Συνέντευξη Threshold (Karl Groom)

«Ποτέ δεν συμπάθησα τους ανθρώπους που επιβάλλουν τις απόψεις τους με έντονο τρόπο στους άλλους»

Από τον Χρήστο Καραδημήτρη, 16/09/2014 @ 14:13
Οι Threshold ανήκουν σε μια μικρή και ξεχωριστή ομάδα συγκροτημάτων που κάθε τους δουλειά σου υπενθυμίζει την αξία που έχει το αυθεντικό και το όμορφο στη ζωή μας, και φυσικά στη μουσική. Το ίδιο σκέφτομαι και μετά από κάθε επικοινωνία που έχω με κάποιο μέλος των Βρετανών, όπως αυτής που είχα με τον κιθαρίστα της μπάντας Karl Groom, με αφορμή την κυκλοφορία του νέου τους άλμπουμ, "For The Journey". Διαβάστε παρακάτω τα όσα, πολύ ενδιαφέροντα, είχε να πει για το άλμπουμ κι όχι μόνο.

ThresholdΓεια σου Karl και συγχαρητήρια για ένα ακόμα φανταστικό άλμπουμ. Θα πρέπει να υπάρχει μια μαγική φόρμουλα που χρησιμοποιείτε για να βγάζετε τόσο υπέροχα άλμπουμ κάθε φορά, οπότε αν μπορείς μοιράσου τη μαζί μας, χαχα...
Το μόνο που κάνω είναι να γράφω τα καλύτερα δυνατά τραγούδια κατά την περίοδο που οδηγεί σε ένα άλμπουμ και να μην χρησιμοποιώ παλιό υλικό. Θέλω κάθε δίσκος των Threshold να αποτυπώνει τη διάθεση της εκάστοτε χρονιάς. Επίσης, ποτέ δεν θα παρουσιάσουμε τη μουσική μας στην υπόλοιπη μπάντα, μέχρι ο Richard κι εγώ να είμαστε σίγουροι πως είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι. Σε εκείνο το σημείο ξεδιαλύνουμε όλα τα μέρη και τις ενορχηστρώσεις και τις ηχογραφούμε για να τις ακούσουμε.

Πραγματικά, δυσκολεύομαι αφάνταστα να βρω άλλη μπάντα που να είναι όσο αξιόπιστη όσο είστε εσείς, αναφορικά με την ποιότητα των δισκογραφικών δουλειών σας. Θεωρώ πως είναι πραγματικό επίτευγμα αυτό που έχετε κάνει. Τι εξήγηση θα έδινες;
Είναι όμορφο να ακούω ένα τέτοιο σχόλιο, διότι έχουμε προσπαθήσει να αποτυπώσουμε μια ταυτότητα η οποία να είναι ξεκάθαρα των Threshold και να μη μοιάζει με καμία άλλη μπάντα. Μέσα από αυτή την διαδικασία, έχω αντιληφθεί πως πρέπει να βελτιώνεις κάθε στοιχείο σύνθεσης, απόδοσης και παραγωγής σε κάθε άλμπουμ που έπεται. Οι Threshold ξεκίνησαν λόγω της αγάπης για τη μουσική και για να δημιουργήσουν ένα στυλ που δεν μπορούσα να βρω πουθενά αλλού. Ως εκ τούτου, θεωρώ πως είχαμε τις ιδανικές συνθήκες για να δημιουργήσουμε κάτι ξεχωριστό. Αντιλαμβάνομαι ότι δεν μπορεί να ταιριάζει με το γούστο όλου του κόσμου, αλλά είμαι απόλυτα ικανοποιημένος από το γεγονός πως πάντα δίναμε το βέλτιστο δυνατό για να είναι αυτό το συγκρότημα όσο καλύτερο γίνεται.

Threshold - For The JourneyΤώρα, είναι το δεύτερο συνεχόμενο άλμπουμ με τον Damian στα φωνητικά και φαίνεται πως έχετε ένα σταθερό line-up. Αυτό σημαίνει πως όλα δουλεύουν καλά στο στρατόπεδο των Threshold και θα συνεχίσετε ως έχετε; Αλήθεια, πόσο σημαντικό είναι να ξέρεις πως πατάς γερά στα πόδια σου αναφορικά με το line-up;
Αν έμαθα ένα πράγμα από την καριέρα μου στη μουσική, είναι πως όλα τα στοιχεία που έχουν να κάνουν με το επιχειρηματικό κομμάτι της είναι παροδικά. Είναι προτιμότερο να μην κάνεις μακροπρόθεσμα σχέδια με τους μουσικούς και αυτό δεν είναι κάτι που αφορά απαραίτητα μόνο τους Threshold. Πάντα πιστεύαμε πως θα ήταν καταστροφή αν κάποιος αποχωρούσε από τη μπάντα, αλλά φτάσαμε στο σημείο να είμαι το μόνο μέλος που έχει μείνει από την αρχική σύνθεση και όλα είναι ακόμα μια χαρά.

Θα ήθελα να γνωρίζω τι ανταπόκριση λάβατε για το "March Of Progress". Ακόμα θεωρώ πως είναι ένα καταπληκτικό άλμπουμ και πως θα έπρεπε να στρέψει περισσότερη προσοχή προς τη μπάντα. Είστε ικανοποιημένοι με το πώς το δέχθηκε ο κόσμος;
Καταφέραμε το απόλυτα μέγιστο δυνατό με το "March Of Progress", την στιγμή που δεν είχα καμία απολύτως ιδέα πως θα το δεχόταν ο κόσμος, μετά από ένα τέτοιο διάλειμμα. Οι κριτικές από περιοδικά με τις μεγαλύτερες βαθμολογίες και το πόσο άρεσε στους οπαδούς πραγματικά μας εξέπληξαν κατά μια έννοια, διότι πραγματικά ήταν μεγάλο το χρονικό διάστημα από την τελευταία φορά που είχαμε βγάλει ένα άλμπουμ όταν κυκλοφόρησε αυτό. Η διάθεση του άλμπουμ ήταν πολύ θετική για άλμπουμ των Threshold και αντανακλούσε έντονα μια περίοδο της ζωής μου, που τελικά είχα καταφέρει να είμαι πολύ πιο χαρούμενος. Υποθέτω πως αυτό είναι κάτι καλό, αλλά ερχόταν σε αντίθεση με τον πιο συνήθη ήχο των Threshold.

Το "For The Journey" μου μοιάζει ενδεχομένως λιγότερο εντυπωσιακό, αλλά πιο ομοιογενές σε σχέση με το "March For Progress". Συμφωνείς με αυτή μου την άποψη; Ήταν σκόπιμο το να προσπαθήσετε να δημιουργήσετε ένα πιο «συμπαγές» άλμπουμ;
Ήξερα καλά πως δεν θα μπορούσα να κάνω τίποτα για να ξεπεράσω την ανταπόκριση που είχε το "March Of Progress" και δεν ήθελα να κάνω μια διαφορετική εκδοχή του ίδιου πράγματος. Θα μπορούσες να πεις πως τα "Watchtower On The Moon" και "Turned To Dust" αποτελούν κάποιου είδους εξέλιξη του "March Of Progress", αλλά το υπόλοιπο άλμπουμ αντανακλά μια πολύ πιο σκοτεινή και ζοφερή ατμόσφαιρα. Η μελαγχολία αποτελεί ένα στοιχείο που πάντα λάτρευα στη μουσική και το οποίοι ταίριαζε με αυτά που συνέβησαν στα ένα-δυο χρόνια που μεσολάβησαν για το "For The Journey". Οι προσωπικές εμπειρίες κατά τη διάρκεια μιας περιόδου που οδήγησαν σε τραγούδια, όπως το "The Box", όπου υπάρχει έντονο συναισθηματικό περιεχόμενο μέσα στη μουσική. Θα μπορούσες να το πεις συμπαγές, υπό την έννοια ότι όλα τα τραγούδια ταιριάζουν καλά μεταξύ τους, αλλά υπάρχουν και κάποιες συνθέσεις που αποτελούν κάτι το τελείως καινούργιο για εμάς.

ThresholdΤι κρύβεται πίσω από τον τίτλου του άλμπουμ, μιας και δεν πρόκειται για τίτλο τραγουδιού;
Στιχουργικά, το "For The Journey" αποτελεί ένα άλμπουμ από προσωπικές εμπειρίες και κατά βάση ιστορίες γύρω από το ταξίδι της ζωής. Κατά το παρελθόν, οι Threshold έχουν καλύψει θεματολογία γύρω από την πολιτική, τη φιλοσοφία και περιβαλλοντικά θέματα, αλλά το εν λόγω άλμπουμ καταπιάνεται με την ειλικρίνεια, την συγχώρεση, και την επιμονή στιχουργικά. Πρόκειται για μια ενδοσκοπική εμπειρία στην πραγματικότητα.

Ανήκετε στην progressive σκηνή, αλλά στέκεστε στο πιο συντηρητικό της άκρο (υπό την έννοια ότι δεν στέκεστε στην τεχνική επίδειξη) και το νέο άλμπουμ θα έλεγα πως υπό αυτή την έννοια μοιάζει συντηρητικό και για τα δεδομένα σας, καθώς δεν προσπαθείτε για κάτι καινοτόμο ή διαφοροποιημένο σε σχέση με αυτά που κάνετε συνήθως. Αλήθεια, σας απασχολούν αυτά τα θέματα καθόλου όταν γράφετε μουσική για ένα άλμπουμ ή όταν ακούτε το τελικό προϊόν;
Η βλέψη μου ήταν πάντα να γράφω την καλύτερη δυνατή μουσική την εκάστοτε περίοδο και να διασφαλίζω πως τα συγκεκριμένα τραγούδια λειτουργούν προς όφελος της σειράς που απαιτείται, ώστε το άλμπουμ να ακούγεται ως ολοκληρωμένη δουλειά. Η ροή και οι δυναμικές από την αρχή ως το τέλος είναι κάτι που θεωρώ σημαντικό, εφόσον ο κόσμος θέλει να ακούσει έναν ολόκληρο δίσκο των Threshold και όχι απλά να επιλέξει επιμέρους τραγούδια. Αυτό σημαίνει πως δεν βάζεις αναγκαστικά το καλύτερο τραγούδι πρώτο και το πιο αδύναμε τελευταίο, όπως συνηθίζεται να γίνεται πολλές φορές. Όταν αρχικά ξεκινήσαμε να γράφουμε μουσική για τους Threshold, πριν καν η μπάντα υπογράψει συμβόλαιο με εταιρεία, δεν είχαμε καμία ιδέα γύρω από το είδος και απλά γράφαμε αυτό που δεν μπορούσαμε να βρούμε από άλλες μπάντες, αλλά θέλαμε να ακούσουμε. Από την δική μου οπτική γωνία, μια μπάντα δεν είναι τίποτα αν δεν είναι αυθεντική και η μουσική που γράφεις αποτελεί το πιο βασικό συστατικό για να δημιουργήσεις τη δική σου ταυτότητα.

Karl Groom (Threshold)Το "The Box" αποτελεί μια σύνθεση που ξεχωρίζει, καθώς διαρκεί περισσότερα από δέκα λεπτά και έχει μια ωραία, περιπετειώδη δομή. Καθώς πάντα είχατε τέτοια τραγούδια στην καριέρας σας, θα έλεγες πως είναι σημαντικά για τους Threshold; Επίσης, πότε ξέρεις ότι ένα τόσο μεγάλο τραγούδι έχει ολοκληρωθεί όταν το συνθέτεις;
Παρόλο που, συνήθως, είχαμε ένα τουλάχιστον μεγάλο τραγούδι σε κάθε δίσκο, το "The Box" είναι ένα τραγούδι παρουσιάζει πράγματα που -από πολλές απόψεις- δεν έχουν εμφανιστεί ξανά στους Threshold. Η απαρχή αυτού του τραγουδιού ήταν η μελωδία που ακούς κατά το τελευταίο πέρασμα του και τα ακόρντα που εμφανίζονται ξανά στο εισαγωγικό θέμα με το πιάνο. Υπάρχουν και πιο παραδοσιακοί ήχοι των Threshold στο άλμπουμ, αλλά πάντα θέλαμε να προχωράμε παρακάτω, σύμφωνα με το αληθινό πνεύμα της προοδευτικής μουσικής. Επέτρεψα σε αυτό το τραγούδι να βρει τον δρόμο του, καθώς οι ιδέες προέκυψαν μέχρι να νιώσω ότι ήταν πλήρες. Μερικές φορές αντιλαμβάνομαι καλύτερα τη μηχανική πλευρά της ενορχήστρωσης ενός τραγουδιού, αλλά στην προκειμένη περίπτωση η εξέλιξη της μουσικής κινήθηκε βάσει του συναισθήματος.

Τα πιο δυνατά στοιχεία του άλμπουμ θα έλεγα πως είναι οι πολύ μελωδικές φωνητικές γραμμές και τα πιασάρικα ρεφρέν. Θα έλεγες πως αυτά είναι τα πιο κρίσιμα μέρη για μια καλή σύνθεση, ως τα πρώτα με τα οποία δένεται ο ακροατής;
Αυτά είναι στοιχεία που ο κόσμος περιμένει να ακούσει στα τραγούδια των Threshold και συνηθίζουμε να τα ενισχύουμε στην παραγωγή.

ThresholdΠραγματικά λατρεύω συνθέσεις όπως το "Autumn Red" και το "Mystery Show" που είναι πιο mid tempo με δυνατά ρεφρέν. Θα έλεγες πως αποτελούν trademark συνθέσεις των Threshold αυτού του είδους τα τραγούδια;
Θα έλεγα πως τα trademark στοιχεία μας είναι περισσότερο η φρασεολογία που ο κάθε μουσική προσθέτει στις συνθέσεις με την απόδοσή του. Τα solo και τα γεμίσματα στα drums αποτελούν κάτι σαν ένα μουσικό λεξιλόγιο, όταν τα τραγούδια γράφονται σε μια στιγμή που θες να εκφράσεις τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου. Υποθέτω πάντως πως αναπόφευκτα θα βρίσκεις ομοιότητες σε τραγούδια που έχουν γραφτεί από το ίδιο πρόσωπο, κάτι που ισχύει για όλους τους συνθέτες από τους Pink Floyd, μέχρι τους Metallica.

Εσύ κι Richard είστε οι κύριοι συνθέτες, οπότε ποιά είναι η συνεισφορά των υπολοίπων στα τραγούδια;
Κάθε μέλος φέρνει το δικό του στυλ στην απόδοση και είναι ελεύθερο να συνεισφέρει στοιχεία στα δικά του μέρη. Επίσης, ο Pete έγραψε το τραγούδι "Siren Sky" σε αυτό το άλμπουμ και οι υπόλοιποι είχαν γράψει ένα τραγούδι σε προηγούμενες δουλειές.

Karl Groom (Threshold)Ένα πράγμα που λατρεύω στους Threshold είναι η συνολική αισθητική προσέγγιση που σας χαρακτηρίζει, από το artwork ως τους στίχους σας. Ειδικά οι στίχοι θεωρώ πως προσδίδουν επιπρόσθετη αξία στη μουσική, οπότε θα ήθελα αν μπορούσες να μας παραθέσεις εν συντομία σε τι αναφέρονται οι στίχοι των τραγουδιών του άλμπουμ.
"Watchtower On the Moon": Έχει να κάνει με το μένεις ψύχραιμος αντί να παρασύρεσαι, ανεξάρτητα του κόστους και των ανθρώπων που θα χάσεις στην πορεία.

"Unforgiven": Πρόκειται για ένα από τα πιο σκοτεινά κομμάτια και καταπιάνεται με το πόσο δύσκολο είναι να συγχωρέσεις και να παραδεχτείς ότι είσαι λάθος.

"The Box": Σε γενικές γραμμές, έχει να κάνει με αυτό που συμβαίνει όταν ο σύγχρονος κόσμος συγκρούεται με τον παλιό.

"Turned To Dust": Είναι ένα τραγούδι σχετικά με το να είναι δεσμευτικός ο λόγος σου. Για κάποιον που προσπαθεί να είναι πιο ειλικρινής.

"Lost In Your Memory": Αυτό έχει να κάνει με το περνάς διάφορες δύσκολες καταστάσεις μέχρι να φτάσεις εκεί που θέλει.

"Autumn Red": Συνδέεται με τα προηγούμενα τραγούδια "Flags And Footprints", "Hollow" και "Static".

"The Mystery Show": Έχει να κάνει με το να ψάχνεις για την αλήθεια σε έναν κόσμο που μας έχει μάθει να μην ψάχνουμε.

"Siren Sky": Ακολουθεί το θέμα του εναρκτήριου "Watchtower On The Moon" γύρω από το να είσαι ο καλύτερος δυνατός που μπορείς να είσαι.

Θεωρείς σημαντικό για τους καλλιτέχνες να εκφράζουν τις πεποιθήσεις τους μέσα από τη μουσική (για την πίστη τους, για κοινωνικά θέματα, προσωπικά κλπ) και, αν ναι, θα πρέπει να είναι με ευθύ τρόπο (ακόμα και επιβάλλοντάς τες); Ή μήπως είναι καλύτερα να παρουσιάζονται με μεταφορικό τρόπο και να είναι ανοιχτοί οι στίχοι σε ερμηνεία;
Ποτέ δεν μπόρεσα να συμπαθήσω τους ανθρώπους που επιβάλλουν τις απόψεις τους με έντονο τρόπο στους άλλους και αυτή η πρακτική έχει προκαλέσει πολλά προβλήματα στον κόσμο. Θα μπορούσες να πεις πως δείχνει περιορισμένη ευφυΐα και ανασφάλεια (παρακαλώ να κάνουν ένα βήμα μπροστά οι περισσότεροι πολιτικοί!). Το να γράφεις μουσική είναι προνόμιο και προτιμώ μια ειλικρινή προσέγγιση, η οποία περιλαμβάνει συναίσθημα και άποψη, αλλά ποτέ δεν κάνει κήρυγμα.

ThresholdΠριν έναν χρόνο γράψαμε τον απόλυτο οδηγό για το progressive metal. Οι Threshold εκπροσωπήθηκαν από δυο άλμπουμ καθώς τους θεωρήσαμε πολύ σημαντικούς για το ιδίωμα. Επίσης, δυσκολευτήκαμε πολύ ποια άλμπουμ θα επιλέξουμε και καταλήξαμε στα "Psychedelicatessen" και "Hypothetical". Αν έπρεπε να προτείνεις δυο άλμπουμ από την καριέρα σας, ποιά θα επέλεγες εσύ;
Το αγαπημένο μου άλμπουμ είναι το "Subsurface", καθώς ο Richard κι εγώ συνθέσαμε τραγούδια με φοβερή αρμονία και ο Mac προσέθεσε μια φοβερή απόδοση, που το κάνει ξεχωριστό. Το "Hypothetical" περιέχει ένα από τα καλύτερα τραγούδια μας, το "Ravages Of Time" και μου θυμίζει ένα μοναδικό στιχουργικό ταλέντο που είχαμε με τον Jon Jeary.

Με τόσα σπουδαία άλμπουμ και ακόμα περισσότερα σπουδαία τραγούδια πόσο δύσκολο είναι να αποφασίσετε στο ποια θα συμπεριλάβετε στο setlist για τις ζωντανές εμφανίσεις σας; Μήπως πρέπει να παίζετε μεγαλύτερα χρονικά σόου;
Το σετ θα αλλάζει από σόου σε σόου, καθώς θα κάνουμε και μια ευρωπαϊκή περιοδεία, αλλά θα παίξουμε και σε φεστιβάλ. Συχνά, δεν θα είναι δική μας επιλογή το πόσο θα παίξουμε, οπότε η μπάντα θα ετοιμάσει υλικό για κάτι πάνω από δύο ώρες και θα ξεκινήσει από εκεί. Αφού κάνουμε μια καλή επιλογή τραγουδιών από το νέο άλμπουμ και από μερικά αναμενόμενα τραγούδια, συνήθως μένει και λίγος επιπλέον χώρος για κάτι παραπάνω από τις προηγούμενες δουλειές.

Πώς πάνε τα πράγματα στα Thin Ice στούντιο; Με την progressive μουσική να τραβάει όλο και περισσότερη προσοχή, ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο, βλέπεις να σε προσεγγίζουν περισσότερες μπάντες για να κάνεις παραγωγή στις δουλειές τους; Υπήρξε κάποιος καλλιτέχνης που δούλεψες μαζί του και να σε άφησε άφωνο ή κάποιο άλμπουμ που να ήταν μεγάλη πρόκληση για εσένα;
Δεν δουλεύω και πολύ συχνά με κάποια progressive metal μπάντα. Συνήθως είναι είτε power metal, ή πιο άμεσα progressive συγκροτήματα. Κατά την παραγωγή δεν υπάρχουν ποτέ τέτοιες δραματικές στιγμές που να σε αφήσουν άφωνο. Περισσότερο, έχει να κάνει με το να έχεις επίγνωση του τι κάνει η μπάντα που βοηθάς στην παραγωγή και να συμβάλλεις σε αυτό που θέλουν να επιτύχουν. Μεγάλο μέρος της δουλειάς μου είναι το να κάνω editing και mixing σε μπάντες που συνήθως ηχογραφούν σε άλλες χώρες πλέον. Η πρόκληση με τις πιο ακραίες metal μπάντες είναι να προσδώσεις διαύγεια στο πιο γρήγορο υλικό, κάτι που μπορεί να θέλει πολύ editing για να καθαρίσεις τη μίξη.

ThresholdΔεν θα σε ρωτήσω αν θα έρθετε αυτή τη φορά στην Ελλάδα, καθώς είμαι σίγουρος ότι θα μου πεις πως το θέλετε. Αν δεν βρίσκονται promoters για μπάντες όπως εσείς, υπάρχει μήπως άλλος τρόπος με τον οποίο θα μπορούσαν οι οπαδοί σας να βοηθήσουν, ώστε να έρθετε; Θα μπορούσε να δουλέψει το crowd funding φερ' ειπείν;
Η Ελλάδα δεν θα συμπεριλαμβάνεται στο βασικό κομμάτι της περιοδείας , αλλά είμαστε σε διαπραγματεύσεις για να παίξουμε στην Αθήνα, αμέσως και μετά και ελπίζω να μπορούμε να ανακοινώσουμε κάτι σύντομα. Υποθέτω εξαρτάται από τον promoter και τον agent, αφού η μπάντα είχε περάσει πολύ καλά το 2008, την τελευταία φορά που ήρθαμε. Καλά που δεν ρώτησες πάντως!

Ευχαριστώ για τον χρόνο σου, Karl. Μπορείς να προσθέσεις ό,τι θέλεις στην κουβέντα μας. Είναι πάντα ευχαρίστησή μου να επικοινωνώ μαζί σου. Συνεχίστε να κυκλοφορείτε τόσο όμορφη και εμπνευσμένη μουσική για πολύ καιρό ακόμα...
Είναι πάντα ευχαρίστηση να μιλάμε και ειλικρινά ελπίζουμε να επιστρέψουμε στην Ελλάδα μέσα στη χρονιά.
  • SHARE
  • TWEET