Συνέντευξη Gov't Mule (Warren Haynes)

«Οι Allman Brothers διαλύθηκαν γιατί ήταν δυσλειτουργικοί σε κάθε πτυχή τους εκτός των ζωντανών εμφανίσεων»

Από τον Αντώνη Μουστάκα, 10/12/2014 @ 10:34
Οι νέες κυκλοφορίες των Gov't Mule ήταν μόνο η αφορμή για να μιλήσω με τον Warren Haynes. O πολυτάλαντος μουσικός μοιράστηκε τα σχέδιά του για τους επόμενες του δουλειές (με και χωρίς τους Gov't Mule), τις σκέψεις του για την διάλυση των Allman Brothers, τις επιρροές και τους ήρωες του. Τέλος, κατονόμασε τους αγαπημένους του καλλιτέχνες που εμφανίστηκαν τα τελευταία 25 χρόνια.

Κύριε Haynes σας ευχαριστώ για την συνέντευξη. Ξεκινώντας με το "Dark Side Of The Mule" το οποίο θα κυκλοφορήσει σε λίγες μέρες, θα ήθελα να μιλήσουμε για επιρροές και τον τρόπο που οι Gov't Mule διαλέγουν τους καλλιτέχνες που θα διασκευάσουν ζωντανά.
Διαλέγουμε αυτό που νιώθουμε ότι δεν θα αδικήσουμε και αυτό το οποίο θα μας ευχαριστήσει. Προφανώς θα είναι πάντα κάτι το οποίο αγαπάμε και μας έχει επηρεάσει, ωστόσο πάντα θα πρέπει να είναι κάτι με το οποίο νιώθουμε ότι θα κάνουμε καλή δουλειά.

Είναι αλήθεια το ότι έχετε προβαρισμένα 300 τραγούδια για τις συναυλίες σας ή πρόκειται για μύθο;
Αν μετρήσουμε και τις διασκευές πιστεύω πως έχουμε παίξει πάνω από 1000 τραγούδια, μπορεί και περισσότερα. Αλλά ναι, παίζουμε περίπου 300 συνήθως.

Πώς καταφέρνετε να τα θυμάστε;
Μερικές φορές τα ακούμε στο λεωφορείο όταν ταξιδεύουμε. Καθόμαστε με τις ακουστικές κιθάρες και υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας πως πηγαίνει το τραγούδι. Μερικές φορές τα προβάρουμε κατά τη διάρκεια του soundcheck. Αν δεν έχουμε πολύ καιρό να παίξουμε ένα τραγούδι συνήθως το προβάρουμε αλλά συνήθως μας έρχεται πολύ εύκολα.

Gov't Mule

Ακολουθείτε συγκεκριμένη διαδικασία για την επιλογή των τραγουδιών σε κάθε σας εμφάνιση;
Κοιτάμε στον υπολογιστή τι είχαμε παίξει την προηγούμενη φορά που επισκεφτήκαμε την ίδια πόλη για να εξασφαλίσουμε ότι δεν θα παρουσιάσουμε το ίδιο show. Επίσης, κάθε βράδυ είναι διαφορετικό από το προηγούμενο, το οποίο είναι διαφορετικό από το προ-προηγούμενο κοκ. Μας αρέσει να αλλάζουμε και το συνδυάζουμε με το τι είναι διασκεδαστικό για εμάς.

Νομίζω πως αυτό είναι κάτι που ταιριάζει και με την δική σου προσωπικότητα. Δεν μοιάζεις με κάποιον που θα ασχοληθεί μόνο με ένα project για πολύ καιρό. Είναι τελικά μια ανάγκη σου;
Ναι, είναι αλήθεια πως δεν μου αρέσει να παίζω μόνο ένα πράγμα. Προτιμώ να πηγαίνω πίσω και εμπρός σε πολλά project. Για μένα είναι πηγή έμπνευσης να κάνω όσα περισσότερα πράγματα μπορώ και αυτό είναι που κρατά και φρέσκια την μουσική.

Ας μιλήσουμε για τις κυκλοφορίες που ακολουθούν.
Θα κυκλοφορήσουμε μια σειρά δίσκων για την επέτειο των 20 χρόνων μας. Το "Dark Side Of The Mule" βγαίνει σε λίγες μέρες, ενώ ήδη κυκλοφορεί σε βινύλιο το "Stoned Side Of The Mule: Volume 1," στο οποίο διασκευάζουμε Rolling Stones . Και οι δύο ηχογραφήσεις προέρχονται από συναυλίες του Halloween. Στις αρχές του 2015 θα κυκλοφορήσει το "Dub Side Of The Mule", το οποίο είναι μια επιλογή τραγουδιών reggae τα οποία παίξαμε μαζί με τον Toots Hibbert και ηχογραφήσαμε ζωντανά την Πρωτοχρονιά του 2006 στη Νέα Υόρκη.  Ο Gregg Allman και ο John Popper κάνουν και αυτοί μια εμφάνιση εκεί.. Τέλος τον Ιανουάριο θα βγει το "Sco-Mule", μια ηχογράφηση με τον John Scofield από το 1999.

Αυτό είναι κάτι που οι οπαδοί περίμεναν καιρό.
Το ξέρω και σχεδιάζουμε να περιοδεύσουμε μαζί με τον John τον Φλεβάρη.

Αυτό είναι υπέροχο. Τι γίνεται όμως με καινούργια μουσική;
Δουλεύω πάνω σε προσωπικό δίσκο αυτή τη στιγμή. Περιέχει ακουστικά όργανα και θα έχει την λογική του τραγουδιστή-τραγουδοποιού.  Είναι μια δουλειά που θέλω να κάνω εδώ και πέντε χρόνια και επιτέλους βρήκα το χρόνο. Αμέσως μετά οι Gov't Mule θα ξεκινήσουν την δημιουργία καινούργιου άλμπουμ. Για αυτό το μόνο που μπορώ να σου πω σίγουρα είναι πως θα ακούγεται διαφορετικό από το "Shout" και πιθανώς διαφορετικό από οτιδήποτε έχουμε κάνει στο παρελθόν.

Έχεις σκεφτεί ποτέ να κάνεις ένα άλμπουμ blues ή jazz;
Βρίσκονται στη λίστα μου και τα δύο.

Πες μου για την διαδικασία της δημιουργίας μουσικής με το συγκρότημα. Βάζετε εξαρχής ένα στόχο για το σε ποιο στυλ θα κινηθείτε ή αφήνετε τα πράγματα να κυλήσουν φυσικά;
Συμβαίνουν και τα δύο. Συζητάμε για την κατεύθυνση την οποία θα ακολουθήσουμε αλλά επίσης βλέπουμε τι συμβαίνει ενώσω παίζουμε τα τραγούδια. Στην περίπτωση του "Shout" σταθήκαμε τυχεροί επειδή κάθε σύνθεση ήταν διαφορετική από την προηγούμενη. Νοιώσαμε πως κάθε τραγούδι αναφερόταν σε διαφορετική επιρροή του συγκροτήματος. Στο επόμενο άλμπουμ θα υπάρχουν περισσότερα instrumental μέρη και περισσότερο πολύπλοκες συνθέσεις, όπως έχουμε ξανακάνει στο παρελθόν αλλά ελπίζω διαφορετικές από οτιδήποτε έχουμε κάνει ως τώρα.

Gov't Mule

Είμαι σίγουρος πως θα είναι και πάλι διαφορετικό το αποτέλεσμα. Νομίζω πως τώρα που δεν έχεις υποχρεώσεις με τους Allman Brothers θα μπορέσεις να ηχογραφείς περισσότερο.
Το πρόγραμμα μου είναι τόσο γεμάτο που νομίζω πως κάποια πράγματα δεν πρόκειται να αλλάξουν (γέλια).

Ας γυρίσουμε στο ξεκίνημα των Gov't Mule. Αρχίσατε ως τρίο. Υπήρξε κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο, π.χ. να δημιουργήσετε ένα power trio στα πρότυπα των Cream και των Experience;
Στην αρχή απλώς θέλαμε να περνάμε καλά, να παίξουμε μουσική για την δική μας ευχαρίστηση. Νιώθαμε πως η έννοια του power trio ήταν κάτι που έλειπε από την μουσική τότε και θέλαμε να το επαναφέρουμε αφού υπήρχε κενό. Κανείς δεν προσέγγιζε την μουσική έτσι τότε. Έτσι, θελήσαμε να πάρουμε αυτή την πορεία αλλά την ίδια στιγμή να δημιουργήσουμε τον δικό μας ήχο. Ποτέ δεν θελήσαμε απλώς να αναβιώσουμε οτιδήποτε αλλά πάντα θέλαμε να μεγαλώνουμε και να αναπτυσσόμαστε.

Μετά τον θάνατο του Allen Woody αποκτήσατε νέο μπασίστα και προσθέσατε και πληκτρά. Οι αλλαγές αυτές χάραξαν νέα πορεία για τους Gov't Mule;
Κατά κάποιον τρόπο το έκαναν. Από την άλλη ήδη κατευθυνόμασταν προς τα εκεί. Πριν πεθάνει ο Allen είχαμε ξεκινήσει να γράφουμε τραγούδια που χρειάζονταν μεγαλύτερο συγκρότημα. Μετά τον θάνατό του ήταν πλέον φανερό πως χρειαζόταν να ανοίξουμε ένα νέο κεφάλαιο. Η χημεία που είχαμε μαζί του είχε χαθεί και έπρεπε να βρούμε καινούργια.

Φέτος είναι η 45η επέτειος της δημιουργίας των Allman Brothers αλλά και η χρονιά που ανακοίνωσες την αποχώρησή σου από το συγκρότημα μετά από 25 χρόνια. Ας το πάρουμε από την αρχή και το πώς μπήκες στο συγκρότημα.
Ξεκίνησα να παίζω με τον Dickey Betts (σ.σ.: ιδρυτικό μέλος των Allman Brothers) το 1986 και μετά από τρία χρόνια -στις αρχές του 1989- με κάλεσαν και μου είπαν πως ήθελαν να κάνουν επανένωση και να μου ζήτησαν να συμμετέχω.

Αρχικά ήταν μόνο για μια περιοδεία.
Ναι, αυτό είναι σωστό.

Έπειτα έγινε μόνιμο. Ηχογραφήσατε άλμπουμ, περιοδεύσατε αρκετά και μετά το 2000 ο Dickey Betts έφυγε ξανά, αλλά εσύ συνέχισες. Σου ήταν δύσκολο να βρίσκεσαι ανάμεσα στις δύο ηγετικές φυσιογνωμίες  (Gregg Allman & Dickey Betts) του συγκροτήματος;
Ναι ήταν γιατί μερικές φορές εγκλωβιζόμουν ανάμεσα τους. Δεν επικοινωνούσαν μεταξύ τους αλλά μερικές φορές το έκαναν μέσω εμού το οποίο ήταν κάπως άβολο.

The Allman Brothers Band

Με την αποχώρηση του Dickey Betts αρκετές του συνθέσεις δεν αποτελούσαν πια μέρος του συναυλιακού προγράμματος σας. Για αρκετούς οπαδούς μια συναυλία των Allman Brothers δεν είναι ολοκληρωμένη χωρίς μερικά από τα κλασικά τραγούδια του Betts. Ποιά είναι η γνώμη σου;
Ήμουν τόσο μεγάλος οπαδός του αυθεντικού σχήματος και της αλληλεπίδρασης των κιθάρων  των Duane Allman και Dickey Betts. Για μένα αυτό θα είναι πάντα οι Allman Brothers. Ήταν μεγάλη τιμή που με επέλεξαν για τη μελλοντική κατεύθυνση τους αλλά εγώ θα έχω πάντα συνδεδεμένες τις λέξεις Allman Brothers με το αυθεντικό συγκρότημα.

Θα εμφανιστούν κάποια στιγμή τα τραγούδια που έγραψες τελευταία με το συγκρότημα;
Αναφέρεσαι στα δύο τραγούδια που έγραψα, το "Dusk Til Dawn" και το "Spots Of Time" το οποίο έγραψα με τον Phil Lesh (ιδρυτικό μέλος των Grateful Dead). Και τα δύο έχουν ήδη ηχογραφηθεί για τον προσωπικό μου δίσκο με τους Marc Quiñones (ντραμς, Allman Brothers) και Oteil Burbridge (μπάσο, Allman Brothers).

Τελικά ποιός ήταν ο λόγος της διάλυσης των Allman Brothers; H αφοσίωσή σου και του Derek Trucks στα υπόλοιπά σας project ή τα πλάνα του Gregg Allman;
Πιστεύω πως η δυσλειτουργία ήταν ο λόγος.

Πώς γίνεται ένα συγκρότημα τόσο λειτουργικό στην σκηνή...
Ήταν δυσλειτουργικό σε κάθε άλλη πτυχή του.

Πάντα πίστευα πως το "Hittin' The Note" (2003) ήταν ένα υπέροχο άλμπουμ και μου φαινόταν παράξενο το ότι δεν ηχογραφήσατε τίποτα καινούργιο για έντεκα χρόνια.
Ελπίζαμε όλοι πως ο Gregg Allman θα έγραφε μερικά τραγούδια, δεν γράφει εδώ και πολλά χρόνια. Είναι σημαντικό τουλάχιστον κάποιες από τις συνθέσεις σε ένα καινούργιο δίσκο να είναι του Gregg Allman. Μερικά από τα τραγούδια που γράψαμε μαζί για το "Hittin' The Note" ήταν πολύ όμορφα, όπως τα "Desdemona" και "Old Before My Time". Άλλα όλοι είναι απασχολημένοι με τα δικά τους project και δεν έχουν προτεραιότητα τους Allman Brothers κυρίως γιατί τα αυθεντικά μέλη δεν μιλάνε μεταξύ τους.

Αυτός ήταν και ο λόγος που τελικά εσύ και ο Derek αποφασίσατε να φύγετε;
Πριν τρία χρόνια πήραμε όλοι μαζί την απόφαση ως συγκρότημα να σταματήσουμε τις περιοδείες στην 45η επέτειο. Έτσι και εγώ και ο Derek σχεδιάζαμε ανάλογα τα πλάνα μας.  Πρόσφατα τουλάχιστον ένα μέλος του συγκροτήματος αποφάσισε να αλλάξει γνώμη. Έτσι φάνηκε ότι ο Derek και εγώ παραιτηθήκαμε αλλά δεν συνέβη αυτό. Ήταν μια απόφαση του σχήματος και εμείς απλά την τιμήσαμε. Είναι λίγο μπερδεμένο αλλά αυτό συνέβη.

Προσπαθήσατε να επικοινωνήσετε με τον Dickey Betts έτσι ώστε να συμμετέχει στην τελευταία συναυλία;
Ξέρω πως εγώ και ο Derek ελπίζαμε και πιέζαμε για να συμβεί. Αλλά για να συνέβαινε κάτι τέτοιο θα έπρεπε τα αυθεντικά μέλη να τον είχαν ειδοποιήσει μερικούς μήνες νωρίτερα. Και αυτό απλά δεν συνέβη.

Warren Haynes (Gov't Mule)

Είχα ως τώρα την ευκαιρία να παρακολουθήσω μόνο μια συναυλία σου. Ήταν το 2009 στο Λονδίνο και έπαιζες με τους Gov't Mule. Κλείσατε το σετ με το "Soulshine" και ακόμα θυμάμαι το χαμόγελό σου και την αντίδραση του κοινού. Πάντα θα θυμάμαι αυτή τη στιγμή σαν κάτι ξεχωριστό, από τις σπάνιες στιγμές επικοινωνίας μεταξύ κοινού και καλλιτέχνη. Πιστεύεις πως το συγκεκριμένο τραγούδι είναι το πρώτο πραγματικά κλασικό τραγούδι που έχεις γράψει;
Έγραψα το συγκεκριμένο τραγούδι στα τέλη της δεκαετίας του '80. Είναι μια τόσο απλή σύνθεση, πραγματικά δεν είχα ιδέα πως οι άνθρωποι θα συνδέονταν με το τραγούδι με τον τρόπο που το κάνουν. Ξέρω πως είναι πολύ προσωπικό για μένα μιας και αφορά κατά κάποιον τρόπο τον πατέρα μου, ωστόσο πιστεύω πως είναι η απλότητα του και το θετικό του μήνυμα ο λόγος που οι άνθρωποι συνδέονται μαζί του περισσότερο από ότι είχα προβλέψει. Χαίρομαι που το ένοιωσες αυτό στο κοινό.

Ας γυρίσουμε ξανά στις επιρροές. Ξέρω πως έχεις μοιραστεί την σκηνή και έχεις συνεργαστεί με πολλούς σπουδαίους καλλιτέχνες. Υπάρχει κάποιος που θες πραγματικά να δουλέψεις μαζί του αλλά δεν το έχεις καταφέρει μέχρι τώρα;
Δεν έχω δουλέψει ποτέ με τον Neil Young και τον Tom Waits, τους οποίους θαυμάζω πάρα πολύ. Υπήρξα αρκετά τυχερός που έπαιξα με όλους σχεδόν από αυτούς που θα έβαζα στην λίστα μου. Δεν έχω παίξει με τον Mark Knopfler ή τον Jimmy Page επίσης και είμαι οπαδός τους επίσης.

Πιστεύω πως ο Jimmy Page είναι σημαντική σου επιρροή...
Ειδικά για τους Gov't Mule.

Αλλά πρέπει να υπάρχουν και μερικοί soul καλλιτέχνες που λατρεύεις.
Σίγουρα. Ο πρώτος μου ήρωας ήταν ο James Brown. Τον άκουσα στο ραδιόφωνο όταν ήμουν πολύ νέος. Δεν είχα ξεκινήσει να παίζω κιθάρα και όλες μου οι επιρροές  ήταν μουσικοί της soul. Περνούσα τον περισσότερο χρόνο μου στο δωμάτιο μου προσπαθώντας να τραγουδήσω όπως ο Wilson Pickett και ο James Brown. Αργότερα ανακάλυψα τον Jimi Hendrix τους Cream και τον Johnny Winter και αυτοί με έκαναν να ξεκινήσω να παίζω κιθάρα. Και φυσικά από τότε σκέφτηκα πως αυτό θα έκανα την υπόλοιπη ζωή μου. Μερικοί άνθρωποι αλλάζουν γνώμη στην πορεία. Εγώ δεν το έκανα ποτέ.

Ξέρεις οτιδήποτε για την χώρα μου; Έχεις ταξιδέψει ποτέ στην Ελλάδα;
Όχι και θα ήθελα πολύ να έρθω και παίξω εκεί. Πιστεύεις πως θα είχαμε κοινό;

Κρίνοντας από την αναγνωσιμότητα του site μας πιστεύω πως μπορούμε να το καταφέρουμε με την σωστή προώθηση.
Αυτό θα ήταν υπέροχο.

Gov't Mule

Οι τελευταίες ερωτήσεις απευθύνονται στον μουσικόφιλο Warren Haynes. Τι ακούς στο σπίτι και στο αυτοκίνητο; Ποιούς νέους καλλιτέχνες περιλαμβάνεις στις playlists σου;
Ακούω πάντα blues και jazz, είτε πρόκειται για τον BB King, τον Albert King, τον Son House, τον Muddy Waters, τον Elmore James ή τον Howlin’ Wolf. Ακούω πάντα τους John Coltrane, Miles Davis και Sonny Rollins. Το classic rock που αγαπώ δεν χρειάζεται να το ακούω πια, μιας και το έχω ακούσει τόσες φορές που το αναπαράγω στο μυαλό μου. Ακούω οτιδήποτε άφθαρτο από το χρόνο είτε πρόκειται για τον Bob Dylan, τον Van Morrison ή τον Bob Marley. Όσον αφορά σε καινούργια μουσική πιστεύω πως οι αγαπημένοι μου καλλιτέχνες που εμφανίστηκαν τα τελευταία 25 χρόνια είναι ο Chris Whitley, ο Jeff Buckley και ο Ray LaMontagne. Ο Chris Whitley ήταν φίλος μου άλλα έφυγε από τη ζωή. Λάτρεψα το πρώτο δίσκο του Jeff Buckley και ο Ray LaMontagne είναι επίσης φίλος μου. Αναφορικά με τους νέους καλλιτέχνες, όσο και αν μου αρέσει η μουσική τους, δεν συγκρίνεται με αυτό που θεωρώ ως την σπουδαιότερη μουσική όλων των εποχών.

Πιστεύεις πως έχεις δημιουργήσει ο ίδιος άφθαρτη μουσική;
Είναι αδύνατο να το απαντήσω εγώ, αλλά ξέρω πως η αποστολή μου είναι να το κάνω. Τελικά, το τι είναι αιώνιο εξαρτάται από τον κάθε άνθρωπο.

Σε ευχαριστώ πολύ για την συνέντευξη και σου εύχομαι τα καλύτερα για σένα την οικογένειά σου και την καριέρα σου.
Σ' ευχαριστώ πολύ.
  • SHARE
  • TWEET