«10»: Αλλόκοτες live εμφανίσεις της σκοτεινής Diamanda Galas

Μυστήριο μέσα σε όλα τα μυστήρια

Από την Κέρη Καραλή, 16/05/2017 @ 13:53

Η φωνή της, μια ταραχώδης περιδιάβαση εκεί που το πιο πυκνό σκοτάδι καταλαμβάνει κάθε ρωγμή υπαρξίας. Η παρουσία της, μια αέναη άσκηση επαναπροσδιορισμού του αλλόκοτου. Η ίδια «είναι σημείο και σύμβολο - Πώς κρέμεται πάνω στα δέντρα, Μυστήριο μέσα σε όλα τα μυστήρια!» (Ε.Α.Πόε). Στο απύθμενο έρεβος και στην υποβλητική ησυχία των ηχητικών συλλογισμών της, η Ελληνοαμερικανίδα Diamanda Galas μας οδηγεί στην καλλιτεχνική αλήθεια του έργου της, ενσκήπτοντας στις έδρες του υποσυνειδήτου, απ' όπου αυτή ανασύρεται ως συνειδητή συναισθηματική υπερδιέγερση.

Diamanda Galas

Η διείσδυση προς τις ρίζες της γλώσσας, του πολιτισμού, της κοινωνίας, αποτελεί την εναγώνια ενατένιση προς την ουσία της ατομικής και συλλογικής δημιουργίας, όπως η ίδια κοινωνεί με το έργο της. «Θεωρώ τον εαυτό μου ευλογημένο που τραγουδώ σε όλες αυτές τις γλώσσες γιατί είναι εκπαίδευση της ψυχής όσο και γνώση τόσο μεγάλων ποιητών. Βεβαίως το συναίσθημα μετράει παρά πολύ, γι' αυτό όταν τραγουδώ ελληνικά νιώθω κάτι πολύ βαθύτερο. Τα τραγουδώ επίσης με διαφορετικό τρόπο από ό,τι σε άλλες γλώσσες», είχε πει σε παλαιότερη συνέντευξή της στην εφημερίδα "Το Βήμα" και στον Σάκη Δημητρακόπουλο.

Diamanda Galas

Ο τρόμος, τον οποίο μεταδίδει κατά τις ζωντανές εμφανίσεις της, λειτουργεί ως μέσον ενσυναίσθησης της καλλιτεχνικής της υπόστασης. Η πρωτοπόρος avant-garde υψίφωνος, με την -πολλών οκτάβων- έκταση φωνής, ανασύρει από τη μουσική παράδοση της Δύσης και της Ανατολής τον συναισθηματικό πρωτογονισμό επενδύοντάς τον με Λόγο. Τον λόγο των καταραμένων ποιητών, του αγώνα της ενάντια στο AIDS και τον ρατσισμό, της πάλης για το δικαίωμα του ανθρώπου στη διαφορετικότητα. Εξάλλου, όπως αναφέρει ο Φώτης Καγγελάρης, Διδάκτωρ Ψυχοπαθολογίας, «η ετερότητα είναι ο καθρέφτης εντός του οποίου η ταυτότητα βρίσκει την υπόστασή της». Μέσω αυτής της μουσικής και στιχουργικής ετερότητας, η Diamanda βρίσκει τη δική της ταυτότητα, δημιουργώντας το σκοτεινό είδωλο που διαδοχικά διαπερνούν δεσμίδες φωτός.

Diamanda Galas

Γεννημένη το 1955 στο San Diego της Αμερικής από Έλληνες μετανάστες, τραγουδά το 1979 τον βασικό ρόλο της όπερας "Un Jour Comme Un Autre" του Vinko Globokar, ενώ με το σύνολο "L' Ensemble Intercontemporain And Musique Vivante" ερμηνεύει έργα του Ιάννη Ξενάκη, που όμως δεν έχουν ηχογραφηθεί. Το 1982 κυκλοφορεί το debut studio άλμπουμ "The Litanies Of Satan", το οποίο ακολουθούν συνολικά δεκατέσσερα studio και live άλμπουμ, ενώ συμμετέχει με τη φωνή της τόσο σε project άλλων μουσικών, όπως Recoil, Erasure, και σκηνοθετών όπως Francis Ford Copola, Davide Pepe, ενώ το 1994 συνεργάζεται με τον πρώην μπασίστα των Led Zeppelin John Paul Jones στο άλμπουμ "The Sporting Life".

Diamanda Galas

Επτά χρόνια μετά την τελευταία της εμφάνιση στη χώρα μας (2009), η Diamanda Galas, με δύο νέα άλμπουμ, το studio "All The Way" και το live "At Saint Thomas The Apostle Harlem", θα μας υποδεχτεί στην αίθουσα "Αλεξάνδρα Τριάντη" του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών το Σάββατο 20 Μαΐου. Όπως διαβάζουμε στο δελτίο τύπου της διοργάνωσης «η Diamanda Galas θα παρουσιάσει κομμάτια από τους δύο τελευταίους της δίσκους, όπως τα "Thrill Is Gone" και "Round Midnight" του Thelonious Monk, το "All The Way" του Jimmy Van Heusen, το δημοφιλές παραδοσιακό "O Death", κ.ά.»

Λίγο πριν τη συναντήσουμε στη σκηνή, συλλέξαμε δέκα αλλόκοτες live ερμηνείες της και σας τις παρουσιάζουμε:

1. Άνοιξε Πέτρα

2. Let My People Go

3. Skotoseme

4. Supplica A Mia Madre

5. Saint Of The Pit

6. Das Fieberspital

7. There Are No More Tickets To The Funeral

8. The Litanies Of Satan

9. Sono L’ Antichristo

10. Thrill Is Gone

  • SHARE
  • TWEET