​Clutch: Μια περιήγηση στους στίχους του Neil Fallon

Η δημιουργική παρόρμηση των Clutch δεν διαφέρει και τόσο από την περιέργεια των επιστημόνων να ανακαλύψουν και να εξηγήσουν κάτι παραπάνω για την ύλη

Από την Αθανασία Χρυσανθοπούλου, 06/06/2019 @ 16:50

Οι Clutch ξεκίνησαν τη μουσική τους πορεία δυναμικά από το 1991 και μέχρι σήμερα η μπάντα φαίνεται να μεγαλώνει και να εδραιώνει το όνομά της έχοντας οπαδούς διαφορετικών κοινωνικών στρωμάτων και ακουσμάτων, που τους στηρίζουν όχι εξαιτίας πρόσκαιρων επιτυχιών αλλά γιατί είναι οπαδοί συνολικά της μουσικής τους. Προέρχονται από μια εποχή όπου η δισκογραφική βιομηχανία ήταν πιο σταθερή και τα social media δεν έπαιζαν τόσο μεγάλο ρόλο στην προώθηση του υλικού των συγκροτημάτων. Συγκεκριμένα, ο τραγουδιστής και κιθαρίστας Neil Fallon υποστηρίζει πως είναι χαρούμενος για το γεγονός ότι Clutch δεν εμφανίστηκαν ως μπάντα στη σύγχρονη εποχή του υψηλού ανταγωνισμού ανάμεσα στο πλήθος των συγκροτημάτων που υπάρχουν και μάλιστα πιστεύει ότι οι μπάντες δεν πρέπει να χάνουν το χρόνο τους καταστρώνοντας τακτικές για να γίνουν δημοφιλείς μέσω των social media διότι η πραγματική τους ιδιότητα είναι η μουσική και όχι οι δημόσιες σχέσεις.

Clutch

Παρόλο λοιπόν, που ο σημερινός αριθμός των συγκροτημάτων είναι τεράστιος οι Clutch καταφέρνουν συνεχώς να προσελκύουν καινούργιο κοινό και αυτό γιατί θεωρούν τους εαυτούς τους ακόμη μαθητές με αποτέλεσμα να αποφεύγουν την επανάληψη των ίδιων μελωδιών που προκαλούν πλήξη στον ακροατή. Προτιμούν όπως λένε να διακινδυνεύσουν, να ρισκάρουν και να αποτύχουν παρά να αναπαράγουν τραγούδια της ίδιας σύστασης με αυτά που τους έκαναν γνωστούς.

Επίσης, όπως μαθαίνουμε από τον μπασίστα Dan Maines στη διαδικασία των αλλαγών στον ήχο και στην προσπάθεια εγγραφής ενός album θα υπάρξουν λάθη, αλλά οι Clutch όχι μόνο τα παραδέχονται αλλά είναι και χαρούμενοι γι' αυτά, γιατί πιστεύουν πως αυτός είναι ένας ο υγιής τρόπος λειτουργίας μιας μπάντας.

Ακούγοντας τους δίσκους τους, από τον "Transnational Speedway League: Anthems, Anecdotes, and Undeniable Truths" του 1993 μέχρι το "Book Of Bad Decisions" του 2018 ο ακροατής καλείται όχι μόνο να εξερευνήσει όλη την παλέτα της rock που ανοίγεται μπροστά σε κάθε μουσικό βήμα του συγκροτήματος, αλλά και να προσέξει αυτόν τον τύπο με την ιδιαίτερη χροιά στη φωνή. Ο Neil Fallon είναι υπεύθυνος για το άλλοτε σουρεαλιστικό και άλλοτε σαρκαστικό ύφος των στίχων στα τραγούδια των Clutch τα οποία έχουν έναν μοναδικό τρόπο να συνδέουν περιπέτεια, μυθολογία, θρησκεία και λογοτεχνία επενδύοντας τα καθαριστικά riff του Tim Sult, τις συμπαγείς μπασογραμμές του Dan Maines και αφοπλιστικά τύμπανα του Jean-Paul Gaster. Όντας λάτρης των sci-fiction ταινιών και βιβλίων ο Neil προσπαθεί πάντα να προσεγγίσει τους στίχους που γράφει σαν μια ταινία μικρού μήκους η οποία μπαίνει στο χαρτί και γίνεται επιτυχίες που λατρεύουμε να ακούμε εδώ και πολλά χρόνια.


1. "Binge And Purge" - "Transnational Speedway League: Anthems, Anecdotes, and Undeniable Truths" (1993)

Clutch - Transnational Speedway League: Anthems, Anecdotes, and Undeniable Truths

"In the course of all the previous events/ It is evident that something's bound to happen/ Come on, rear your ugly head to me/I've got nothing to lose but my apathy"

Ξεκινώντας με το "Binge and Purge" συναντάμε τους νεαρούς Clutch να γράφουν κομμάτια γεμάτα θυμό χωρίς και οι ίδιοι να γνωρίζουν γιατί βγάζουν τόση οργή από μέσα τους. Η ειδοποιός διαφορά τους σε σχέση με συγκροτήματα παρόμοιας φιλοσοφίας κρύβεται στη φυσικότητα που εκπέμπεται στο τραγούδι η οποία καθιστά κάθε λέξη έξω από τη σφαίρα του επιτηδευμένου. “Come on, motherfucker” κραυγάζει ο Neil Fallon σε ένα κλίμα φανερά επηρεασμένο από τους Nirvana που εκείνη την εποχή αποτελούσαν παγκόσμιο φαινόμενο.


2. "Spacegrass" - "Clutch" (1995)

Clutch - Clutch

"Once Around The Sun, Cruising, Climbing/Jupiter Cyclops Winks At Me, Yeah, He Knows Who's Driving/Hit Neutral In The Tail Of A Comet/Let The Vortex Pull My Weight/ A King Is Born/Jesus On The Dashboard"

Πρόκειται για την trippy μπαλάντα ενός αυτοκινήτου Dodge Swinger του 1973 το οποίο ταξιδεύει γύρω από το ηλιακό σύστημα. Οι στίχοι αποκαλύπτουν μια δημιουργική ιδιοφυΐα η οποία επεξεργάζεται και κατανοεί την επιστήμη του διαστήματος σε ένα επίπεδο υψηλότερο από αυτό που καταφέρνει ένας απλός ερασιτέχνης. Ήταν το πρώτο κομμάτι στο οποίο οι Clutch αγνόησαν την αρχική άποψη του κοινού διότι όταν το έπαιξαν για πρώτη φορά εισέπραξαν μια θάλασσα από σηκωμένα μεσαία δάχτυλα. ‘Ισως ο κόσμος δεν ήταν έτοιμος να δεχθεί κάτι τέτοιο. Το τραγούδι με το αυτοκίνητο που κινείται στο διάστημα ήταν τελικά οι πρώιμες μέρες της stoner rock μουσικής σκηνής. H έμπνευση των στίχων του "Spacegrass" προήλθε από την ενασχόληση του Neil όταν ήταν σε μικρή ηλικία με τις ταινίες Star Wars και με το διαστημόπλοιο Apollo, το οποίο εκείνη την εποχή φάνταζε ένα τεράστιο ανθρώπινο επίτευγμα. Μέσα λοιπόν στα τραγούδια των Clutch παρατηρούνται πολλές αναφορές στο διάστημα, στη θρησκεία και στη μυθολογία που φαινομενικά θα ακούγονται ασύνδετες μεταξύ τους. Ο άνθρωπος όπως έχει αναφέρει ο Neil έχει την τάση να τα εξηγεί όλα για να μπορέσει να τα κατανοήσει, όμως κοιτάζοντας ένα λευκό καμβά ή ακούγοντας ένα άγνωστο τραγούδι δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι η επόμενη δόνηση από τον ήχο και αυτή η απρόσμενη εξέλιξη των γεγονότων τα κάνει όλα διαφορετικά. Η δημιουργική παρόρμηση των Clutch δεν διαφέρει και τόσο από την περιέργεια των επιστημόνων να ανακαλύψουν και να εξηγήσουν κάτι παραπάνω για την ύλη. Αυτή η αγωνία της ανακάλυψης και η χαρά της επιτυχίας συνθέτουν το "Spacegrass".


3. "The Elephant Riders" - "The Elephant Riders" (1998)

Clutch - The Elephant Riders

"On our way to Washington where work is done by men with gavels/ I heard a sound that just about removed me from my filly's saddle"

Το κομμάτι του τρίτου άλμπουμ του Clutch γράφτηκε από τη μπάντα σε ένα πολύ παλιό σπίτι της Δυτικής Βιρτζίνια. Το τραγούδι δίνει την εικόνα ενός ιππικού φανταστικών ελεφάντων εναντίον του αμερικανικού εμφυλίου πολέμου. Ο Neil Fallon έχει δηλώσει πως στο παρόν κομμάτι ήταν αρκετά επηρεασμένος από τον King Crimson και το άλμπουμ "Lizard", αν και ποτέ δεν υπήρξε μεγάλος οπαδός του progressive rock ήχου. Το μέρος λοιπόν που γινόταν η προετοιμασία του δίσκου των Clutch βρισκόταν κοντά στο πορθμείο του Harper, το οποίο στάθηκε η αφορμή ο Neil να ασχοληθεί με τα χιουμοριστικά ιστορικά γεγονότα του εμφυλίου πολέμου της Αμερικής και να εμπνευστεί ένα κομμάτι στο οποίο ο βασιλιάς του Σιάμ δωρίζει στον πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, Αβραάμ Λίνκολν πολλούς ελέφαντες ώστε να βοήθησει την "Ένωση" με τον δεύτερο να αρνείται ευγενικά την προσφορά επισημαίνοντας ότι η ατμοπαραγωγή είχε ξεπεράσει την ανάγκη για τέτοιο βαρύ ζωικό δυναμικό. Οι Clutch λοιπόν επιλέγουν να κάνουν μερικά μαθήματα ιστορίας για τον αμερικανικό εμφύλιο με τον πιο hard rock τρόπο.


4. "Careful With That Mic" - "Pure Rock Fury" (2001)

Clutch - Pure Rock Fury

"Your style's like garbage cans meant to be taken out on a weekly basis. /Ever since your first record you've been in a state of suspended animation. / You look like Snuffaluffagus and Australopithecus"

To κομμάτι έχει χαρακτηριστεί ως το πιο έξυπνο του δίσκου, καθώς ασκεί κριτική στη rap metal σκηνή. Οι στίχοι επικρίνουν τους καλλιτέχνες των οποίων το στυλ είναι "like garbage cans meant to be taken out on a weekly basis" ενώ ο Neil τραγουδάει με χιουμοριστική διάθεση στίχους όπως "hey, this is really good ice-cream, you want some of it? Oh, my bad, I didn't know you were lactose intolerant, makes you pass gas, frightens all the girls away, only friends you keep are those you pay". Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα παιχνιδάκι της μπάντας όταν ηχογραφούσαν στο studio που προκαλούσε γέλια από όλους και δεν φανταζόντουσαν ποτέ ότι θα συμπεριλαμβανόταν σ’ έναν δίσκο, αλλά επειδή αποδεδειγμένα φαίνεται να μη παίρνουν τον εαυτό τους τόσο σοβαρά το τραγούδι εισήχθη στο "Pure Rock Fury", με τον φόβο αργότερα της περιφρόνησης από το κοινό, κάτι το οποίο δεν συνέβη.


5. "Profits Of Doom" - "Blast Tyrant" (2004)

Clutch - Blast Tyrant

"Genesis and Exodus, Leviticus and Numbers/Gideon is knocking in your hotel while you slumber."

To Blast Tyrant είναι το πιο αντιπροσωπευτικό album των Clutch τόσο για τα μουσικά του χαρακτηριστικά όσο και για τον λυρικό του χαρακτήρα. Η ανεπιτήδευτα εκκεντρική παρουσία της μπάντας αυτήν τη φορά καταπιάνεται με blues, hard rock, και stoner ρυθμούς σε μια συσκευασία που περιλαμβάνει μυθικά πλάσματα, θρησκείες και άλλες φανταστικές ιστορίες που ξεφυτρώνουν από το μυαλό του δημιουργού τους. Το τραγούδι "Profits Of Doom", αφορά τις στημένες θρησκευτικές συγκρούσεις των ανθρώπων που υποκινούνται από τους ηγέτες τους οι οποίοι γνωρίζουν καλά να επωφελούνται από τον φόβο των πιστών. H λέξη "Profits", έχει διπλή σημασία στο τραγούδι, αναφέρεται ως έννοια όπως και στη Βίβλο, αλλά και με ειρωνική χροιά υπονοώντας πως ο χριστιανισμός καταλήγει πολλές φορές ένα εμπορικό προϊόν. Σε μία από τις πιο καυστικές τους στιγμές, οι Clutch δεν διστάζουν να συνδέσουν τη δουλεία με τον χριστιανισμό καθώς ορισμένα αποσπάσματα της Βίβλου χρησιμοποιήθηκαν από εμπόρους και κατόχους σκλάβων για να δικαιολογήσουν τις απάνθρωπες ενέργειές τους.


6. "Burning Beard" - "Robot Hive / Exodus" (2005)

Clutch - Robot Hive / Exodus

"Every day I wake up we drink a lot of coffee and watch the CNN/ Every day I wake up to a bowl of clover honey and let the locusts fly in"

Το "Burning Beard" είναι από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα της σχεδόν παρανοϊκής στιχουργικής φύσης του Fallon ο οποίος έχει ένα μοναδικό τρόπο να συνδυάζει χιουμοριστική σουρεαλιστική ποίηση μαζί με πολιτικά σχόλια μέσα από φρενήρεις ρυθμούς που διαμορφώνονται από τα τύμπανα του Jean-Paul Gaster. Οι στίχοι των Clutch δεν περνούν ένα σαφές μήνυμα στον ακροατή, δημιουργούν μέσα από μια συνηθισμένη ποικιλία hard rock ήχων ένα ασυνήθιστό είδος στιχογραφίας. Αυτό το τραγούδι είναι ένα τέλειο αρχέτυπο του λυρικού ύφους που έχει ο Neil Fallon.


7. "The Face" - "Earth Rocker" (2013)

Clutch - Earth Rocker

"One thousand Les Pauls /Burning in a field/ What rabid religion/ Poisons their minds?"

Το Earth Rocker έχει περιγραφεί ως βαρύτερο και ταχύτερο από τα προηγούμενα άλμπουμ των Clutch. Η αγριότητα του προέρχεται από τις εμπειρίες που απέκτησε το συγκρότημα μετά από τις περιοδείες με τους Motörhead και Thin Lizzy. Το "The Face" έχει την ικανότητα όχι μόνο να σε συνεπαίρνει με την ενέργεια του αλλά και να σου δημιουργεί απίστευτες εικόνες στο μυαλό σου. Η φιλοσοφία, η ιδέα και η ανησυχία του κρύβει κάτι από rock and roll. Η έμπνευση γι’αυτό το κομμάτι προήλθε από τη ρομαντική νοσταλγία του στιχουργού του για τον απαγορευμένο καρπό του rock n roll του τότε που δεν ήταν δεδομένο όπως σήμερα στο δυτικό πολιτισμό. Δηλαδή, ότι μπορείς όποια ώρα κι στιγμή της ημέρας θες να ακούσεις τα αγαπημένα σου ροκ κομμάτια. Αφορμή για τη συγγραφή του κομματιού στάθηκε ένα περιστατικό σε μια συναυλία των Clutch στη Γαλλία, όπου τους επισκέφθηκε ένας άνδρας από το Ισλαμαμπάντ για να δει τη συναυλία τους. Συγκεκριμένα, τους εκμυστηρεύτηκε πως θα έπρεπε να υπάρχουν μυστικά υπόγεια μέρη ακρόασης και καλά κρυμμένες συναυλίες για τους οπαδούς των metal συγκροτημάτων. Ο Neil ορμώμενος από αυτό το περιστατικό έφτιαξε ένα τραγούδι γεμάτο εικόνες από τις κιθάρες Les Pauls να καίγονται.


8. "Unto The Breach" - "Earth Rocker" (2013)

Clutch - Earth Rocker

"Like the Gutenberg bible, we're the movable type/ Very transient, very influential/ Like the large hadron collider, the more you see the less you understand/ The atmosphere's getting volatile"

Αν κάποιος μπορούσε να περιγράψει αυτό το κομμάτι θα ήταν σαν ακούς ένα επεισόδιο από τη σειρά Doctor Who που δεν έχει προβληθεί. Είναι απορίας άξιο, πως ένας καλλιτέχνης μπορεί να χωρέσει σε ένα κομμάτι αναφορές από το Dr Who, τον Σαίξπηρ και τη γραφή του Gutenberg. Ή ακόμη πώς είναι δυνατόν όλες αυτές οι λέξεις γεμάτες σκέψεις και εικόνες να αναμιγνύονται από ένα εκφραστικό και αβίαστο κιθαριστικό riff από τον Tim Sult;


9. "X-Ray Visions"- "Psychic Warfare" (2015)

Clutch - Psychic Warfare

"First thing that I did was buy a pack of smokes / Check into a motel and consult my horoscope / Sitting on the bed, with a briefcase in my hands / Patiently awaiting any word from my command"

Ο Neil έχει δηλώσει αρκετές φορές ότι τα τραγούδια του τα γράφει στην απομόνωση. Γράφει μικρές φράσεις πάνω σε σημειωματάρια, φράσεις που πολλές φορές δεν γνωρίζει ούτε και ο ίδιος τι σημαίνουν και αργότερα τις μεταμορφώνει σε στίχους. Τα καλύτερα τα τραγούδια γίνονται όταν οι στίχοι συμπληρώνουν τη διάθεση της μουσικής και πάνω σε αυτή γράφεται ένα αόριστο σενάριο που καταλήγει ταιριαστό με τις νότες. Το Physic Warfare εκφράζει την πάλη μεταξύ της πραγματικότητας και του φανταστικού κόσμου και πολλές φορές αμφισβητεί το ασαφές σύνορο που υπάρχει ανάμεσα σε αυτές τις δύο έννοιες.

Oι Clutch τα προηγούμενα χρόνια όργωναν όλες τις σκοτεινές περιοχές της Αμερικής με το φορτηγάκι τους με σκοπό τη διάδοση του ταλέντου τους. Όμως τότε δεν υπήρχαν κινητά και η απαραίτητη τεχνολογία που θα τους καθοδηγούσε για την εύρεση καταλύματος με αποτέλεσμα να καταλήγουν αρκετές φορές σε παράξενους και τρομακτικούς τόπους. Μιλώντας λοιπόν για τις ανατριχιαστικές ώρες σε ξενοδοχεία πάνω στην εθνική οδό το τραγούδι ξεφεύγει από τα όρια της πραγματικότητας σε μια δεδομένη στιγμή.

Ακολούθως, ο χαρακτήρας στο τραγούδι "Firebirds" είναι ο ίδιος χαρακτήρας του "X-Ray Visions", o οποίος εγκαταλείπει το κατεστραμμένο motel στο οποίο διέμενε και στον δρόμο του μέσω της Νότιας Καλιφόρνιας συναντά μια μυστηριώδη και ελκυστική λαθρεπιβάτη που ψάχνει απεγνωσμένα για όπλα. Όταν ο Neil, σκαρφίστηκε αυτήν ιδέα συνειδητοποίησε πως μοιάζει σαν κλισέ αφίσα μιας stoner rock συναυλίας και έτσι την πήρε, τη διάνθισε, την έντυσε με τη φωνή του και αποκάλυψε στα υπόλοιπα μέλη της μπάντας ένα δυναμικό hard rock κομμάτι που έρχεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα προερχόμενη από μια Datsun του 1970 που οδηγούσαν οι γονείς του Neil.


10. "In Walks Barbarella" - "Book Of Bad Decisions" (2018)

Clutch - Book Of Bad Decisions

"If you go driving in the desert you need to be careful"

Aν τα "X-Ray Visions" και "Firebirds" αποτελούν δύο μέρη μιας ίδιας ιδέας, τότε το "In Walks Barbarella" είναι το συμπληρωματικό τρίτο μέρος της ίδιας ιστορίας. Ο αφηγητής των προηγούμενων τραγουδιών μιλάει τώρα στο γιο του 20 χρόνια μετά από αυτές τις ιστορίες και του λέει: «Αν οδηγείς στην έρημο πρέπει να προσέχεις», ενώ ταυτόχρονα φαίνεται να αντικρίζει το παρελθόν του με στοργή. Υπεύθυνος για τη funk μελωδία είναι ο ντράμερ της μπάντας Jean-Paul Gaster ο οποίος ως οπαδός της μουσικής του James Brown παίρνει τα διαφορετικά μέρη της ιστορίας και τα συνδέει σε μία, δημιουργώντας έτσι την κλασσική δυναμική ενός Clutch τραγουδιού.


11. "Emily Dickinson" - "Book Of Bad Decisions" (2018)

Clutch - Book Of Bad Decisions

"Hooked on phantom power, the acres seemed to ache"

Το μόνο σίγουρο είναι πως η μουσική των Clutch είναι ένα απύθμενο πηγάδι έμπνευσης, δημιουργίας και περίεργων ιστοριών. Το συγκεκριμένο κομμάτι γράφτηκε μετά τη διαμονή του συγκροτήματος κάποτε σε μια αγροικία στο Bakerton της Δυτικής Βιρτζίνια. Το σπίτι αυτό ήταν χτισμένο το 1760 και είχε γεμίσει φίδια τα οποία το συγκρότημα για να τα απομακρύνει σκέφτηκε να παίξει πολύ δυνατά μουσική, πράγμα το οποίο δεν βοήθησε καθόλου στην αντιμετώπιση του προβλήματος όπως αντιλαμβάνεστε.

Από τη μεριά του Neil Fallon η ιστορία δεν έμεινε εκεί, καθώς η πίστη του στα φαντάσματα έγινε εντονότερη κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους σ’ αυτό το σπίτι. Είχε συνεχώς τη ψευδαίσθηση ενός γυναικείου βλέμματος από τη σοφίτα και όλες οι σκέψεις του κατέληγαν στο πρόσωπο της αμερικανίδας ποιήτριας Emily Dickinson. Η Emily Dickinson ζούσε απομονωμένη από το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο, μια πράξη που χαρακτηρίστηκε αμφιλεγόμενη και επαναστατική με πολλούς τρόπους. Ο Νeil Fallon μέσα από τους στίχους του διερευνά την ενδιαφέρουσα προσωπικότητά της και μας δίνει την ώθηση να ασχοληθούμε με το έργο αυτής της μυστηριώδης φιγούρας που είχε αποφασίσει να παρατήσει όσο ήταν εν ζωή τα εγκόσμια.

  • SHARE
  • TWEET