Kaipa: «H σύνθεση των τραγουδιών ήταν πολύ πιο ενδιαφέρουσα στα '70s»

Ο πληκτράς, συνθέτης και ιθύνων νους των Σουηδών progressive rockers, Hans Ludin, μας μιλάει για το νέο του άλμπουμ, τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει και τους παλιούς συμπαίκτες του

Από τον Χρήστο Καραδημήτρη, 20/09/2017 @ 11:30

Ένας άνθρωπος που δισκογραφεί εδώ και σαράντα δυο χρόνια, πάντα πιστός στο progressive rock ιδίωμα έχει σίγουρα κάποια ενδιαφέροντα πράγματα να πει και μια άποψη με ιδιαίτερη σημασία. Έτσι, με την ευκαιρία της κυκλοφορίας του νέου άλμπουμ των Kaipa, "Children Of The Sounds" αρπάξαμε την ευκαιρία να ρωτήσουμε τον Hans Ludin κάποια πράγμα γύρω από αυτό καθώς και για τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει την μουσική γενικότερα, αλλά και την δραστηριοποίηση των παλιών συμπαικτών του με τους Kaipa Da Capo.

Kaipa Children Of The Sounds

Το επερχόμενο "Children Of The Sounds" θα είναι το 13ο στούντιο άλμπουμ των Kaipa και το όγδοο από το δεύτερο ξεκίνημα της μπάντας το 2002. Πως διατηρείτε το κίνητρο του να γράφετε νέα μουσική σαράντα δυο ολόκληρα χρόνια μετά το ντεμπούτο άλμπουμ σας;

Συνήθως λέω πως κάθε νέο άλμπουμ των Kaipa που ηχογραφείται είναι το τελευταίο. Αλλά, για κάποιο λόγο, βρίσκω καινούργια έμπνευση και αρχίζω να γράφω νέα τραγούδια σύντομα μετά την κυκλοφορία του εκάστοτε νέου άλμπουμ. Ενδεχομένως, η έμπνευση να έρχεται από όλες τις θετικές αντιδράσεις που εισπράττω και από τις πολύ καλές κριτικές. Κάπως έτσι, όταν κυκλοφόρησε το “Sattyg” τον Νοέμβριο του 2014, συνέβη το ίδιο για μια ακόμα φορά. Δούλεψα για έξι μήνες πάνω στη σύνθεση νέων τραγουδιών. Από όταν ξεκίνησα να παίζω μουσική με την πρώτη μου μπάντα το 1964, η μουσική αποτελεί πολύ σημαντικό κομμάτι της ζωής μου και δεν θα μπορούσα να ζήσω χωρίς αυτή.

Η ομορφιά της φύσης είναι σημαντικός παράγοντας έμπνευσης όταν συνθέτω τραγούδια

Υπήρξε κάποια διαφορά σε συνθετικό επίπεδο ή στο επίπεδο των ηχογραφήσεων του νέου άλμπουμ σε σχέση με τις προηγούμενες δουλειές σας; Πώς προσεγγίζετε τους τομείς σύνθεσης και ηχογραφήσεων των Kaipa γενικότερα;

Έχω ένα βασικό στήσιμο με διάφορα μουσικά όργανα που συνήθως χρησιμοποιών στο στούντιο ηχογράφησης που έχω. Όταν ακούω μια «στοιχειωτική» μελωδία να παίζει στο κεφάλι, άμεσα την ηχογραφώ με απλό τρόπο, ώστε να μην την ξεχάσω. Όταν επανέλθω αργότερα σε αυτό το τραγούδι και συνεχίσω να αισθάνομαι πως είναι καλή μελωδία, τότε αρχίζω να αναπτύσσω την πρώτη ιδέα γύρω από αυτή.

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, συνήθιζα να κάνω μεγάλες διαδρομές με το ποδήλατο, σε κάποιος μικρούς δρόμους γεμάτους στροφές, στην φιλήσυχη εξοχή γύρω από την πόλη που μένω, την Ουψάλα. Κάποιες φορές έχω την αίσθηση ότι οι νότες ανεβαίνουν από τα χωράφια που περνάω και πως οι λέξεις πέφτουν σαν σταγόνες βροχής από τον καθαρό ουρανό. Συχνά σταματάω και ξεκουράζομαι κοντά σε μια παλιά εκκλησία. Μερικές φορές νιώθω σαν να ακούω μουσική, σαν να ακούω παλιούς ύμνους να ξεπετάνε από τους τοίχους της εκκλησίας, αλλά πρόκειται μόνο για μια μελωδία που γεννιέται στη συνείδησή μου μου και για τον καρπό ενός νέου τραγουδιού. Οι στίχοι του τραγουδιού "Like A Serpentine" περιγράφουν αυτό ακριβώς το συναίσθημα. Η ομορφιά της φύσης είναι σημαντικός παράγοντας έμπνευσης όταν συνθέτω τραγούδια.

Αυτό που με έκανε να πατήσω το κουμπί εκκίνησης της όλης διαδικασίας αυτή τη φορά ήταν ένα μαγικό πνεύμα που γέμισε όλο μου το σώμα, αφότου παρακολούθησα μια συναυλία του drummer των Kaipa, του "Morgan Agren" και της μπάντας του, Mats & Morgan Band, τον Νοέμβριο του 2014. Ξύπνησα το επόμενο πρωί μετά τη συναυλία και συνέχιζα να νιώθω αυτόν τον φοβερό ρυθμό να κατακλύζει κάθε κομμάτι της ύπαρξής μου. Συνειδητοποίησα πως έπρεπε να διοχετεύσω όλη αυτή την ενέργεια κάπου, οπότε ξεκίνησα να γράφω νέα μουσική.

Μπορεί να ξοδέψω ολόκληρες εβδομάδες δουλεύοντας απλά και μόνο σε μια μικρή λεπτομέρεια που ο κόσμος δεν θα παρατηρήσει καν

Αν μπορώ να πω κάτι για το νέο άλμπουμ με σιγουριά είναι πως έχει εξαιρετικά ισορροπημένο ήχο και στη μουσική που παίζετε είναι σημαντικό το να είναι τόσο ευδιάκριτο το τι παίζει ο κάθε ένας από τους σπουδαίους μουσικούς. Πόση δουλειά απαιτείται για να έχεις το αποτέλεσμα που επιθυμείς;

Είμαι πολύ προσεκτικός με τους ήχους και τις λεπτομέρειες στη δουλειά μου και μπορεί να ξοδέψω ολόκληρες εβδομάδες δουλεύοντας απλά και μόνο σε μια μικρή λεπτομέρεια που ο κόσμος δεν θα παρατηρήσει καν. Αλλά, όταν ενώνεις εκατοντάδες μικρές λεπτομέρειες μαζί, τότε αυτές γίνονται σημαντικές για το τελικό αποτέλεσμα.

Από το 2007 και το άλμπουμ "Anger Feelings" δουλεύω με τον ακραία ταλαντούχο μηχανικό ήχου Martin Igelstrom, στα MI Sound Desing στούντιο. Αναλαμβάνει την τελική μίξη και το mastering των άλμπουμ και είναι πολύ χαρούμενος από την συνεργασία μας.

Αφήνω την έμπνευση να με καθοδηγήσει σε ένα απρόβλεπτο και συναρπαστικό ταξίδι

Τρία εκ των πέντε τραγουδιών στο άλμπουμ διαρκούν πάνω από δέκα λεπτά, κάτι που δεν είναι σπάνιο στα τραγούδια σας γενικότερα. Τι χρειάζεται για να γραφτούν τέτοιου είδους μεγάλα σε διάρκεια τραγούδια; Υπάρχει κάποια τέχνη αναφορικά με τις δομές και τα συναφή ή είναι απλώς η ροή της μουσικής που τελικά καθορίζει το πόσο θα διαρκέσει ένα τραγούδι;

Ποτέ δεν προαποφασίζω τι θα γράψω. Απλά, αφήνω την έμπνευση να με καθοδηγήσει σε ένα απρόβλεπτο και συναρπαστικό ταξίδι. Αυτή την φορά το αποτέλεσμα ήταν πέντε τραγούδια και νιώθω ωραία με αυτό.

Πάντοτε προσπαθώ να ψάξω να βρω μια από αυτές τις σπουδαίες και αξέχαστες μελωδίες που κρύβονται κάπου στο υποσυνείδητό μου, ως αφετηρία. Συχνά χρησιμοποιώ μια από αυτές ως φωνητική μελωδία κι ως το βασικό θέμα μιας σύνθεσης.

Αντί να συνθέτω πολλά τελείως διαφορετικά μέρη και να τα αναμιγνύω σε ένα μεγάλο τραγούδι, προσπαθώ να φτιάξω διάφορες παραλλαγές του βασικού θέματος. Μερικές φορές αλλάζω τον χρόνο μετρήματος, άλλες φορές γράφω μια νέα ορχηστρική μελωδία χρησιμοποιώντας τα ίδια ακόρντα, με κάποια μικρά στοιχεία του βασικού θέματος να συμπεριλαμβάνονται και κάποιες φορές αλλάζω τα μπάσα στα ακόρντα για να διαφοροποιήσω λίγο το συναίσθημα. Θεωρώ πως αυτό προσφέρει ένα οικείο συναίσθημα όταν ακούς τη μουσική, ακόμα κι αν δεν καταλαβαίνεις απαραίτητα ότι προέρχεται από την ίδια πηγή.

Δουλεύω τα κομμάτια της σύνθεσης και της ενορχήστρωσης μαζί, ηχογραφώντας αρχικά ένα demo στο οποίο παίζω και τραγουδάω τα πάντα. Αυτός είναι ο συνήθης τρόπος δουλειάς μου, ώστε να μπορώ να έχω μια σφαιρική εικόνα για τα τραγούδια. Έχω δουλέψει με τα υπόλοιπα μέλη για πάρα πολλά χρόνια, οπότε μπορώ να νιώσω την επιρροή που θα έχουν και να αισθανθώ τις αλλαγές που θα επιφέρουν στη μουσική παίζοντας, για να διαμορφώσουν το τελικό αποτέλεσμα.

Kaipa

Όντας ο ιθύνων νους και ο βασικός συνθέτης της μπάντας, ποια είναι η συνεισφορά των υπολοίπων μελών σε κάθε νέο άλμπουμ και συγκεκριμένα στην καινούργια δουλειά;

Γράφω την μουσική και δημιουργώ την βασική ενορχήστρωση. Αυτό σημαίνει πως οι άλλοι μουσικοί δεν εμπλέκονται στο κομμάτι της σύνθεσης, αλλά σίγουρα παίζουν σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος. Συνηθίζω να λέω πως ζωγραφίζω έναν πίνακα σε μαύρο κι άσπρο και οι υπόλοιποι βάζουν τα χρώματα.

Οφείλω να πω ότι περισσότερο από οτιδήποτε με εντυπωσίασε το κιθαριστικό παίξιμο του Per Nilsson στο άλμπουμ. Τι τον καθιστά ξεχωριστό ως κιθαρίστα κατά την άποψή σου;

Πρώτη φορά γνώρισα τον Per κάπου στα τέλη της δεκαετίας του '90 όταν ηχογραφούσαμε το άλμπουμ "HAGEN: Corridors Of Time". Άμεσα συνειδητοποίησα ότι ήταν φοβερός και πολύ-επίπεδος μουσικός. Οπότε, όταν χρειάστηκα έναν νέο κιθαρίστα στους Kaipa το 2006 δεν χρειάστηκε να σκεφτώ δεύτερη φορά, η επιλογή ήταν προφανής.

Υπάρχουν πάρα πολλοί ταλαντούχοι μουσικοί σήμερα, αλλά για μένα η σύνθεση τραγουδιών ήταν πολύ πιο ενδιαφέρουσα στα '70s

Ειδικά, το γεγονός πως είναι ιδρυτής και βασικός μιας metal μπάντας όπως οι Scar Symmetry κάνει αυτή του την «μεταμόρφωση» ακόμα πιο εντυπωσιακή. Έχεις εικόνα για αυτή τη μουσική του πλευρά ή και γενικότερα για αυτό το είδος μουσική; Θεωρείς ότι συνδέεται με το είδος μουσικής που παίζετε;

Έχω όλα τα άλμπουμ των Scar Symmetry στη συλλογή μου και μου αρέσουν. Η σύνδεση μεταξύ των Scar Symmetry και των Kaipa είναι στην μελωδική φλέβα του Per και στο παίξιμό του που χρωματίζει οτιδήποτε στο οποίο συμμετέχει.

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η τρέχουσα είναι η καλύτερη περίοδος για την progressive rock μουσική από τη δεκαετία του '70. Είστε τόσα χρόνια στο χώρο που υποθέτω θα μπορούσατε να το επιβεβαιώσετε ή να το αρνηθείτε. Τι γνώμη έχετε για την τρέχουσα σκηνή του progressive rock;

Συγνώμη, αλλά δεν ξέρω τι να πω γύρω από αυτό. Υπάρχουν πάρα πολλοί ταλαντούχοι μουσικοί σήμερα, αλλά για μένα η σύνθεση τραγουδιών ήταν πολύ πιο ενδιαφέρουσα στα '70s. Βέβαια, ίσως απλά να είμαι νοσταλγικός.

Έχετε κάποια επαφή με νέες μπάντες που βγαίνουν στη σκηνή; Μήπως έτυχε να ακούσετε κάποιο νέο καλλιτέχνη που να σας έκανε να σκεφτείτε ότι είναι όσο καλός όσο κάποιοι παλιοί;

Πιθανόν. Δεν έχω είτε τον χρόνο, είτε το ενδιαφέρον να ακούω όλη την νέα μουσική. Για μένα οτιδήποτε δεν έχω ακούσει είναι νέο, ανεξαρτήτου του έτους το οποίο ηχογραφήθηκε.

Να μαθαίνετε από τους ήρωές σας, αλλά να μην προσπαθείτε να τους αντιγράψετε

Υπάρχει χώρος για μια νέα μπάντα να «επιτύχει» παίζοντας progressive rock; Δεν εννοώ να γίνουν πλούσια τα μέλη της ή κάτι τέτοιο, αλλά το να μπορούν να τα βγάζουν πέρα οικονομικά. Τι θα συστήνατε σε μια νέα μπάντα που ξεκινάει τώρα να παίζει αυτού του είδους τη μουσική;

Να προσπαθείτε να ακολουθείτε τον δικό σας δρόμο και να βρείτε την δική σας ταυτότητα. Να περνάτε καλά με αυτό που κάνετε, να ακούτε την καρδιά σας και να μαθαίνετε από τους ήρωές σας, αλλά να μην προσπαθείτε να τους αντιγράψετε.

Φαντάζομαι πως είναι λίγο περίεργη ερώτηση, αλλά οφείλω να την κάνω. Τι πιστεύετε για τους Kaipa da Capo και το γεγονός ότι οι πρώην συμπαίκτες σας αποφάσισαν να φτιάξουν μια νέα μπάντα για να παίζουν το παλιό υλικό σας και να γράψουν και νέα μουσική με τη λέξη Kaipa στο όνομά της; Ακούσατε μήπως την μουσική που έγραψαν;

Θεωρώ πως είναι πολύ ωραίο το ότι οι παλιοί μου φίλοι και συμπαίκτες στους αυθεντικούς Kaipa του 1974 παίζουν ξανά μαζί. Όταν ξεκίνησαν έπαιζαν μόνο τα παλιά τραγούδια των Kaipa από τα '70s. Αλλά πέρσι αποφάσισαν να ηχογραφήσουν ένα άλμπουμ με νέο υλικό. Τους συμβούλευσα να βρουν έναν νέο όνομα για την μπάντα τους ώστε να έχουν την δική τους ταυτότητα, αλλά αρνήθηκαν να με ακούσουν. Δεν μου αρέσει το γεγονός ότι χρησιμοποιούν το όνομα των Kaipa, διότι απλά οδηγεί σε πολλές παρανοήσεις και μπερδέματα.

Διατηρείτε καλές σχέσεις με τον Roin και τους υπολοίπους; Υπάρχει πιθανότητα να παίξετε ξανά όλοι μαζί;

Είναι μερικοί από τους καλύτερους φίλους μου και αυτό δεν χωρά αμφιβολία, αλλά δεν έχουμε κανένα πλάνο να παίξουμε μαζί ξανά. Αλλά, ποτέ δεν ξέρεις πως έρχονται τα πράγματα στο μέλλον...

Έχετε μήπως κάποια πλάνα να περιοδεύσετε ή να παίξετε έστω μεμονωμένα show;

Οι Kaipa είναι αποκλειστικά και μόνο στούντιο μπάντα. Αυτή ήταν η ιδέα μου όταν το "Notes From The Past" ηχογραφήθηκε και δεν έχω αλλάξει τις σκέψεις μου σχετικά με αυτό, όλα αυτά τα χρόνια.

Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας. Κλείστε αυτή την συνέντευξη όπως θα θέλατε εσείς.

Αυτή την περίοδο τελειώνω τη δουλειά πάνω στο remix των τριών σόλο άλμπουμ μου, τα οποία ηχογράφησα κατά την διάρκεια των ετών 1984-1989, τα οποία περιλαμβάνουν κυρίως ορχηστρική μουσική και στιλιστικά είναι κοντά στην μουσική που έγραψα για τους Kaipa. Το 2018 αυτά τα τρία άλμπουμ και επιπλέον δυο με υλικό που δεν έχει κυκλοφορήσει προηγουμένως θα κυκλοφορήσουν σε ένα πενταπλό CD box, "Hans Lundin: The Solo Years 1984-1989". Είναι πολύ ευχάριστο το να επανεπισκέπτομαι όλο αυτό το υλικό και όλες τις αναμνήσεις από όταν το έγραψα και το ηχογράφησα. Θα περιλαμβάνει πολλά αναλογικά synth και φυσικά το trademark μου, τα παραμορφωμένα synth σόλο που ξεκίνησα να αναπτύσσω στα τέλη της δεκαετίας του '70. Επίσης, θα έχει κάποια demo των Kaipa και διάφορους καλεσμένους μουσικούς, όπως ο Roine Stolt, ο Max Ahman και ο Ulf Wallander.

Διαβάστε εδώ την κριτική του δίσκου "Kaipa" από τον Χρήστο Καραδημήτρη.

  • SHARE
  • TWEET