Gogol Bordello: Immigrant Punks

Από τον Γιάννη Κουτρούλη, 03/06/2009 @ 04:30

Η όλη ιστορία ξεκίνησε με μια έκρηξη... Μια απ' τις πλέον σημαντικές και τραγικές, συνάμα, στην ιστορία της ανθρωπότητας. Την άνοιξη του 1986, κάτω από συνθήκες που ακόμα και σήμερα παραμένουν αδιευκρίνιστες, ένας από τους πυρηνικούς αντιδραστήρες του εργοστασίου Τσερνόμπιλ εκρήγνυται, φέροντας θάνατο, τεράστια οικολογική καταστροφή και... κύμα μετανάστευσης.

Οι κάτοικοι των γύρω περιοχών σπεύδουν να απομακρυνθούν από το ραδιενεργό σύννεφο που αιωρείται απειλητικό πάνω από τα κεφάλια τους. Πάσα κατεύθυνση είναι ο προορισμός τους με τον άνθρωπό μας, τον αμούστακο τότε Eugene Hütz, να περιπλανιέται σε ένα μεγάλο γεωγραφικό κομμάτι του βαλκανοανατολικού μπλοκ. Πολωνία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Γιουγκοσλαβία, Ιταλία είναι μερικές από τις χώρες που «επισκέφθηκε», χωρίς κάποιο ουσιαστικό αντίκρισμα, πέρα από τις ανεξάντλητες καταστάσεις και εμπειρίες που σχηματίστηκαν μπροστά στα μάτια του.

Now that I'm living up in god knows where
Sometime it gets hard without a friend
But as I am lurking around
Hoptza! I see another immigrant punk!
There is a little punk rock mafia
Everywhere you go
She is good to me and I am good to her..

Legalize me! realize me!

...Immigrant Punk


Κατά τη διάρκεια της περιπλάνησής του σε όλους αυτούς τους «ανατολικούς δρόμους», μοιραία έρχεται σε επαφή με το πανάρχαιο τσιγγάνικο ιδίωμα, γοητεύεται από το μποέμικο τρόπο ζωής του και μυείται στην ιδιοσυγκρασιακή του μουσική που εκείνη την εποχή ξεκινάει να «δείχνεται» σε ευρύτερα δυτικά κοινά - μην ξεχνάμε πως ο Goran Bregovic έχει ήδη συναντήσει τον Emir Kusturica, ενώ ο Boban Marcovic και οι Kocani Orchestar δέχονται τις πρώτες τους προσκλήσεις από διάφορα ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Βάζοντας λοιπόν τους βαλκανικούς του ήχους να κάνουν ριψοκίνδυνη, ομολογουμένως, παρέα στις μουσικές ενός ξεχαρβαλωμένου ρώσικου κασετοφώνου που ποτέ δε σταμάτησε να «μασάει» κασέτες μαύρης αγοράς των Einstürzende Neubauten και των Birthday Party, o Hütz αποφασίζει να περάσει τον ατλαντικό με κατεύθυνση την Αμερική -και πιο συγκεκριμένα τη Νέα Υόρκη- όπου μια διαρκώς αναπτυσσόμενη παροικία πρώην Σοβιετικών διεκδικεί κάποια εναπομείναντα ψίχουλα του αμερικανικού ονείρου.

Η εισβολή των Βαλκανίων και της gypsy στο «Μεγάλο Μήλο» ξεκινά υπόγεια αλλά καθόλου ταπεινά, με τον Eugene Hütz να τορπιλίζει τα decks ενός βουλγάρικου underground -με την ουσιαστική έννοια του όρου- club, παίζοντας μουσικές της πατρίδας, διανθισμένες με brass, flamenco, rai και ska, για ένα ανομοιογενές κοινό που τον αναδεικνύει σε μια από τις πιο σουρεαλιστικές περσόνες της πολυσυλλεκτικής και επιδεκτικής σε νεωτερισμούς νεοϋορκέζικης νύχτας.



I came to new york to start gypsy punk revolt
Now that it's rockin' so why don't I just go home?
Hei chavorale... think locally!
Palo mande... fuck globally!
I can't believe back home they failed to understand
That I am simply a chavo kind of man
Hey chavorale... think locally!
Palo mande... fuck globally!
And if the county we invented will fall from grace
I guess we'll have to fly away in our own space
Hey chavorale... think locally
Palo mande... fuck globally!
Party!

...Think Locally Fuck Globally


Παράλληλα, η γνωριμία του με τον κιθαρίστα Vlad Solofar και τον ακορντεονίστα Sasha Kazatchkoff θέτει τις βάσεις... Οι βραχύβιοι Hütz And The Béla Bartóks δίνουν τα πρώτα τους «gigs» σε ρώσικους γάμους, παίζοντας, ασταμάτητα, gypsy, μετατρέποντας την τελετή που συμμετέχουν σε cult event για τους μη μυημένους Νεοϋορκέζους που τυχαίνει να παρευρίσκονται. Κάπου στην πορεία ο βιολιστής Sergey Rjabtzev προστίθεται στην παρέα -μαζί του και το καμπαρέ του Brecht, καθώς ο ίδιος έχει διατελέσει επί σειρά ετών θεατρικός παραγωγός στη Μόσχα- ενώ ο Αμερικανός Eliot Fergusen αναλαμβάνει να καλύψει την αναμφισβήτητη έλλειψη rock ήχου, καθισμένος στο drum set των... Gogol Bordello. Σαφέστατα εκκωφαντικό, βαθύτατα σημειολογικό. Τίποτα δεν αφήνει στην τύχη πλέον ο δαιμόνιος μυστακοφόρος.



Η εμμονή του Nikolai Gogol, μεγάλης μορφής των ρωσικών γραμμάτων του 19ου αιώνα, να εισάγει την ουκρανική κουλτούρα στην πανίσχυρη τσαρική Ρωσία της εποχής μεταφέρει τις αντίστοιχες διαθέσεις της πολύχρωμης αυτής κομπανίας προς κατάκτηση της Αμερικής. Το "Voi-La Intruder", με παραγωγό τον Jim Sclavunos, drummer των Nick Cave And The Bad Seeds, και το "Multi Kontra Culti Vs. Irony" αναλαμβάνουν να κάνουν τις συστάσεις σε ένα ευρύτερο ακροατήριο και πλέον αυτό που για καιρό ψιθυριζόταν στους δρόμους της Νέας Υόρκης αποκτά σάρκα και οστά και μεταφέρεται σε συναυλιακούς χώρους.

Η αποδοχή καθολική καθώς όπου και αν βρεθούν τα πολύχρωμα, ανοιχτά -για να φαίνονται οι καδένες- πουκάμισα των Gogol Bordello κλέβουν την παράσταση, με το ραδιενεργό gypsy-punk κατασκεύασμά τους να αποτελεί αντικείμενο συζήτησης σε ένα ακροατήριο που συνεχώς διευρύνεται. Η Ευρώπη, που αποτελεί τον επόμενο σταθμό, ρίχνεται στο χορό, υποκλινόμενη, πολύ πιο εύκαμπτα, όπως ήταν αναμενόμενο, καθώς το "Gypsy Punks" με το σουρεαλιστικό θέατρό του εξιστορεί τις πιο απίθανες ιστορίες καθημερινής προσφυγικής παράνοιας σε μια πρωτάκουστη αγγλορωσική διάλεκτο που, κατά έναν περίεργο τρόπο, γίνεται απολύτως κατανοητή σε όλους.



Η «σιδηρά κυρία» της showbiz, Madonna, φροντίζει να εξασφαλίσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της πρώτης ταινίας της, ως σκηνοθέτης, ("Filth & Wisdom" ο τίτλος αυτής) στον Eugene Hütz, ενώ υποδέχεται τους Gogol Bordello στην τεράστια σκηνή του Live Earth, οι οποίοι ανταποδίδοντας κερνούν ρώσικη βότκα την αθώα εφηβεία του "La Isla Bonita", μετατρέποντάς το σε μια «υγρή» βρώμικη πόλκα.

Την ίδια εποχή το "Super Taranta!" συνεχίζει το οικουμενικό πάρτυ, σμίγοντας με τα προηγούμενα, αρνούμενο όμως την αρμονική κατηγοριοποίηση, προσθέτοντας αντιθέτως καινούργιες μουσικές φόρμες -το flamenco, η ιταλική folk και η reggae κάνουν την εμφάνισή τους-, προσκαλώντας νέα ακροατήρια από κάθε γωνιά του πλανήτη στο άνευ ορίων tribal connection που έχει κατά νου. Οι New York Times φιλοξενούν στις στήλες τους εκτενές αφιέρωμα για την ουρανοκατέβατη τσιγγάνικη αναρχία που έχει «βρει» την πόλη τους, την ίδια ώρα που ο βαλκανικής κοπής Ian Anderson και τα Τοξικά του Απόβλητα βρίσκονται σε κάθε γωνιά του πλανήτη, μη δείχνοντας διατεθειμένοι να σταματήσουν τη λειτουργία αυτού του περιοδεύοντος προκλητικού θιάσου παραγωγής ευφορίας...

I know it all from Diogenis to Foucault
from Lozgechkin to Paspartu
I ja kljanus obostzav dva paltza
schto muzika poshla ot Zvukov Mu!...

Start wearing purple wearing purple!
Start wearing purple for me now!
All your sanity and wits, they will all vanish,
I promise, it's just a matter of time!

...Start Wearing Purple

 

Γιάννης Κουτρούλης
  • SHARE
  • TWEET