Συνέντευξη Enslaved

«Το "Below The Lights" πήρε μαζί του την κληρονομιά της μπάντας, αλλά παράλληλα μας οδήγησε σε μια νέα και άγνωστη περιοχή»

Από τον Αντώνη Κονδύλη, 18/09/2012 @ 12:04
Οι Enslaved είναι μία από τις πιο δημιουργικές και ενδιαφέρουσες μπάντες στο σύνολο της metal σκηνής για πολλά χρόνια τώρα. Είναι η Νορβηγική μπάντα που έχει ωριμάσει με τον πιο ενδιαφέρον τρόπο. Το βέβαιο είναι ότι κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών, μας πρόσφερε μερικά εξαιρετικά άλμπουμ, τοποθετώντας τον πήχη κάθε φορά υψηλότερα. Η κυκλοφορία του νέου τους album με τίτλο "Riitiir" δίνει στο Rocking.gr την ευκαιρία να μιλήσει με τον Ivar Bjørnson, κιθαρίστα και βασικό συνθέτη της μπάντας. Η αναλυτική του προσέγγιση στις ερωτήσεις μας, βοηθά να έχουμε μια σαφή εικόνα του νέου τους άλμπουμ, όπως επίσης για το παρελθόν αλλά και τα μελλοντικά σχέδια της μπάντας.

Γεια σου Ivar, τι κάνεις;
Πολύ καλά.

Συγχαρητήρια για το νέο σας άλμπουμ; Πόσο καιρό δουλέψατε για το "Riitiir";
Σε ευχαριστώ. Έχουμε εργαστεί για το "Riitiir" από τον Ιανουάριο του 2011, στην πραγματικότητα αμέσως μετά την περιοδεία σε Ευρώπη - ΗΠΑ στο τέλος του 2010. Υπήρχε μια ενεργητικότητα και ένα θετικό αίσθημα μέσα και γύρω από το συγκρότημα και κάποιες ιδέες μας έρχονταν, ενώ ήμασταν ήδη σε περιοδεία. Μας εξέπληξε το γεγονός της τόσο μεγάλης έμπνευσης που κρυβόταν εκεί. Έτσι, δύο χρόνια μετά το τελευταίο άλμπουμ μας, είχαμε ένα νέο, το οποίο προέκυψε μέσα από τη σκληρή δουλειά. Ήταν δύο από τα καλύτερα χρόνια της καριέρας μας μέχρι τώρα.

EnslavedΚυκλοφορείτε ένα άλμπουμ σχεδόν κάθε δύο χρόνια και προσφέρεται πάντα νέες ιδέες. Από πού αντλείτε έμπνευση, για τη μουσική και τους στίχους;
Υποθέτω ότι συνδέεται με το πώς σχετίζουμε τη μουσική με τους ανθρώπους έξω από την μπάντα. Μου αρέσει να ακούω μουσική σε κάθε περίσταση, προσπαθώ να ανακαλύπτω τη μουσική αλλά και να λαμβάνω κάποιες συμβουλές από ανθρώπους-φίλους σε όλο τον κόσμο. Στέλνω το άλμπουμ να το ακούσουνε, σε mp3 μορφή, και στη συνέχεια ελέγχω τα σχόλια και τις ιδέες από αυτούς. Τις περισσότερες φορές δεν μου αρέσει, αλλά σχεδόν κάθε φορά υπάρχει κάτι που μου αρέσει και υπάρχει κάτι νέο που μπορεί να με εμπνεύσει. Όταν δεν παίζουμε για τους Enslaved, δουλεύουμε με τη μουσική. Μερικοί από μας εργάζονται με την παραγωγή συναυλιών, κάποιοι άλλοι είναι δάσκαλοι μουσικής ή δουλεύουν σε ένα στούντιο μουσικής. Μουσική, μουσική.

Είστε 24/7 στη μουσική.
Εντελώς. Και αυτό κάνει τη μουσική να θέλει να έρθει σε εμάς. Ακούγεται λίγο σαν κάτι το μυστηριακό, ότι η μουσική είναι κάτι σαν μια οντότητα. Ίσως είναι βιολογικό και στο μυαλό, ίσως έρχεται από το διάστημα. Τα πράγματα όμως εξελίσσονται έτσι.

EnslavedΥπάρχει κάποιο συγκεκριμένο concept στο "Riitiir";
Ναι υπάρχει. Ο όρος concept είναι λίγο συγκεχυμένος. Θα προτιμούσα να το πω θεματικό (σ.σ. χρησιμοποίησε τη λέξη thematic) άλμπουμ. Το θέμα του άλμπουμ σχετίζεται με την ιστορία, τις λειτουργίες και τους μηχανισμούς των τελετών (σ.σ. Ritual), που χρησιμοποιούνται από τον άνθρωπο. Δεν υπάρχει κάποια προφανής σχέση μεταξύ των στίχων. Οι τελετές είναι το θέμα των στίχων. Μερικοί στίχοι, όπως στο ομότιτλο τραγούδι είναι περισσότερο προσανατολισμένοι σε ιστορικά και ανθρωπολογικά θέματα. Είναι εμπνευσμένοι από τη χρήση της τελετής σε πολλούς διαφορετικούς πολιτισμούς, στην Αίγυπτο ή ακόμα και στην Ελληνική μυθολογία. Υπάρχει μια μυστηριακή ιστορία εκεί. Κάποιοι από τους στίχους είναι περισσότερο ψυχολογικά ή φιλοσοφικά προσανατολισμένοι. Ασχολούνται με το γιατί οι άνθρωποι προσπαθούν να αλλάξουν τα πράγματα και τον εαυτό τους μέσα από τις τελετές. Αυτό που αλλάζουν είναι ο κόσμος έξω από τον εαυτό τους ή είναι ο τρόπος που βλέπουν τον κόσμο; Κάποιοι από τους στίχους κοιτάνε στο μυστηριακό, αποκρυφιστικό μέρος της λειτουργίας της τελετής, εγείροντας ερωτήματα για το πως χρησιμοποιήσει δυνάμεις έξω από τον κόσμο. Πρόκειται για μια εξερεύνηση του εαυτού μας και του κόσμου γενικότερα.

Σε σύγκριση με τα δύο τελευταία άλμπουμ σας, πού εντοπίζεις τις διαφορές μεταξύ αυτών και του "Riitiir";
Νομίζω ότι το “Vertebrae” και το "Axioma Ethica Odini" είναι πιο εξειδικευμένα άλμπουμ, με την έννοια ότι το “Vertebrae”  πηγαίνει σε ένα πολύ εσωστρεφές και πιο μελωδικό χώρο, ενώ το "Axioma Ethica Odini" είναι πιο βαρύ, πιο ευθύ και άμεσο. Το "Riitiir" έχει και τις δύο αυτές κατευθύνσεις. Δεν είναι εξειδικευμένο, είναι ένα άλμπουμ που λαμβάνει υπόψη το σύνολο της εξερεύνησης των διαφόρων εκφράσεων των Enslaved των δύο τελευταίων άλμπουμ. Πρόκειται για ένα φυσιολογικό βήμα όχι απαραίτητα μόνο από το τελευταίο, αλλά ένα φυσιολογικό βήμα, αν συνδυάσουμε τις 2 προηγούμενες δουλειές μας.

EnslavedΠιστεύεις ότι το νέο άλμπουμ έχει τα χαρακτηριστικά να κάνει μεγαλύτερη επιτυχία από ό,τι τα δύο προηγούμενα άλμπουμ σας;
Η θεωρία μου είναι ναι, αλλά δεν έχω τα στοιχεία για να το υποστηρίξω. Το "Riitiir" έχει μια οριζόντια και μια κατακόρυφη δύναμη την ίδια στιγμή. Ίσως, το "Axioma Ethica Odini" πηγαίνει μπροστά σε ένα οριζόντιο πλάνο, ενώ το “Vertebrae” είναι κάθετο με την έννοια ότι είναι πιο αργό στον τρόπο που τα πράγματα εξελίσσονται. Νομίζω ότι καταφέραμε να τα συνδυάσουμε αυτά στο νέο μας άλμπουμ. Λειτουργεί σε χαμηλή ένταση, γιατί οι δομές των τραγουδιών είναι αρκετά πιασάρικες και ισχυρές, αλλά την ίδια στιγμή λειτουργεί επίσης σε πιο δυνατές εντάσεις και ειδικά με ακουστικά μπορείτε να ανακαλύψετε νέα πράγματα. Και τα δύο είναι αρκετά άμεσα, αλλά το "Riitiir" έχει τη δυνατότητα να υπάρξει μεγάλο χρονικό διάστημα στο μυαλό των ανθρώπων.

Παρακολουθώ τους Enslaved από την εποχή των demo. Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών δεν έχετε σταματήσει να εξελίσσεστε, να ωριμάζετε, ενσωματώνοντας νέα στοιχεία από διαφορετικά είδη στον ήχο σας. Πώς προέκυψε αυτό; Πώς πήρατε την απόφαση να το κάνετε, γιατί δεν είναι πολύ κοινό μπάντες να στρέφονται σε αυτού του είδους τον πειραματισμό;
Ήμασταν λίγο τυχεροί, γιατί ηχητικά ήμασταν λίγο λιγότερο καταιγιστικοί (σ.σ. bombastic) τα πρώτα χρόνια. Ήμασταν ένα κομμάτι του κινήματος, μια black metal μπάντα. Στα μέσα της δεκαετίας του 90, και στα τέλη της δεκαετίας του 90, ήταν πολύ σημαντικό να είσαι μια Νορβηγική black metal μπάντα, προκειμένου να είναι σε θέση να συμμετέχεις σε φεστιβάλ, ή να περιοδεύεις ή να έχεις την κάλυψη των μέσων ενημέρωσης. Έτσι, βρισκόμασταν πολύ χρόνο με ανθρώπους που ρωτούσαν "Είστε μια black metal μπάντα;" και απαντούσαμε "Όχι". Φυσικά έχουμε επηρεαστεί από αυτό το είδος της μουσικής. Στη συνέχεια, χάσαμε το ενδιαφέρον και προσπαθήσαμε κάτι στον ευρύτερο black metal χώρο. Την ίδια στιγμή αυτό έγινε το πλεονέκτημα, γιατί όταν συνειδητοποιήσαμε τα πράγματα μετά το "Blodhemn", νιώσαμε ότι είχαμε εξερευνήσει πολλές black metal επιρροές μας και αρχίζαμε να σφραγίζουμε αυτό το κομμάτι. Δεν υπήρχανε πολλά ακόμα να συλλέξουμε από αυτή την πορεία. Τότε ανακαλύψαμε ότι το σύμπαν μας μουσικά ήταν πολύ ανοικτό και αποφασίσαμε να αρχίσουμε να ασχολούμαστε με άλλες επιρροές. Είμαστε άνθρωποι του metal, που είναι μια χαρά, αλλά είχαμε ανθρώπους στο συγκρότημα που ενδιαφέρονται για την δεκαετία του ‘70, προσωπικά ενδιαφέρομαι για κάποια από τα post rock και metal πράγματα σαν τους Swans κλπ. Πριν το "Mardraum", δεν ήταν ότι είχαμε αποφασίσει να αλλάξουμε κατεύθυνση, ήταν περισσότερο ότι προέκυψε το νέο υλικό και θέσαμε το ερώτημα απλά ότι αυτό θα μας οδηγήσει κάπου αλλού και αν θα πηγαίναμε να το κάνουμε. Και είπαμε ας το κάνουμε. Αν του κόσμου του αρέσει, είναι ΟΚ, αν δεν τους αρέσει, επίσης ΟΚ. Αυτό ήταν φυσικό. Όταν λάβαμε την θετική ανταπόκριση μετά το "Mardraum", μας ενθάρρυνε να συνεχίσουμε με αυτό και μετά από εκείνο το σημείο δεν υπήρχε η ιδέα να το σταματήσουμε ή οτιδήποτε άλλο. Νομίζω ότι το όλο θέμα είναι να είσαι πολύ ειλικρινής σχετικά με αυτό που κάνεις. Πολλοί από τους συναδέλφους μας εγκαταλείψαν, επειδή κουράστηκαν να είναι σε  αυτό το είδος της μπάντας.

EnslavedΜπορούσατε να φανταστείτε ότι η μπάντα θα ακολουθήσει αυτό το μονοπάτι, ιδίως στις αρχές της δεκαετίας του 1990;
Πραγματικά όχι. Στο πρώτο άλμπουμ είχαμε όλα αυτά τα καρφιά, είχαμε μια διαφορετική κατεύθυνση και διαφορετικά κίνητρα. Όχι, δεν υπήρχε καμία πιθανότητα να φανταστούμε αυτό. Εμείς ακόμα δεν φανταζόμασταν ότι η μπάντα θα υπήρχε για περισσότερα από πέντε χρόνια. Όταν είσαι τόσο νέος, δεν σκέφτεσαι με αυτούς τους όρους, ότι κάποια μέρα θα μπορούσαμε να παίξουμε σε άλλη χώρα, θα πηγαίνουμε σε περιοδεία, θα έχουμε δίσκους. Ό, τι συνέβη ήταν μια θετική έκπληξη.

Ήταν μια θετική έκπληξη για μας, καθώς σας έχουμε όλα αυτά τα χρόνια. Κατά την παρουσίαση του "Riitiir" γράφω ότι το στοίχημα για μια μπάντα η οποία παρουσιάζει συνεχή δημιουργικότητα είναι το επόμενο άλμπουμ. Με άλλα λόγια, πιστεύεις ότι το επόμενο άλμπουμ σας θα είναι τόσο συναρπαστικό, όπως και τα προηγούμενα;
Ναι, εγώ πάντα το πιστεύω 100%. Είναι επιτακτική ανάγκη να έχουμε μια συνολική και τη μεγαλύτερη πίστη στο επόμενο άλμπουμ που έρχεται. Κατά την άποψη μου, δεν έχει νόημα να αισθάνεσαι ότι έχεις φτάσει στην κορυφή. Είναι καλύτερα να κάνεις κάτι άλλο.

Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο άλμπουμ ή περίοδο των Enslaved που προτιμάς περισσότερο;
Αυτό αλλάζει λίγο ανάλογα με το άλμπουμ στο οποίο δουλεύουμε. Αν είμαστε στο ενδιάμεσο μεταξύ των άλμπουμ, είμαστε στην πιο αντικειμενική στιγμή, επειδή δεν είμαστε στο στούντιο. Είμαι γοητευμένος με ό, τι συνέβη την περίοδο γύρω από το  "Below The Lights". Είναι τόσο αποφασιστικό άλμπουμ, καθώς πήρε μαζί του την κληρονομιά και τις ρίζες της μπάντας, αλλά παράλληλα ήταν αρκετά φιλόδοξο και «χαρούμενο» πηγαίνοντας σε μια νέα και άγνωστη περιοχή. Θυμάμαι επίσης είχαμε ζητήσει από τον Roy Kronheim (ο κιθαρίστας) να εγκαταλείψει το συγκρότημα και μετά την ηχογράφηση ο ντράμερ εγκατέλειψε την μπάντα. Γι 'αυτό και καταλήξαμε από 4 μέλη σε 2 μέλη κατά τη διάρκεια της  δημιουργίας αυτού του άλμπουμ, αλλά αυτό έγινε κανονικά. Έχουμε πολύ καλές αναμνήσεις από την ηχογράφηση του εν λόγω άλμπουμ. Αυτό μου θυμίζει μια συγκεκριμένη αποφασιστικότητα για πράγματα που ήμασταν σε θέση να κάνουμε.

EnslavedΥποστηρίζεις ότι το "Below The Lights" ήταν το άλμπουμ που άνοιξε μια νέα εποχή για την μπάντα;
Νομίζω ότι το "Mardraum" ήταν η αρχή της νέας εποχής, η απόφαση να πάμε και να ανοίξουμε την πόρτα. Το "Monumension" ήταν κάποιο είδος εξερεύνησης, έξω από τα όρια, αλλά επίσης εξαιρετικά απαραίτητο. Με το "Blodhemn", το τελευταίο άλμπουμ πριν από αυτή την περίοδο, είχαμε την αίσθηση ότι η εικόνα ήταν πολύ στατική και ο στόχος μας ήταν πολύ άκαμπτος. Με το "Mardraum" αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε ένα νέο ταξίδι, με το "Monumension" η εικόνα έγινε πάρα πολύ θολή και τότε καταφέραμε να βρούμε την ισορροπία με το "Below The Lights" και να πάρουμε τον δρόμο μας με την πόρτα ανοιχτή, η οποία άνοιξε το δρόμο για εδώ πού βρισκόμαστε τώρα.

Ποιό άλμπουμ ήρθε πιο κοντά στο μουσικό όραμά σου;
Αυτή τη στιγμή θα έλεγα ότι είναι το "Riitiir". Πραγματοποιεί πολλά από τα πράγματα και τις ιδέες που είχα μαζί μου όλα αυτά τα χρόνια, αλλά δεν είχα βρει την κατάλληλη στιγμή για να τα υλοποιήσω. Αν μπορώ να συμπεριλάβω το"Riitir", θα έλεγα αυτό. Αν έπρεπε να το αποκλείσω, γιατί δεν είναι αρκετά παλιό ακόμα, θα έλεγα το "Below The Lights", για τώρα τουλάχιστον. Αυτό θα μπορούσε να αλλάξει σε μια εβδομάδα.

Ποιές είναι οι καλλιτεχνικές φιλοδοξίες σου; Τι θα ήθελες να επιτύχεις ως μουσικός;
Θα ήθελα να συνεχίσω αυτό που κάνω τώρα. Θα ήθελα να υλοποιήσω μερικές από τις δυνατότητες της μουσικής σε ζωντανό περιβάλλον. Δεν μιλώ για έτη φωτός μακριά, μιλάω λίγα επίπεδα πιο πάνω, έτσι που να  είμαστε σε θέση για μια καλύτερη ζωντανή παρουσίαση του υλικού μας και να χρησιμοποιήσουμε περισσότερα οπτικά στη μουσική. Υποθέτω ότι είναι κάτι το απλό. Επιπλέον, θα ήθελα να συνεχίσω να κάνω άλμπουμ με την μπάντα, να περιοδεύω περισσότερο και σε μεγαλύτερη κλίμακα.

EnslavedΑυτό σημαίνει ότι θα υποστηρίξετε το νέο άλμπουμ σας με συναυλίες και περιοδείες;
Απολύτως.

Είναι δυνατόν να σας δούμε ζωντανά στην Ελλάδα;
Μακάρι να μπορούσαμε να παίξουμε στην Ελλάδα. Ήμασταν πολύ κοντά στην Ελλάδα τουλάχιστον δύο φορές, αλλά πολλά συνέβησαν στην Ελλάδα μετά από αυτό. Καταλαβαίνω απόλυτα ότι θα ήταν δύσκολο για έναν διοργανωτή να δεσμευτεί για ένα τόσο μεγάλο αρχικό κόστος, ενώ δεν θα είναι τόσο σίγουρος για το πόσοι θα έρθουν στη συναυλία. Έτσι, αν κάποιος μας θέλει, θα είμαστε εκεί με νέες συνθήκες.

Είχα την ευκαιρία να σας δω ζωντανά πολλά χρόνια πριν, αλλά υπάρχουν πολλοί άλλοι στην Ελλάδα που περιμένουν αυτή τη συναυλία. Να είσαι βέβαιος γι' αυτό.
Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη απογοήτευση, ειδικά την τελευταία φορά, όταν τα πράγματα είχαν ανακοινωθεί. Ήταν μια πολύ σοβαρή οργάνωση, αλλά υποθέτω ότι ήταν η εποχή που τα πράγματα άρχισαν να παίρνουν κακή τροπή για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και καταλαβαίνω ότι ο διοργανωτής ήθελε να περιμένει και να δει αν υπήρχαν σίγουρα πλεονεκτήματα. Αλλά τα πράγματα δεν λειτούργησαν.

Τα prog rock στοιχεία είναι εμφανή στη μουσική σας. Ποιά είναι τα αγαπημένα σου συγκροτήματα;
Από την εποχή του prog rock, δύο μπάντες μου αρέσουν περισσότερο. Οι King Crimson και οι Genesis. Φυσικά, τους λατρεύω όλους. Υπάρχουν και άλλοι βέβαια, οι Yes, οι Rush και όλες αυτές οι σπουδαίες μπάντες. Οι Genesis και οι King Crimson έχουν ένα πλεονέκτημα και μερικές φορές έχουν αυτή την ομορφιά στη μουσική τους. Ειδικά, οι King Crimson έχουν πολλά σκοτεινά στοιχεία και τους φέρνει λίγο πιο κοντά στην καρδιά από τα άλλα.

EnslavedΘα ήθελα να σε ρωτήσω κάτι σχετικά με τη Νορβηγική σκηνή. Την παρακολουθείς τη σκηνή σήμερα;
Ναι. Προσπαθώ να παρακολουθώ ό, τι συμβαίνει. Για μένα οι τελευταίες εξελίξεις στη σκηνή είναι και καλές και κακές. Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν πολλά πράγματα που συμβαίνουν, ιδίως όσον αφορά το ρετρό, όπως το black / thrash. Τα κακά νέα είναι ότι αυτό δεν είναι πραγματικά ενδιαφέρον για μένα προσωπικά, αν και είμαι μεγάλος οπαδός αυτής της μουσικής. Εάν μια μπάντα ακούγεται σχεδόν σαν Kreator και Possessed από τα τέλη του ‘80, προτιμώ να πάω στη συλλογή μου και να ακούσω αυτές τις μπάντες από τα τέλη του ‘80. Αυτό είναι ένα πρόβλημα για μένα τουλάχιστον. Αλλά είναι υπέροχο να βλέπουμε ότι η σκηνή είναι υπό ανάπτυξη. Αυτό που είναι καλό είναι ότι υπάρχουν κάποιες doom μπάντες από τη Νορβηγία που έλειπαν για πολλά χρόνια και λίγο αυτό το alternative metal που έρχεται. Δεν είναι ότι δεν κάνουν τη δική τους μουσική. Είναι ότι η μουσική τους είναι είτε ένας φόρος τιμής στο black metal ή μια κριτική προς τα παλιά συγκροτήματα. Για παράδειγμα, Darkthrone παίζουν punk, αλλά ποιος είναι ο λόγος να παίζεις όπως οι Darkthrone του 1992, αν δεν σου αρέσουν οι νέοι Darkthrone. Είναι καλύτερο να κάνεις κάτι από μόνος σου. Το να χρησιμοποιείς τις μουσικές ικανότητές σου ως ένα εργαλείο για να επικρίνεις τους άλλους είναι πραγματικά κατακριτέο.

Τι μπορούμε να περιμένουμε από τους Enslaved στο μέλλον;
Είναι σίγουρο περισσότερη μουσική. Έχουμε τόσα πολλά να κάνουμε, να παίξουμε σε περισσότερα μέρη και να κάνουμε περισσότερους δίσκους. Σκεφτόμαστε κάποιες άλλες μορφές όπως η δημιουργία ταινίας με συναυλίες, να επικοινωνούμε μέσω του διαδικτύου κάνοντας video art, να συνεργαστούμε με άλλα συγκροτήματα ή μουσικούς. Τι πραγματικά πρόκειται να συμβεί είναι ότι ο κόσμος δεν θα απαλλαγεί από εμάς για άλλα 40-50 χρόνια, αυτό είναι σίγουρο.

Σε ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου. Ήταν χαρά μου να σου μιλήσω.
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ και εγώ.
  • SHARE
  • TWEET