RAM: «Δεν πρέπει να προσπαθείς επιτηδευμένα να ακούγεσαι σαν το παρελθόν»

Μιλήσαμε με τον κιθαρίστα Harry Granroth για τον νέο δίσκο, τον περίεργο τίτλο του, άλλα και για ποιον λόγο έφτασε η μπάντα στο χείλος της διάλυσης

Από τον Κώστα Πολύζο, 19/11/2015 @ 11:32
Οι Σουηδοί RAM επέστρεψαν τρία χρόνια μετά το "Death" και φαίνονται αρκετά ανανεωμένοι. Αναζητήσαμε λοιπόν παρέα με τον κιθαρίστα και βασικό συνθέτη της μπάντας Harry Gronroth τις αιτίες πίσω από αυτόν τον αέρα ανανέωσης που πλέον φυσάει στην μπάντα. Πέρα από τις λεπτομέρειες για την δημιουργία του "Svbversvn", μάθαμε τους λόγους που το συγκρότημα μπήκε στον πάγο και ποιες συνθήκες τους βοήθησαν να επιστρέψουν, καθώς επίσης και ποια η σχέση αγοράς ενός αυτοκινήτου με την ήχο του δίσκου

Ας ξεκινήσουμε με το να μας πεις τι συνέβη στους RAM στο διάστημα που μεσολάβησε από την κυκλοφορία του "Death"...
To 2012 ήταν μια καλή χρονιά για εμάς, έχοντας δώσει στη δημοσιότητα το πρώτο μας βίντεο δύο μήνες πριν την επίσημη κυκλοφορία του "Death" και δίνοντας αρκετές συναυλίες στη συνέχεια. Στις αρχές του 2013 ο Daniel -φίλος και κιθαρίστας μας για πολλά χρόνια- αποφάσισε να αφήσει την μπάντα, κάτι που προφανώς μας επηρέασε. Αν και βρήκαμε στο πρόσωπο του Martin Jonsson έναν σπουδαίο αντικαταστάτη, ήταν φανερό πως το λάδι στο καντήλι της μπάντας τελείωνε. Το 2013 δώσαμε κάποιες ακόμα συναυλίες αλλά τα πράγματα φαίνονταν πως δεν ήταν καλά.

Αποφασίσαμε λοιπόν αντί να πιέζουμε τους εαυτούς μας να προχωρήσουμε, να κάνουμε ένα διάλειμμα και το σωστό χρονικό διάστημα φάνηκε να είναι μετά την επέτειο για τα δέκα χρόνια της μπάντας. Τους επόμενους μήνες οι RAM ήταν ουσιαστικά ένα ντουέτο! Το σκεφτήκαμε όμως πολύ καλά και προσμετρήσαμε όλες τις παραμέτρους και καταλήξαμε πως ήταν πολύ καλό αυτό που είχαμε καταφέρει για να το εγκαταλείψουμε και αρχίσαμε να επικεντρωνόμαστε στην μπάντα και να δουλεύουμε στην επιστροφή μας. Το σημάδι πως είχανε μπει τα πράγματα στην σωστή και πάλι πορεία ήταν η κυκλοφορία του split-EP με τους Portrait ("Under Command") το 2014 καθώς και το γεγονός πως είχαμε αποκτήσει ένα καινούργιο στούντιο πλέον και πως παίξαμε ζωντανά στο Swordbrothters Festival μετά από έντεκα μήνες απραξίας.

Θα σου πω πως διασκέδασα αρκετά ακούγοντας τον καινούργιο δίσκο. Υπάρχει μια ωραία '80s αίσθηση στο "Svbversvm". Οπότε η ερώτηση είναι, πού εντοπίζεις τις αλλαγές σε σχέση με το "Death";
Η βασική διαφορά έγκειται στο γεγονός πως δεν θέλαμε να φτιάξουμε έναν δίσκο που θα μοιάζει με το "Death", ο οποίος είχε ηχογραφηθεί σε όσο γινόταν κοντινότερες συνθήκες με μια live εμφάνιση. Προφανώς ο Daniel δεν ήταν εκεί κατά τη δημιουργία των τραγουδιών τα οποία αυτή τη φορά γράφτηκαν κατά κύριο λόγο από εμένα και τον Oscar. Αργότερα ζητήθηκε από τον Martin να βοηθήσει και συνεισέφερε στη σύνθεση δύο τραγουδιών τελικά.

RAM

Πρέπει να σου πω πως το "Death" αν και δεν ήταν κακός δίσκος θεωρήθηκε από τους οπαδούς ως ένα βήμα πίσω καλλιτεχνικά. Με το "Svbvesrvm" αισθάνομαι πως θα επιστρέψει το χαμόγελο στα χείλη τους. Εσείς πόσο ικανοποιημένοι είστε με το αποτέλεσμα; Πιστεύεις πως η άφιξη του Martin ήταν βοήθησε;
Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι. Έχει ωραίο ήχο και καλά τραγούδια. Αισθάνομαι βέβαια πως όλες οι ιδέες για αρμονίες, μελωδίες, riff και στίχους υπήρχαν στο μυαλό μας από την αρχή των RAM, οπότε υπό αυτή την έννοια δεν αλλάξαμε κάτι. Απλά έτυχε αυτά τα δέκα τραγούδια να καταλήξουν στον ίδιο δίσκο. Βέβαια αλλάξαμε σκόπιμα τον τρόπο ηχογράφησης. Αυτή τη φορά όπως σου είπα και πιο πριν, δεν θέλαμε να κάνουμε ένα δεύτερο "Death". Θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε το καινούργιο μας στούντιο και να μάθουμε πώς να κάνουμε πράγματα και να χρησιμοποιήσουμε διαφορετικές μεθόδους. Εκμεταλλευτήκαμε λοιπόν πως το στούντιο είναι δικό μας και το γεγονός πως μπορούσαμε να κάνουμε οι ίδιοι την παραγωγή χωρίς περιορισμούς. Ο Martin είναι σημαντικός για το συγκρότημα και μας έσωσε όταν αποχώρησε ο Daniel, αλλά πιστεύω πως το μεγάλο διάλλειμα που κάναμε -όταν και πρακτικά η μπάντα είχε μπει στον πάγο- ήταν μάλλον το πιο σημαντικό. Αυτό έδωσε στον Oscar και σε εμένα την ευκαιρία να επικεντρωθούμε στην μουσική αποκλειστικά, παρά σε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα των RAM που όπως και να το κάνουμε κλέβει ενέργεια.

Δώσε μας λίγες ακόμα λεπτομέρειες αναφορικά με την δημιουργία του δίσκου.
Όπως σου είπα, οι RAM ήταν ουσιαστικά ανενεργοί, αλλά ο Oscar και εγώ συνεχίσαμε να γράφουμε υλικό. Η διαδικασία σύνθεσης δεν διέφερε σε σχέση με το πώς δουλεύαμε τον προηγούμενο καιρό. Τα περισσότερα τραγούδια γράφτηκαν στο σπίτι μου, όπου παρέα με τον Oscar δείχναμε τις ιδέες μας πάνω στις οποίες θα δουλεύαμε και ενορχηστρώναμε τα μέρη των τραγουδιών που ήταν έτοιμα. Αργότερα καλέσαμε και τον Martin να συνεισφέρει στον δίσκο. Η διαδικασία σύνθεσης δεν είναι ποτέ μια καλά προγραμματισμένη μέθοδος. Είναι μια περισσότερο εξελισσόμενη κατάσταση. Κάποιες μέρες η δημιουργικότητα ρέει πολύ καλά και μπορεί να ετοιμάσεις ένα ολόκληρο κομμάτι. Άλλες φορές μπορεί να κάθεσαι με τις ώρες χωρίς να συμβαίνει τίποτα ουσιαστικό. Το εναρκτήριο riff του "The Usurper" για παράδειγμα είχε γραφτεί κατά τη διαδικασία δημιουργίας του "Death" και είχε μείνει κρυμμένο στο μπαούλο για αρκετό διάστημα πριν καταλήξει στον καινούργιο δίσκο τρία χρόνια μετά.

Κάτι πάντως που όντως άλλαξε στην διαδικασία ήταν η περιρρέουσα ατμόσφαιρα που επικράτησε κατά τη διάρκεια που τα περισσότερα τραγούδια δημιουργήθηκαν, καθώς εκείνη την εποχή δεν ήμασταν ούτε εμείς οι ίδιοι και πολύ σίγουροι για το μέλλον των RAM. Ο δίσκος ηχογραφήθηκε στα Black Path Studios σε δική μας παραγωγή. Η μίξη έγινε από τους Olle Björk και Per Stålberg στα Welfare Studios, ενώ το mastering από τον Daniel Johansson.

Έχω την αίσθηση πως υπάρχουν δύο τάσεις που επικρατούν στον δίσκο. Η μια είναι η πιο απλή και straight προσέγγιση σε τραγούδια όπως τα "The Usurper", "Holy Death" και "The Omega Device". Από την άλλη έχουμε και τις πιο up-tempo και σκοτεινές συνθέσεις όπως τα "Svbversvn", "Return Of The Iron Tyrant" και "Temples Of Void". Συμφωνείς; Τι σημαίνει κάτι τέτοιο;
Ναι, καταλαβαίνω τι λες και όντως ισχύει κάτι τέτοιο, αλλά δεν είμαι σίγουρος πως πρόκειται για ξεχωριστά στυλ που στέκονται από μόνα τους. Πάντα προσπαθούμε να γράφουμε μουσική, έχοντας στο μυαλό μας που θέλουμε να πάει ο δίσκος. Προφανώς όχι κατά τη διαδικασία που η έμπνευση ρέει άφθονη, αλλά αργότερα όταν και έχει δημιουργηθεί αρκετό υλικό, τότε καθόμαστε και σκεφτόμαστε τι λείπει και τι χρειάζεται ώστε να αποκτήσει όσο το δυνατόν περισσότερη ποικιλία. Αυτό που κάνουμε λοιπόν, είναι να χρησιμοποιούμε διαφορετικούς ρυθμούς (σ.σ.: tempo), διαθέσεις, κλειδιά, στυλ μελωδιών και στιχουργικά θέματα. Είναι κάτι πάνω στο οποίο δουλεύουμε πολύ σκληρά.

Έχετε επίσης πάλι το κερασφόρο κρανίο στο εξώφυλλο. Ποιά είναι η αποστολή του αυτή την φορά;
Το εξώφυλλο του δίσκου φτιάχτηκε από τον Oscar, ο οποίος έχει δουλέψει και αυτό των προηγούμενων δίσκων μας. Ο πίνακας του εξωφύλλου έρχεται σε συνέχεια του τίτλου του δίσκου "Svbversvm" που συνδυάζει την σουηδική λέξη για το σύμπαν (universum) μαζί με το «subversive» (σ.σ.: ανατρεπτικός). Υπάρχει η υδρόγειος η οποία περιβάλλεται από τα χέρια του Ramrod, ο οποίος απεικονίζεται ως αυτός που θα φέρει την αλλαγή και ο οποίος έχει πλέον τον έλεγχο...

RAM - Svbversvn

Θες να μας δώσεις και μερικές λεπτομέρειες για τους στίχους και το τι σημαίνει το "Svbversvm";
"Svbversvm" είναι η λέξη που περιγράφει ένα έκπτωτο σύμπαν. Κάποιοι στίχοι σχετίζονται με την κόντρα μεταξύ ατομικού και συλλογικού, το οποίο ένα θέμα που εμφανίζεται συχνά στα τραγούδια μας. Κάποιοι άλλοι έχουν σχέση με θέματα επιστημονικής φαντασίας και κάποια άλλα ασχολούνται με την σύγχρονη κοινωνία και φιλοσοφικές απόψεις.

Είναι πιστεύεις δύσκολο για μπάντες που παίζουν αυτό το είδος μουσικής να κόψουν τον ομφάλιο λώρο από τις κλασικές μπάντες των '80s αποκτώντας δική τους ταυτότητα ή η σύγκριση θα είναι πάντα αναπόφευκτη;
Ίσως είναι δύσκολο να κόψεις τον ομφάλιο λώρο, αλλά δεν βλέπω να υπάρχει πρόβλημα με την σύγκριση. Από την στιγμή που βάζεις την καρδιά και την ψυχή σου και δουλέψεις σκληρά, το αποτέλεσμα θα είναι τίμιο. Από την άλλη ίσως χρειάζεται να μην προσπαθείς τόσο επιτηδευμένα να ακούγεσαι σαν το παρελθόν. Εμείς σίγουρα δεν προσπαθούμε πολύ να ακουστούμε ακριβώς όπως οι μπάντες με τις οποίες μεγαλώσαμε, αλλά τελικά απλά καταλήγει στο να ακουγόμαστε έτσι. Σίγουρα πάντως δεν το θεωρώ κακό. Αναφορικά την παραγωγή, απλά προσπαθούμε ο ήχος να είναι καλός και τίποτα άλλο. Η θεωρούμενη ιδανική παραγωγή των ημερών μας ακούγεται χάλια και δεν την θέλουμε. Δεν θα αγόραζα ένα αυτοκίνητο μόνο και μόνο επειδή είναι καινούργιο. Θα προτιμούσα να πάρω ένα καλό αμάξι. Το ίδιο ισχύει για τον ήχο που θέλουμε στους δίσκους μας.

Η μουσική των RAM περιλαμβάνει αρκετά διαφορετικά στοιχεία, αλλά ποιές θα έλεγες πως είναι οι επιρροές που υπερισχύουν και κάποιος θα σκεφτεί ακούγοντας τους δίσκους σας;
Α, σίγουρα έχουμε επηρεαστεί από πολλές μπάντες σε ό,τι έχει να κάνει με την έμπνευση, τη διαδικασία σύνθεσης, αλλά και το στυλ που παίζει ο καθένας μας. Για να ονομάσω μερικές, θα έλεγα Black Sabbath, Judas Priest, Iron Maiden, Dio, King Diamond, Mercyful Fate, Accept, Kiss, Michael Schenker Group.

To "Svbversvm" θα είναι ο δεύτερος δίσκος σας στην Metal Blade. Πώς είναι το να συνεργάζεσαι μαζί τους;
Είναι πολύ καλά οργανωμένοι και δεν συμβαίνουν τίποτα περίεργα πράγματα, οπότε υποθέτω πως όλα είναι καλά. Απολαμβάνουμε καλλιτεχνική ελευθερία, κάνουμεαυτό που θέλουμε και δεν μας γκρινιάζουν σχετικά με το πώς θα ήθελαν να γίνουν τα πράγματα. Έχουμε πολύ καλή επικοινωνία.

RAM

Η hardrock και heavy metal σουηδική σκηνή διανύει μια εποχή ευημερίας, αλλά γιατί συμβαίνει αυτό;
Πραγματικά δεν ξέρω. Η Σουηδία είναι μια μικρή χώρα και είναι πολύ περίεργο που υπάρχουν τόσες μπάντες που κάνανε όνομα και που το αξίζανε. Φαντάζομαι πως σίγουρα έχει να κάνει με το γεγονός πως μπορείς πολύ εύκολα να βρεις προβάδικο να τζαμάρεις, αλλά και χάριν της κυβέρνησης που επιδοτεί μαθήματα μουσικής. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι άλλο πέρα από αυτό. Σίγουρα μετράει και η αποφασιστικότητα όσων ανακατεύονται με αυτόν τον χώρο.

Υπάρχουν σχέδια για περιοδεία στο πλαίσιο προώθησης του νέου δίσκου;
Έχουμε ήδη προγραμματίσει κάποιες ημερομηνίες για το επόμενο έτος στα Metal Assault festival VI στην Γερμανία και The Ultimate Revenge of Heavy Metal Festival στην Φινλανδία. Θα έχουμε τον Φεβρουάριο και μια περιοδεία και ελπίζουμε να δώσουμε κάποιες συναυλίες στο πλαίσιο κάποιων καλοκαιρινών φεστιβάλ το 2016, αλλά ακόμα είναι πολύ για να ξέρουμε έτσι και αλλιώς. Το σίγουρο είναι πως θα προσπαθήσουμε να δώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες συναυλίες.

Έχετε ήδη επισκεφτεί την Ελλάδα, οπότε θα ήθελα να μου πεις τι θυμάσαι από την εμφάνισή σας. Υπάρχει πιθανότητα να σας ξαναδούμε στα μέρη μας;
Το θυμάμαι, ναι. Ήταν στο φεστιβάλ Up The Hammers που γίνεται στην Αθήνα και θυμάμαι πως ήταν μια πολύ ωραία βραδιά. Γνωρίσαμε μάλιστα και τους Powervise, που ήταν μια φοβερή μπάντα η οποία δυστυχώς διαλύθηκε πολύ νωρίς. Σίγουρα θα επιστρέφαμε αν μας δίνονταν η ευκαιρία. Δεν ξέρω σε τι κατάσταση βρίσκεται αυτή την εποχή η σκηνή και η οικονομία σας, αλλά ναι, σίγουρα θα παίζαμε για εσάς αν είχαμε κάποια προσφορά. Το κοινό ήταν φοβερό θυμάμαι.

Σε ευχαριστώ πολύ Harry για τον χρόνο σου...
Σε ευχαριστώ και εγώ. Ελπίζω να τα πούμε στον δρόμο...

  • SHARE
  • TWEET