέξη "κατατονία" η οποία είναι μια ψυχολογική ασθένεια βαριάς μορφής. Δε φοβάστε ότι με ένα τέτοιο όνομα είστε "καταδικασμένοι" να παίζετε μελαγχολική μουσική;
Κοίτα, όταν διαλέξαμε το όνομα ήμασταν πιτσιρικάδες και θέλαμε κάτι που να ακούγεται ωραία και να σημαίνει κάτι το μελαγχολικό, καθώς αυτή ήταν και η κατεύθυνση μας τότε. Από τότε πιστεύω πως η μουσική μας παραμένει στενάχωρη και μελαγχολική, άρα το όνομα μάς ταιριάζει ακόμα απόλυτα.

Όταν παίξατε στην Ελλάδα το 2003 είχατε βιντεοσκοπήσει κάποια από τα μέρη της συναυλίας για να τα χρησιμοποιήσετε σε ένα επερχόμενο dvd. Το μοναδικό live dvd των Katatonia μέχρι σήμερα είναι ένα bonus dvd στη συλλογή "Black Sessions". Σκοπεύετε να βγάλετε κάποιο άλλο dvd; Πότε;
Το dvd μας είναι ακόμα στα σκαριά. Προσπαθούμε να βιντεοσκοπούμε όσες περισσότερες συναυλίες γίνεται, καθώς όταν βγει θέλουμε να είναι κάτι το πραγματικά ξεχωριστό και όχι κάποια προχειροδουλειά. Έχουμε ήδη βιντεοσκοπήσει κάποιες συναυλίες μας "επαγγελματικά", με πλήρες συνεργείο και συνεχίζουμε να δουλεύουμε πάνω στο dvd. Η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω πότε ακριβώς θα κυκλοφορήσει, αλλά ελπίζω να είναι σύντομα (σημ.: μας φώτισες!).

Πριν από κάποια χρόνια στο ΑΝ παίξατε κάποια παλαιότερα κομμάτια σας με τα original brutal φωνητικά τους και χαροποιήσατε πολύ τους οπαδούς σας. Συνεχίζετε να το κάνετε αυτό; Πιστεύετε ότι όσοι εγκαταλείπουν τα brutal φωνητικά ή αγνοούν τις πρώτες δουλειές τους, προδίδουν την ιστορία τους;
Θα μου άρεσε πολύ να παίζαμε περισσότερα από τα παλιότερα κομμάτια, αλλά η φωνή μου πλέον δε μπορεί να τα υποστηρίξει με πολλή άνεση όπως παλαιότερα. Συνεχίζουμε να παίζουμε ένα κομμάτι με death metal φωνητικά σε κάθε set μας, καθώς αυτό ευχαριστεί και εμάς και τους οπαδούς μας.

Οι Lordi πήραν την πρώτη θέση στο φετινό διαγωνισμό της Eurovision. Πιστεύετε πως αυτό το γεγονός θα βοηθήσει το metal ή θα το κάνει πιο mainstream; Μήπως το ακραίο metal κινδυνεύει;
Κατ' αρχάς πιστεύω πως οι Lordi παίζουν ένα εκσυγχρονισμένο heavy metal, άρα δεν έχουν και πολλή σχέση με την ακραία σκηνή. Ως εκ τούτου θεωρώ το γεγονός μικρής σημασίας. Δε νομίζω ότι έγινε κάτι σημαντικό. Το ακραίο metal πάντως σίγουρα δεν κινδυνεύει.

Οι Σουηδοί μουσικοί συνηθίζουν να παίζουν πολλά διαφορετικά όργανα. Παραδείγματος χάριν εσύ εκτός από τα φωνητικά έχεις παίξει και κιθάρα, μπάσο και τύμπανα κατά καιρούς. Μήπως τελικά έχετε ένα παραπάνω ζευγάρι χέρια;
(Γέλια) Αλήθεια δεν ξέρω, αλλά έχεις δίκιο που το παρατήρησες. Δεν ξέρω, ίσως βαριόμαστε εύκολα και ασχολούμαστε με κάποιο άλλο όργανο για να γεμίσουμε τις ώρες μας.

Σε παλαιότερη του συνέντευξη στο rocking.gr, ο Peter Lindgren των Opeth χαρακτήρισε τους Katatonia ως "το καλύτερο σουηδικό συγκρότημα των καιρών μας". Πως αντιδράτε σε ένα τέτοιο σχόλιο;
Είναι μεγάλη τιμή. Μας ευχαριστεί πολύ.

Τι έχετε να μας πείτε για τους October Tide; Σχηματίστηκαν μια περίοδο κατά την οποία οι Katatonia είχαν μισοδιαλυθεί. Ή μήπως είχαν διαλυθεί εντελώς και οι October Tide ήταν το επόμενο σας βήμα;
Ναι, η αλήθεια είναι ότι είχαμε διαλυθεί τότε, καθώς νομίζω ότι όλοι μας χρειαζόμασταν ένα διάλειμμα. Εγώ και ο Fred (σημ.: Norrman, κιθάρα) σχηματίσαμε τότε τους October Tide και ο Anders (σημ.: Nystrom, κιθάρα) είχε φτιάξει τους Diabolical Masquerade καθώς όλοι μας χρειαζόμασταν κάποιο χρόνο και χώρο μακριά ο ένας από τον άλλον. Η διάλυση ήταν όμως, όπως αποδείχθηκε, προσωρινή.

Πιστεύω πως έχετε καταπληκτικά εξώφυλλα. Προσπαθείτε να τα κάνετε να ταιριάζουν με το ύφος της μουσικής σας; Είναι σημαντικά για εσάς;
Ναι σίγουρα προσπαθούμε κάθε φορά να εκφραστούμε και μέσω των εξωφύλλων μας. Δεν υπάρχει κάποιο κρυμμένο μήνυμα ή κάτι τέτοιο, απλά προσπαθούμε με το εξώφυλλο να αποδώσουμε κάθε φορά το συναίσθημα των δίσκων μας. Δεν είναι πάντα εύκολο, αλλά πιστεύω πως γενικά τα καταφέρνουμε.

Ο Jon Nodtveidt των Dissection αυτοκτόνησε κάποιους μήνες πριν. Τον ξέρατε προσωπικά; Τι άποψη έχετε για την πράξη του;
Τον είχα γνωρίσει σε κάποια φάση πίσω στα '90s. Το συγκρότημα του νομίζω ότι ήταν από τα πρώτα που όρισαν τον "τυπικό" σκανδιναβικό ήχο και ειδικά τα πρώτα δύο album τους είναι πολύ καλά. Δεν έχω να πω κάτι συγκεκριμένο για την πράξη του. Είναι πολύ κακό και λυπηρό όταν συμβαίνει.

Στο επίσημο site σας αναφέρετε το Milwaukee Metal Fest του 2000 ως τη χειρότερη στιγμή στην καριέρα σας. Τι είχε συμβεί τότε;
Όλα είχαν πάει στραβά τότε. Δεν είχαμε τον εξοπλισμό μας εκεί και έτσι αναγκαστήκαμε να δανειστούμε κάτι απαράδεκτα όργανα και το set πήγε χάλια. Ήταν πραγματικά μια πολύ κακή στιγμή στην καριέρα μας.

Σήμερα (23/09) είναι η τρίτη σας εμφάνιση στην Ελλάδα. Την πρώτη είχατε παίξει σε ένα πολύ μικρό club (σημ.: ΑΝ) και τη δεύτερη στο Rockwave Festival, μέρα μεσημέρι. Ποιους χώρους και ποιες συνθήκες προτιμάτε;
Σίγουρα προτιμάμε τους μικρούς χώρους όπου είσαι πολύ κοντά στο κοινό και καταλαβαίνεις ακριβώς τι αισθάνεται. Ειδικά αν είναι και γεμάτο το club είναι ακόμα καλύτερα. Στα μεγάλα φεστιβάλ υπάρχει και πολύς κόσμος που έχει έρθει για να δει κάποιον άλλον καλλιτέχνη κι όχι εσένα και έτσι το κοινό "χάνει" σε ομοιογένεια και αντιδράσεις. Το προτιμώ όταν ο κόσμος που έρχεται στις συναυλίες μας γίνεται μέρος της μουσικής μας και δε στέκεται απλά απαθής.

Σχετικά με την εμφάνιση σας στο Rockwave, πολλοί θεατές και κριτικοί αισθάνθηκαν πως οι Katatonia χάνουν ένα μεγάλο μέρος της μαγείας τους όταν παίζουν σε έναν ανοιχτό χώρο υπό το φως του ήλιου. Συμφωνείτε;
Ναι σίγουρα δε μας πολυάρεσε να παίζουμε μουσική και να μας χτυπάει ο ήλιος. Φυσικά μπορούμε να το κάνουμε αν το επιβάλλουν οι συνθήκες, αλλά σίγουρα προτιμάμε να παίζουμε βράδυ και σε κλειστούς χώρους.

Γιατί όλοι οι Σκανδιναβοί χρησιμοποιούν τα αρνητικά συναισθήματα ως πηγή έμπνευσης; Γιατί τα τραγούδια σας πάντα ασχολούνται με την αρνητική πλευρά των συναισθημάτων;
Δεν ξέρω αν το κάνουν όλοι, πάντως προσωπικά πιστεύω πως η μουσική μας είναι ένας καλός δίαυλος για να μεταφέρεις τα αρνητικά συναισθήματα έξω από τον εαυτό σου. Είναι ο πιο δημιουργικός τρόπος και σίγουρα είναι καλύτερο από το να κάθεσαι στο δωμάτιο σου και να αισθάνεσαι μίζερος.

Σημείωση: σε αυτό το σημείο ακολουθεί ένα πεντάλεπτο όπου μιλάμε για τη θέση του metal σε Φινλανδία και Σουηδία, καθώς και για τη βράβευση των In Flames από τη σουηδική κυβέρνηση. Δεν αναπαράγω τα λεγόμενα του, καθώς οι απαντήσεις είναι ακριβώς οι ίδιες με του Lindgren στη συνέντευξη του στο περιοδικό μας κάποιους μήνες πριν. Όσοι θέλετε να τη διαβάσετε, πατήστε εδώ.



Ποια ελληνικά metal συγκροτήματα γνωρίζετε; Ξέρετε κανέναν Έλληνα μουσικό;
Δυστυχώς δεν έχει τύχει να ακούσουμε τους God.Fear.None που ανοίγουν για εμάς απόψε. Ξέρουμε τον drummer των Nile (σημ.: Γιώργο Κόλλια) από τον καιρό που ήταν ακόμα στους Nightfall, φυσικά τους Rotting Christ, τους Septic Flesh... Δε νομίζω ότι ξέρω κάποιον άλλο.

Κανένα νέο για τους Bloodbath (σημ.: side project του Renkse);
Για την ώρα το project έχει παγώσει. Θέλουμε σίγουρα να ηχογραφήσουμε και άλλο ένα δίσκο, αλλά πρέπει πρώτα να βρούμε τραγουδιστή. Θα θέλαμε σίγουρα να περιοδεύσουμε και ως Bloodbath, αλλά σίγουρα εξαρτάται από το πόσο χρόνο έχουν οι εμπλεκόμενοι.

Θέλω τώρα ένα σχόλιο για τα παρακάτω συγκροτήματα: Opeth.
Πολύ καλό συγκρότημα και πολύ καλοί φίλοι. Γνωριζόμαστε από την εποχή που ακόμα πάλευαν για να βγάλουν ένα demo. Είναι πολύ καλό που γνωρίζουν πλέον τόσο μεγάλη επιτυχία.

In Flames.
Άλλο ένα συγκρότημα που είναι στη σκηνή πολύ καιρό. Πολύ καλά παιδιά και εξαιρετικοί μουσικοί. Η αλήθεια είναι ότι προτιμώ τις παλαιότερες δουλειές τους περισσότερο.

Τι πιστεύετε για τους Nightwish και όλη αυτή την τελευταία μόδα με τα γυναικεία φωνητικά στο χώρο του metal;
Εμένα δε μου αρέσουν, δεν είναι η μουσική που προτιμώ. Το σίγουρο είναι ότι αυτή η τάση νομίζω πως ήρθε για να μείνει. Ο κόσμος τους γουστάρει και θα συνεχίζει να ακούει αυτού του τύπου τα συγκροτήματα. Το λυπηρό είναι ότι κάποια μεγάλα συγκροτήματα που υπάρχουν πολύ καιρό στη σκηνή, όπως οι Τhe Gathering, δεν απολαμβάνουν της ίδιας δημοσιότητας με τους Nightwish, γιατί δεν έχουν το ίδιο "hype". Οι Nightwish πάντως είναι πολύ mainstream για μένα.

Πολλοί θεωρούν ότι οι μεγάλοι του παρελθόντος, όπως οι Μetallica και οι Maiden, έχουν στερέψει από ιδέες και έτσι το βάρος πέφτει στα νεότερα σχήματα. Νιώθετε πως πρέπει να "σώσετε το metal";
Συμφωνώ, ειδικά οι Metallica και οι Maiden με έχουν απογοητεύσει. Κοίτα, αν ο κόσμος είναι απογοητευμένος από αυτούς και αρχίσει να ψάχνεται περισσότερο και ανακαλύψει τους Katatonia ή κάποια άλλα νεότερα σχήματα που έχουν πολλά να δώσουν, νομίζω ότι είναι πολύ καλό για τη σκηνή. Κάποιοι μεγάλοι πιστεύω πως καλό θα ήταν να διαλύονται όσο ακόμα μπορούν να φύγουν με το κεφάλι ψηλά. Σίγουρα η σκυτάλη πρέπει να περάσει στις νεότερες γενιές. Πάντως πρέπει να έχουμε και υπομονή. Μπορεί οι Metallica να επιστρέψουν με ένα πολύ καλό album, ποτέ δεν ξέρεις.

Στην αρχή των '90s η "αγία τριάδα" του ατμοσφαιρικού ήχου ήταν οι Paradise Lost, οι Anathema και οι My Dying Bride. Πλέον οι Katatonia θεωρούνται ηγέτες του ιδιώματος. Ποια άλλα συγκροτήματα θεωρείς πως είναι στην κορυφή του ατμοσφαιρικού ήχου αυτή τη στιγμή;
Οι Paradise Lost, αν και έχουν αλλάξει κάπως ύφος, είναι ακόμα σημαντικοί, καθώς κατά τη γνώμη μου αυτοί δημιούργησαν το συγκεκριμένο ήχο. Οι My Dying Bride είναι πιο προσκολλημένοι στον κλασικό ήχο, αλλά έχω σταματήσει να τους ακούω εδώ και κάποια χρόνια. Πάντως συνεχίζω να πιστεύω πως τα παλαιότερα συγκροτήματα συγκαταλέγονται ακόμα στα καλύτερα του είδους.

Με ποιο από τα σύγχρονα συγκροτήματα θα θέλατε να περιοδεύσετε;
Δύσκολη ερώτηση... Θα έλεγα τους Tool. Δεν το έχω σκεφτεί πάντως.

Ερώτηση για τον Anders Nystrom: Το τελευταίο album των Diabolical Masquerade μου θύμισε μια μίξη soundtrack και του ήχου των Arcturus. Ποιες είναι οι βασικές σας επιρροές; Θες να μας πεις κάτι για το θέμα;
A.N.: Καλά κάνεις και το αναφέρεις. Οι επιρροές μας κυμαίνονται στο χώρο των horror movies και του αντίστοιχου ήχου κι έτσι θελήσαμε να δημιουργήσουμε κάτι που να ηχεί έτσι. Αυτές τις ταινίες βλέπω τώρα τελευταία και ομολογώ πως με έχουν επηρεάσει πολύ. Παλαιότερα επηρεαζόμουν περισσότερο από το χώρο της φαντασίας και τα μεσαιωνικά, αλλά τώρα θέλω απλά να γράφω horror μουσική με την αισθητική των ταινιών του Tim Burton για παράδειγμα. Θα ήθελα η μουσική μας να αποτελεί το soundtrack για κάποιο από τα "Hellraiser" ή τα "Omen", αυτή είναι η λογική.

Φέτος οι Metallica περιόδευσαν παίζοντας ολόκληρο το "Master Of Puppets". Αν έπρεπε οι Katatonia να τιμήσουν ένα από τα album τους αντίστοιχα, ποιο θα ήταν;
Α.Ν.: Νομίζω ότι θα έπρεπε να κάνουμε το "Brave Murder Day" με τα original brutal φωνητικά του.
J.R : Πιστεύω πως θα έπρεπε να τιμήσουμε το "Last Fair Deal Gone Down".

Ποιο από τα album σας θεωρείς ότι σας εκτίναξε σε δημοτικότητα; Ποιο είναι το σημαντικότερο album των Katatonia;
Α.Ν.: Σίγουρα το "Discouraged Ones" ήταν ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός για εμάς, αν και είχε βγει από μια μικρή εταιρία. Το "Tonight's Decision" είχε βγει από την Peaceville που είναι μεγαλύτερη εταιρία και σίγουρα ήταν άλλο ένα βήμα μπροστά για τους Katatonia, αλλά κατά την άποψη μου το album που μας εδραίωσε στα αυτιά του κοινού ήταν το "Last Fair Deal Gone Down". Οι πωλήσεις μας αυξήθηκαν, είχαμε περισσότερες προσκλήσεις για συναυλίες και η αποδοχή του κόσμου ήταν πολύ καλή.

Σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη.
Και εμείς ευχαριστούμε.

Υ.Γ.: Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την On Stage για τον προγραμματισμό της συνέντευξης και τον επαγγελματισμό της.

  • SHARE
  • TWEET