H τεχνολογία στο αυτοκίνητο «τελειώνει» το παραδοσιακό ραδιόφωνο

...μερικές δεκαετίες μετά το χτύπημα από την τηλεόραση

Από τον Αντώνη Μουστάκα, 12/03/2015 @ 10:35
Και πολύ κράτησε. Οι παραδοσιακοί θα με κατηγορήσουν για αφορισμό αλλά η ιστορία έδειξε ότι, όπως και η τηλεόραση στην χώρα μας, έτσι και το ραδιόφωνο έπεσε στα χέρια ανθρώπων και ομίλων αμφιβόλου γούστου και κυρίως αμφιβόλου σκοπού. Το μεράκι για τη μουσική έχει περάσει σε τρίτη μοίρα και η προτεραιότητα έχει δοθεί στην προπαγάνδα και το κουτσομπολιό. Οι εξαιρέσεις πάντα θα υπάρχουν όχι μόνο για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα αλλά κυρίως ως άλλοθι.

Η τηλεόραση έδωσε το πρώτο καίριο χτύπημα στο ραδιόφωνο εντός σπιτιού για να ακολουθήσει η έλευση του υπολογιστή και η δυνατότητα να ακούμε οποιοδήποτε σταθμό στον κόσμο. Σε αυτό το σημείο οι ιδιοκτήτες το μόνο που έκαναν σωστά ήταν να δώσουν και την εναλλακτική της ακρόασης μέσω internet. Στα υπόλοιπα δεν κατάφεραν και πολλά αφού, ενώ ο κόσμος άλλαζε αυτοί συνέχισαν να παίζουν τις playlist των δισκογραφικών μειώνοντας στο ελάχιστο το ψάξιμο και την ανάδειξη ανεξάρτητων καλλιτεχνών, Ελλήνων και μη.

Στο ραδιόφωνο που πραγματεύεται το rock τώρα, οι παραγωγοί έχουν λιγοστεύσει και έχουν κυριαρχήσει οι μεγάλοι σε ηλικία εκφωνητές που μας αναπαράγουν κουτσομπολίστικα ή αξιοπερίεργα νέα εντός και εκτός μουσικής. Τα playlist είναι συνήθως «ρηχά» και φτωχά σε ποικιλία, ενώ στον χώρο του εναλλακτικού ραδιοφώνου γίνεται «της διασκευής» σε εκνευριστικό βαθμό. Η Θεσσαλονίκη πάει κάπως καλύτερα, όπως και η επαρχία. Στην Αθήνα ακούμε κασέτα κανονικά (εντάξει, με εξαιρέσεις).

Το μόνο που κρατά ζωντανά τα FM είναι το αυτοκίνητο. Αναφέρομαι στους ανθρώπους που θέλουν να ακούν ζωντανό ραδιόφωνο και όχι για αυτούς που θέλουν να απολαμβάνουν μόνο μουσική. Οι τελευταίοι έχουν ήδη αντικαταστήσει το ραδιο-CD με mp3 player με υποδοχή USB ενώ όσοι οδηγούν καινούργιο όχημα μπορούν να συνδέσουν με auxiliary καλώδιο ή Bluetooth το προσωπικό τους smartphone ή mp3 player.

Με τις επιλογές στα FM να είναι πολύ συγκεκριμένες και την τεχνολογία να καλπάζει, πολύ σύντομα θα φτάσουμε στο σημείο που στο αυτοκίνητό μας θα παίζει ιντερνετικό ραδιόφωνο. Ο λόγος απλός. Ποικιλία σε επιλογές, μεράκι, γούστο και καλή μουσική είναι καλή συντροφιά για τον μουσικόφιλο που επιθυμεί να ταυτίζεται και να επικοινωνεί με το ραδιόφωνό του. Αρκεί και οι webικοί να ισορροπήσουν καλύτερα μεταξύ ερασιτεχνισμού και επαγγελματισμού.

Σκεφτείτε το αντίστοιχο που έχει συμβεί τελευταία με την τηλεόραση, το μέσο πλέον των ηλικιωμένων. Με το που άνοιξε ο κόσμος του internet και των broadband ταχυτήτων, οι νεότεροι επιλέγουν τι θα δουν και πότε θα το δουν. Οι ζώνες αποχαύνωσης τηλεθεατών (πρωί με μεσημέρι το κουτσομπολιό, απόγευμα η σειρά σκουπίδι, βράδυ η προπαγάνδα, τα talent show και «θέατρο» με Σεφερλή) δεν αφορούν κανέναν κάτω από 40 ή καλύτερα κανέναν με οικειότητα με την τεχνολογία.

Τι έχει μείνει να λυθεί στην τεχνολογία του αυτοκινήτου; Πρώτη η χρέωση μιας και η δορυφορική τεχνολογία έχει πάγιο και το internet μέσω κινητής τηλεφωνίας επίσης. Τα περισσότερα αυτοκίνητα μπορούν να μεταφέρουν μέσω Bluetooth την μουσική από το smartphone στα ηχεία τους, ωστόσο χρειάζεται να υπάρχει σύνδεση 3G ή 4G. Πάντως με καλό πακέτο δεδομένων στο πρόγραμμα κινητής και τα περισσότερα ραδιόφωνα να στριμάρουν με 128kbps, η χρέωση για μια σύντομη βόλτα είναι μικρή. Δεύτερη είναι η κάλυψη. Δεν είναι ακόμα εγγυημένη μια βόλτα χωρίς διακοπές στην αναμετάδοση αφού υπάρχουν νεκρά σημεία που θα χαθεί το σήμα. Δεν μας έφτιαξε (δεν το περίμενε κανείς) και το Wi-Fi ο Σαμαράς...

Ο κόσμος αλλάζει και δεν πρέπει να μας απασχολεί το μέσο (βραχέα, μεσαία, δορυφόροι, κινητή, Wi-Fi) αλλά το περιεχόμενο. Νισάφι με την παρελθοντολαγνεία και τα Facebook group τύπου «Κάνε like αν συγκινείσαι με τον στίχο να παίζει το τρανζίστορ τα Αμερικάνικα». Αν οι σταθμοί των FM δεν αλλάξουν, το κοινό θα τους προσπεράσει και θα επιλέξει το φρέσκο και το μερακλίδικο. Όχι το τυποποιημένο. Ας χαρούμε λοιπόν το web radio ελπίζοντας να μην πέσει και αυτό στα χέρια των «επαγγελματιών».
  • SHARE
  • TWEET