[7]: Αγαπημένες ταινίες Επιστημονικής Φαντασίας

Όταν ο κινηματογράφος αγγίζει αυτό που υπάρχει πέρα από τα αστέρια...

Από τον Βασίλη Σπανό, 20/11/2014 @ 10:57
O Chris Nolan αποφασίζει να μας ταξιδέψει σε άλλους γαλαξίες με το "Interstellar" και εμείς κάνουμε μια αναφορά στις 7 ταινίες επιστημονικής φαντασίας που άλλαξαν και καθόρισαν ολόκληρο το είδος, ενώ παραμένουν διαχρονικά αξεπέραστες μέχρι και σήμερα. Οι απώλειες πολλές αλλά, πραγματικά, πόσες ταινίες να χωρέσεις μέσα σε μια τόσο μικρή λίστα;

Χωρίς λοιπόν σειρά προτεραιότητας, η λίστα του Rocking.gr με τις 7 πιο αγαπημένες ταινίες επιστημονικής φαντασίας όλων των εποχών:

Y.Γ.: Aς με συγχωρέσουν οι: Metropolis, Matrix, Akira, Ghost In The Shell, Terminator 1-2, Back To The Future, Alien 2, Stalker, Nausicaa Of The Valley Of The Winds, 12 Monkeys, District 9, Serenity, The Man From Earth,  Moon, Children Of Men, Mr.Nobody, Predator, The Day The Earth Stood Still, Gattaca, Invasion Of Body Snatchers, La Planete Sauvage, Dark City, Delicatessen, Star Trek: Wrath Of Khan, Looper, Forbidden Planet, Minority Report, Westworld, Fahrenheit 451, Dreamspace, Existenz, War Of The Worlds, Starman, The Fountain, Silent Running, Logan’s Run, The Black Hole, Escape From New York, Cube, Inception, Dark Star, Rollerball, Alphaville, THX 1138, Them, Letters Of  Dead Man, La Jetee, Repo Man, When Wolds Collide, The Last Starfighter, 1984, Contact, The Andromeda Strain, A Scanner Darkly, Starship Troopers, Enemy Mine, The Man Who Fell To Earth, Primer, Mad Max 2, Tron, Total Recall, The Fly, Robocop και άλλες τόσες που ξεχνάω αυτή τη στιγμή... + η αρχική τριλογία του Star Wars η οποία θα έπιανε τρεις θέσεις σίγουρα αλλά μιας και παίζει και σε ένα πιο fantasy-space opera επίπεδο έμεινε σκοπίμως εκτός λιστών...



1. Blade Runner (1982)

Blade Runner

Μπορούν τα ανθρωποειδή να ονειρευτούν ηλεκτρονικά πρόβατα; Μπορεί να υπάρξει εξιλέωση σε μια πόλη που αγγίζει τον ουρανό και «φτύνει» φωτιές καίγοντάς τον; Μπορεί να υπάρξει κάθαρση και απάντηση στην τραγωδία / κωμωδία της επίγειας ζωής μέσα σε ένα απολύτως απάνθρωπο περιβάλλον όπου μια μηχανή θα βιώσει περισσότερο συναίσθημα από τον ίδιο τον Άνθρωπο; Μπορεί μια μηχανή να παρουσιάσει μέσω μιας οντολογικής οπτικής, ολόκληρο το δράμα της Ύπαρξης και την αγωνία του Θανάτου; Τι ορίζει έναν άνθρωπο, η φυσική υπόσταση, η μνήμη ή το συναίσθημα;  Ή μήπως όλα τα παραπάνω θα χαθούν μέσα στον χρόνο, σαν δάκρυα στην βροχή; O Ridley Scott διασκευάζει Philip Dick και παραδίδει μια ταινία-σταθμό του παγκόσμιου κινηματογράφου, που μισήθηκε όσο λίγες την εποχή που κυκλοφόρησε, πέρασε μια θύελλα προβλημάτων παραγωγής και κατέληξε με διαφορετικές εκδόσεις ανά τα χρόνια, ώσπου η Director's Cut έκδοσή να αποκαταστήσει τις ισορροπίες και να υποδείξει το αυτονόητο: το "Blade Runner" είναι αν όχι η καλύτερη, μία από τις τρεις καλύτερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας όλων των εποχών.- Το cyberpunk φουτουριστικό noir Ευαγγέλιο του Scott θα αλλάξει για πάντα το τοπίο, θέτοντας ερωτήματα με τέτοια ωμότητα και αμεσότητα που λίγες ταινίες τόλμησαν. Με ένα καταπληκτικό cast, μια άνευ σχολιασμού μουσική επένδυση από τον Βαγγέλη Παπαθανασίου, ένα τρομακτικά καλογραμμένο escalating σενάριο και, φυσικά, μια εικαστική προσέγγιση η οποία εμπνέει ακόμα και σήμερα σχεδόν κάθε μορφή Τέχνης, ότι και να ειπωθεί για την εξαιρετική πλοκή που δένει τα παραπάνω και τα αλλεπάλληλα σοκ που προκαλεί στον θεατή είναι λίγο... Το twist του φινάλε αποκτά χαρακτήρα πλέον κλασικό και τα ερωτήματα που ταλανίζουν το κεφάλι του θεατή παραμένουν έως και σήμερα συγκλονιστικά αιχμηρά και βασανιστικά αληθινά... Όταν θα πέσουν οι τίτλοι τέλους και το εμβληματικό score του Vangelis θα αφήσει αποσβολωμένο μέχρι και τον τελευταίο θεατή, τότε η αλήθεια θα λάμψει δίχως καμία ρανίδα φωτός...απλά και αναμενόμενα θα χαθεί, like tears in the rain...

Trailer



2. Solaris (1972)

Solaris

Ο Εξω-ηλιακός πλανήτης Solaris παρουσιάζεται από τους επιστήμονες σαν ένα, ίσως, νοήμων ον... Ένας διαστημικός ωκεανός, τυλιγμένος από σύννεφα, τον οποίο μελετά μια ομάδα επιστημόνων σε έναν διαστημικό σταθμό σε τροχιά γύρω του... Όταν ανεξήγητα φαινόμενα αρχίσουν να επιδρούν ψυχολογικά στο πλήρωμα και να το οδηγήσουν στις παραισθήσεις και την αμφιβολία, ο ψυχολόγος Chris Kelvin θα σταλεί να εξετάσει τους τρεις εναπομένοντες κοσμοναύτες. Ενώ ο ένας από αυτούς θα αυτοκτονήσει μην αντέχοντας τις ανεξήγητες παραισθήσεις που βιώνει, ο Kelvin θα ανακαλύψει το πραγματικό αίτιο της νοσηρής κατάστασης που επικρατεί, το οποίο σχετίζεται με την οπτικοποίηση των πιο καλά κρυμμένων τύψεων και αναμνήσεων όσων προσεγγίζουν τον πλανήτη και την σταδιακή αντιμετώπιση του ιδίου τους του υποσυνείδητου... Όπως γράφτηκε το 1972, η ρωσική απάντηση στην "Οδύσσεια Του Διαστήματος" από τον γητευτή της εικόνας και τον σμιλευτή του χρόνου, Andrei Tarkovsky, μόνο ομοιότητες δεν παρουσιάζει με το έτερο αριστούργημα του Kubrick, καθώς οριοθετεί τις δυνατότητες του Ανθρώπου όταν ο Solaris θα βάλει φρένο στην επεκτατική Ανθρώπινη κυριαρχία του Απείρου βάζοντας τον ίδιο τον Άνθρωπο απέναντι στον εαυτό του, προβάλλοντας τις αδυναμίες, πάθη και προσωπικούς δαίμονες ως τα μειονεκτήματα που δεν μπορεί ποτέ να υπερνικήσει και θα τον αποτρέπουν μια ζωή από την κατανόηση του Σύμπαντος. Πιο ανθρωποκεντρικός και λιγότερο επιδειξιμανής με τον τρόπο του από τον Kubrick, περισσότερο φιλοσοφικός και διανοητικός παρά λάτρης της αφηγηματικής τεχνικής του σπουδαίου Αμερικανού σκηνοθέτη, ο Tarkovsky με τα μοναδικά του πλάνα, τους ελάχιστους διαλόγους και την σταθερά αργή και μυσταγωγική του προσέγγιση, δημιουργεί μια ταινία-σταθμό του διανοητικού σκεπτόμενου sci-fi που μέχρι και σήμερα παραμένει πολύ ψηλά στις λίστες με τις κορυφαίες ταινίες του είδους - και όχι μόνο!

Trailer



3. 2001: A Space Odyssey (1968)

2001: A Space Odyssey

Μεταξύ του αφηγηματικού σινεμά και εκείνου του ξεκάθαρα εμπειρικού και πλήρως αποφορτισμένου από στενά πλαίσια περιοδικότητας, αρχής και τέλους, το κλασσικό αριστούργημα του Stanley Kubrick παρουσιάζει το Σύμπαν όπως είναι, περικλείοντας τα πάντα και τίποτα, περιορισμένο μονάχα στα πνευματικά όρια των κατοίκων του που θα βιώσουν το τέλος σαν τέλος και όχι σαν απαρχή, σαν Γένεση, καθώς θα υποκύψουν στα στενά μη υπερβατικά πλαίσια της εκάστοτε θρησκείας σαν ένα μαγικό guide-book αναφορικά με την απεραντοσύνη της Ύπαρξης. Από την απαρχή της Βίας στην διαστημική εποχή, στην εποχή όπου η Μηχανή θα πάρει τα ηνία και θα επιδιώξει να καταστρέψει τον Άνθρωπο αλλά θα φοβηθεί ταυτόχρονα να εμπιστευτεί τον Νου, μέχρι το έμβρυο του φινάλε και την Γένεση ως αναπόσπαστο και απολύτως λογικό γεφύρωμα της αρχής και του φινάλε της Ζωής - και ξανά σαν κύκλος από την αρχή, o Kubrick μοιάζοντας να έχει καταπιεί και ότι acid της εποχής υπήρχε, προσφέρει το απόλυτο διαστημικό ταξίδι του Ανθρώπου απέναντι στις πιο απόκρυφες γωνίες του Γαλαξία. Με ειδικά εφέ πρωτόγνωρα για την χρονιά τους, εξαιρετική μουσική υπόκρουση και κλασσικές σκηνές και εικόνες που μέχρι και σήμερα αποτελούν σημείο αναφοράς και παραμένουν αξεπέραστες, η διασκευή αυτή του βιβλίου του Arthur Clark θεωρείτε και όχι αδίκως, ίσως η καλύτερη ταινία του είδους, ένα αξέχαστο ταξίδι και μια πρωτόγνωρη εμπειρία για τον ανθρώπινο νου!

Trailer



4. Alien (1979)

Alien

Τρία χρόνια πριν το "Blade Runner", ο Ridley Scott είχε την ευκαιρία να λάμψει για πρώτη φορά στο είδος της επιστημονικής φαντασίας, σε μια ταινία που εν έτη 2014 δεν έχει χάσει καθόλου από την λάμψη της, ίσα - ίσα συνεχίζει να επανατροφοδοτεί την pop κουλτούρα με ολοένα και περισσότερα υποπροϊόντα, είτε σε μορφή comics, spin off ταινιών, εν δυνάμει sequels, video games κτλ. Το ζήτημα όμως εδώ είναι ένα: το "Alien" είναι όχι μόνο μια από τις πιο τρομακτικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ, αλλά μια ταινία που ίσως και άθελα της θίγει και πάλι, σε λιγότερο βαθμό, ζητήματα ιδιαίτερης βαρύτητας όπως την -ξανά- τεχνητή νοημοσύνη ως το επικίνδυνο «τρίτο άκρο» του Ανθρώπου αλλά και την μοναδικότητα-ματαιότητά του μέσα σε ένα τεράστιο και εχθρικό σύμπαν. Το σκάφος «Νοστρόμο», διαστημικό τάνκερ με πλήρωμα μεροκαματιάρηδες «σκουπιδιάρηδες» του διαστήματος θα λάβει ένα άγνωστο σήμα κινδύνου από έναν κοντινό πλανήτη. Εκεί, πέρα από την ανακάλυψη ενός μυστηριώδους αλλά άδειου εξωγήινου (;) σκάφους, δεν θα βρει κάποιο σημείο ζωής. Όταν απογειωθεί όμως ξανά με σκοπό την επιστροφή στη Γη, θα ανακαλύψει ότι μαζί του επιβιβάστηκε κρυφά ο ίδιος ο Θάνατος, προσωποποιημένος στη μορφή ενός εξωγήινου πλάσματος του οποίου η όψη είναι πλέον περιττό να τολμήσει να περιγράψει κανείς ως προς τον τρόμο που εμπνέει... Με βασικό όπλο τους κανόνες του «στοιχειωμένου σπιτιού» και τα εφιαλτικά σχέδια του Giger στον σχεδιασμό των σκαφών αλλά φυσικά και του ίδιου του πλάσματος, ο Scott τοποθετεί την δράση στο διάστημα, επιλέγει σοφά να δείξει απειροελάχιστες φορές το «πλάσμα», εντείνοντας έτσι τον τρόμο και την αγωνία και μέσω της νεαρής Sigourney Weaver δημιουργεί το πρώτο σύγχρονο μοντέλο γυναίκας-ηρωίδας αλλάζοντας τον ρου των ταινιών δράσης! Αγωνιώδες, επιβλητικό, μεγαλοπρεπές, τρομακτικό και πανέξυπνο, το "Alien" αποτελεί ταινία-σταθμό του χώρου... Όπως χαρακτηριστικά έγραφε τότε και το tagline της αφίσας... «Στο διάστημα, κανείς δεν ακούει τις κραυγές σου»!

Trailer



5. Planet Of The Apes (1968)

Planet Of The Apes

Αστροναύτες μετά από την συντριβή του σκάφους τους βρίσκονται στην επιφάνεια αγνώστου πλανήτη. Σκοπός τους ήταν εξαρχής η ανακάλυψη νέων πολιτισμών και πλανητών στα πρότυπα της Γης. Σε μεγάλη τους όμως έκπληξη θα ανακαλύψουν ότι στον νέο άγνωστο πλανήτη που προσέκρουσαν, η κυρίαρχη φυλή είναι οι Πίθηκοι έχοντας αναπτύξει ομιλία και κουλτούρα-πολιτισμό, ενώ οι άνθρωποι είναι τα ζώα-κατοικίδιά τους. Σε μια πλήρη αντιστροφή των ρόλων, η αμιγώς πολιτική και παράλληλα βαθιά κοινωνική και κοινωνιολογικής φύσεως ταινία του Franklin Schaffer (εξαιρετικού δημιουργού με εκπληκτική σκηνοθετική δεινότητα που «κρατάει» την μισή σχεδόν ταινία στα χέρια του με τις βιρτουόζικες λήψεις που χρησιμοποιεί, μην αφήνοντάς της να αγγίξει την παρωδία ή την μη ηθελημένα κωμωδία λόγω του θέματός της) πατάει πάνω σε ένα εξαιρετικά εύστοχο και καλογραμμένο σενάριο των Serling και Wilson, χτίζοντας μια κοινωνία η οποία τιμωρεί τον Άνθρωπο για την αλαζονεία και την απληστία του, καθώς και για την ανικανότητά του για την οποιαδήποτε διατήρηση ισορροπίας και ηθικής στον κόσμο. Με εξαιρετική δουλειά στο make-up, καταπληκτικές ερμηνείες από ολόκληρο το cast και ένα φινάλε από τα σπουδαιότερα, πιο κλασσικά, πιο σοκαριστικά και πιο σκοτεινά όλων των εποχών, η κλασσική πλέον σήμερα ταινία του 1968, η οποία γέννησε πλήθος sequels, remakes, comics κτλ, παραμένει ένα άψογο δείγμα σκεπτόμενου σινεμά επιστημονικής φαντασίας!

Trailer



6. Brazil (1984)

Brazil

Το "Brazil" δεν είναι τυχαίο που κυκλοφόρησε το σωτήριο 1985, έναν ακριβώς χρόνο μετά το προφητικό "1984" του Orwell! Αποτελεί πνευματικό παιδί του Orwell και των πιο σκοτεινών στιγμών του Kafka, μπασταρδεμένο με λίγη από την τρέλα των Monty Python και την αστείρευτη φαντασία του Terry Gilliam, ο οποίος έδωσε την μεγαλύτερη μάχη της ζωής του για να καταφέρει να το μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη ακέραιο και ανέγγιχτο από στουντιακές επεμβάσεις και παρεμβολές! Σε μια μελλοντική μεγαλούπολη που θυμίζει Αμερικανική πρωτεύουσα της δεκαετίας του '40 με την γραφειοκρατία να ελέγχει τα πάντα και τους πάντες, ένας απλός εργαζόμενος θα αντιδράσει απέναντι σε όλους και σε όλα και θα αποφασίσει να ονειρευτεί, να ερωτευτεί, να επαναστατήσει και να αποδράσει από την απολυταρχική, τεχνοκρατική, μουντή, γραφειοκρατική παρανοϊκή κοινωνία που ζει! Σύμμαχός τα όνειρά του, μια μυστηριώδης κοπέλα και ένας ελεύθερος επαγγελματίας υδραυλικός -που πλέον είναι οριακά παράνομο να μην αποτελείς γρανάζι του συστήματος- και πρωτοπόρος του υπόγειου επαναστατικού αγώνα, με την μορφή του Robert De Niro σε ένα μικρό,  καθοριστικό και ξεκαρδιστικό πέρασμα! Ο Gilliam σκηνοθετεί με όλο του το είναι, η ατμόσφαιρα εναλλάσσεται μεταξύ δράματος, μαύρης κωμωδίας της σχολής των Python, περιπέτειας, noir ταινίας μυστηρίου και σουρεαλιστικού εφιάλτη, η μισή αγγλική σκηνή της εποχής κάνει το πέρασμά της, ενώ ο σκηνοθέτης κλείνει την ταινία με έναν μοναδικό, αξέχαστο τρόπο, δίνοντας το δικό του φιλί της ζωής στο σινεμά του φανταστικού αλλά και ολόκληρου του αγγλικού κινηματογράφου της δεκαετίας του '80...return I will to old brazil...

Trailer



7. E.T. The Extra-Terrestrial (1982)

E.T. The Extra-Terrestrial

Οριακά κερδίζοντας την θέση του στην 7άδα αντί του έτερου αριστουργήματος του μεγάλου παραμυθά του Hollywood, "Close Encounters Of The Third Kind", το εμβληματικό και μια από τις εμπορικότερες ταινίες όλων εποχών μαγευτικό παραμύθι του Steven Spielberg, κερδίζει τη μάχη απέναντι στον χρόνο και ενάντια στους θεατές που μέσα στην σοβαροφανή τους ρηχότητα θα το απορρίψουν εξ’ αρχής ως «παιδικό» ή «εκτός εποχής». Έχει την μοναδική ικανότητα, 32 χρόνια μετά την πρώτη του προβολή, να μιλήσει στο παιδί που υπάρχει μέσα στον κάθε θεατή, να μην ανεχτεί την ενήλικη πλευρά του και να επαναφέρει ένα πηγαίο, μοναδικό και ασφυκτικά δυνατό συναίσθημα που έχει θαφτεί και έχει καταντήσει μια μακρινή θλιβερή μελαγχολική ανάμνηση. Η ιστορία της φιλίας ενός νεαρού αγοριού με έναν καλόκαρδο και συμπαθέστατο εξωγήινο που μένει ξεκρέμαστος στη Γη, η ενηλικίωση και η αμοιβαία αγάπη που θα νιώσει ο ένας για τον άλλο, μπλέκουν εξαιρετικά με το καλογραμμένο σενάριο, τις απίθανες σεκάνς δράσης (η καταδίωξη με τα ποδήλατα έμελλε από τότε να παραμείνει κλασική) και το καταπληκτικό χιούμορ, δημιουργώντας μια ταινία-ορόσημο στο σινεμά του φανταστικού. Δίχως ίχνος κυνισμού και με μια αθωότητα που δεν συναντά κανείς πλέον σε κανένα μέσο, το "E.T." είναι μια ταινία γεμάτη αληθινό συναίσθημα, ειλικρίνεια, καρδιά και πάνω από όλα σεβασμό και αγάπη για το αιώνιο παιδί που όσο και αν προσπαθήσει κανείς να κρύψει και να ξεχάσει μέσα του, αυτό ασφυκτιά να δραπετεύσει και να δει τον κόσμο όπως τον είδε τότε πρώτη φορά, πιο ζεστό και πιο φωτεινό από ποτέ! Και ίσως να ανηφορίσει προς το φεγγάρι για βόλτα, καβάλα στο ποδήλατο του...

Trailer
  • SHARE
  • TWEET